Ak ste zachytili hlasy „východu“ po vybudovaní rýchlostnej komunikácie R4, vedzte, že ide o naliehavé volanie po riešení veľkej témy s dosahom nielen na tu žijúcich ľudí. Nie je to dôležité len pre Prešovský samosprávny kraj, ale pre celé Slovensko a jeho medzinárodnú reputáciu.
Teraz sa realizuje I. etapa obchvatu mesta Prešov, jeden z desiatich úsekov na celej komunikácii v Prešovskom kraji. Druhý úsek, II. etapa obchvatu mesta by sa mala súťažiť v priebehu leta, čo dáva nádej, že stavať by sa mohlo začať v budúcom roku. Potiaľto je to veľmi dobrá správa pre kraj. Menej už to, že ostatné úseky sú v prípravnej fáze, presnejšie na jej úplnom začiatku, čo znamená, že od ich realizácie nás dnes delia dlhé roky.
Plne chápeme, že naša cestná sieť je rozsiahla a vyžaduje investície, preto je pochopiteľné, že sa jej treba venovať rovnomerne. V tejto súvislosti oceňujeme snahu ministerstva dopravy stanoviť priority pri výstavbe nadradenej infraštruktúry a ciest I. triedy. Je to rozumný krok. Región východného Slovenska zaostáva, práve pre chýbajúcu sieť diaľnic a rýchlostných ciest, čo odrádza potenciálnych investorov a nedostatočná infraštruktúra brzdí hospodársky rozvoj. Sociálne dosahy sú omnoho citeľnejšie a priepastnejšie ako v iných častiach krajiny. Z tohto pohľadu nízka priorita zvyšných úsekov R4 a ich roztrúsenosť na rôznych pozíciách harmonogramu výstavby celej R4 je nepochopiteľná.
A prečo je táto komunikácia taká dôležitá? Touto cestou na východe Slovenska prechádzajú denne tisícky áut a kamiónov, čo je pre bezpečnosť ľudí, ich každodenný život, neúnosné. R4 sa napája na sieť diaľnic a rýchlostných ciest v Európe a vytvára ucelený úsek, ktorý spája severnú Európu s tou južnou. Aj táto komunikácia s poetickým názvom VIA CARPATIA má potenciál pomôcť regiónu, ktorým prechádza.
Rýchlostná cesta pritom nadväzuje na poľskú rýchlostnú cestu S19, ktorá má byť ukončená do roku 2024 a maďarskú diaľnicu M30, ktorá má byť dokončená už budúci rok. A toto je veľké nebezpečenstvo, že po dostavbe časti týchto dôležitých ciest sa počet kamiónov i nákladných áut podstatne zvýši. Odhady hovoria o trojnásobku intenzity dopravy, čo v praxi bude znamenať, že cesta prvej triedy I/21 prechádzajúca cez intravilány obcí bude preplnená nákladnou tranzitnou dopravou a vznikne tu zo strany poľskej či maďarskej obrovský lievik. Nehovoriac o tom, že Slovensko v očiach partnerov tohto významného medzinárodného koridoru bude poriadne zaostávať.