StoryEditor

V nákupnom nebi

06.01.2015, 23:00

Obchod alebo po novom retail je najstarší a zrejme najtradičnejší druh podnikania. A keďže sme práve prežili obdobie Vianoc, ktoré je hlavnou ročnou žatvou pre obchodníkov, zrejme málokto sa nestal aspoň raz nakupujúcim kdesi v predajni. Nuž dnes asi pre darčeky nájdené pod stromčekom sa mnohí z nás snažia nájsť voľné miesto v preplnených skriniach alebo im nájsť zmysluplný spôsob využitia. A dozvukmi nákupného sviatku sú ľudia vymieňajúci si veľkosti oblečenia v obchodoch alebo preplnené kontajnery plne farebných krabíc a obalov. Obchodovanie má históriu začínajúcu sa kedysi dávno v dobe kamennej. Vtedy pravdepodobne vznikla potreba výmeny tovarov s cieľom uľahčenia si života. Asi málokto si uvedomí, koľko pozitívnych inovácií prinesie obchod našej spoločnosti počas svojej dlhej evolúcie.

Určite niektorí si ešte pamätáme zo školských čias také mechanické počítadlo, kde boli farebné guľôčky. Každá farba a každá úroveň mala inú hodnotu, čo umožňovalo rátať a vyjadrovať čísla. Toto má pôvod v Mezopotámii a pôvodné meno počítadla je Abacus. Ďalej kupci v Mezopotámii dali svetu aj spôsob na meranie hodnoty tovaru, dnešnú mechanickú váhu. Zrod fyzických peňazí a účtovných zápisov bol taktiež vynútený potrebami rozvoja obchodu. A veľa ďalších vecí, s ktorými sa každodenne stretávame, alebo do ktorých sa aj pravidelne pozeráme (chladnička).

Na slovenskom retailovom nebi asi najväčšia „inovácia“ je používanie jednotnej európskej meny a vstup našej krajiny do EÚ. Na jednej strane ukončili krásny a pohodlný život mnohým obchodníkom, ktorí si užívali rôzne exkluzivity a možnosti, ako napríklad výhradný dovozca. Ale priniesli výrazné stenčenie obchodných marží a vrásky na čele pri čítaní koncoročných výsledkov. No na druhej strane sa zákazník môže tešiť zo znížených cien a z nekonečného výberu tovaru. Internet priniesol absolútnu slobodu nakupujúcim. Slobodu v zmysle výberu, spôsobu nákupu a porovnávania cien. Zrejme aj táto sloboda a nekonečné možnosti napomáhajú, že Vianoce sa stávajú aj sviatkom konzumu a plných nákupných tašiek. Zrejme v histórii ľudstva nebola miska váh ponuky takto posunutá na stranu zákazníkov.

Obchod je krásny a kreatívny druh podnikania a prináša nielen vianočne darčeky, ale aj zlepšuje a zjednodušuje ľuďom život.

01 - Modified: 2007-02-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Profil: Ivan Štroffek
01 - Modified: 2024-05-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Kedy do útoku? Americkí bezpečnostní analytici sa sporia, kedy má Ukrajina prejsť do protiofenzívy 02 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 03 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 04 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 05 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
10. máj 2024 23:30