StoryEditor

Kiska sa mýli. Zbrojenie je nezmyselné

11.09.2014, 00:00
Diskusia v hn

Je zvláštne, koľko energie venuje prezident republiky Andrej Kiska vo svojich politických prejavoch či už priamo alebo nepriamo téme zvyšovania vojenských výdavkov, hoci tieto sľuby presahujú jeho ústavné kompetencie. Na summite NATO vo Walese tým čiastočne zakrýval svoju zahraničnopolitickú nekompetentnosť, lebo sa nedokázal zapájať do rozhovorov o svetovej politike ani na takej úrovni ako Ivan Gašparovič, a to už je čo povedať. Na tomto mieste ma však oveľa viac zaujíma spôsob, ako sa na Slovensku, ale aj v širšom európskom priestore, diskutuje o ekonomike ozbrojených síl.

Zbrojárski lobisti

Základnou mantrou je „zvyšovanie vojenských výdavkov“. Napriek tomu, že prestížny Štokholmský inštitút pre výskum medzinárodného mieru (SIPRI) dlhodobo varuje, že súčasné tempo rastu zbrojenia je neefektívne, neudržateľné a nebezpečné, že neprispieva k bezpečnosti, ale k destabilizácii svetového poriadku, väčšina politikov a analytikov označuje akékoľvek škrty za bezpečnostnú hrozbu. Zbrojárski lobisti vám, samozrejme, budú tvrdiť, že všetky takto vynaložené peniaze sú akousi zárukou či poistkou proti možnému nebezpečenstvu. Lenže ak sa dnes chcete poistiť (kdekoľvek), musíte najprv vyhodnotiť riziko. Inak by boli výdavky na poistenie výdavkami bez hraníc. A presne takto sa mrhá peniazmi pri vojenských výdavkoch štátov NATO. Netreba vysvetľovať, netreba zdôvodňovať. Netreba vyhodnocovať efektivitu. Stačí, ak si vymyslíte hrozbu a jej iracionálnosť ospravedlníte preventívnymi bezpečnostnými opatreniami. Je to niečo podobné, ako keby ste si každý deň kupovali lieky – nie preto, že ich potrebujete, ale pre každý prípad.

Každý občan v demokratickej krajine má právo na bezpečnosť a má rovnaké právo sa pýtať, akým spôsobom je jeho bezpečnosť chránená. Ak všetky rezorty musia zdôvodňovať svoje výdavky, ministerstvo obrany by nemalo byť výnimkou. Realita je však úplne iná. Každá hrozba je definovaná tak, aby ospravedlnila armádne výdavky, a nie naopak. Je to všetko čudné. Desia nás výdavky na štátny aparát, sme alergickí na požiadavky odborárov, šetríme na Slovenskej akadémii vied, na matkách s deťmi a dokonca aj na ťažko chorých pacientoch – ale nikto, nikto nežiada konkrétnejšie zdôvodňovanie výdavkov na obranu. Akékoľvek vyslovené požiadavky zo strany zbrojárskych lobistov počúvajú naše médiá s takmer nábožnou úctou.

NATO vojensky dominuje

Fakty sú také, že štáty NATO dnes vynakladajú na zbrojenie približne dve tretiny celosvetových výdavkov. Rusko začalo v posledných rokoch výdatnejšie zbrojiť, ale stále je to len päť percent. V konvenčnej vojne by proti takejto presile Rusko nemalo šancu, v nekonvenčnej by nemal šancu nikto. Tak o čom sa tu bavíme? Na druhej strane, Severoatlantická aliancia je jediná medzinárodná organizácia, pri ktorej verejnosť nie je citlivá na plytvanie. Výstavba nového sídla NATO sa tak predražila, že členské štáty si museli priplatiť milióny eur. NATO začalo výraznejšie tlačiť na zvyšovanie rozpočtu obrany svojich členov od začiatku roka 2010, kedy sa pakt dostal do problémov spôsobených nadmernými výdavkami na nezmyselnú vojnu v Afganistane. A tak na jednej strane politici pateticky presviedčajú verejnosť, že nám chýbajú peniaze na modernizáciu armády, na strane druhej sme pomáhali budovať afganskú armádu, ktorá je vďaka týmto financiám modernejšia ako tá naša. Kŕmime zbrojárske firmy bez toho, aby sme vyhodnocovali, aký to bude mať pre našu bezpečnosť reálny efekt. A generálny tajomník NATO Rasmussen, ktorý je za tieto ekonomické straty politicky zodpovedný, je potľapkávaný po pleci ako skvelý vodca.

Sovietske frázy

Všeobecné frázy o našich „záväzkoch“, akoby vytrhnuté z newspeaku sovietskeho politbyra, by nemali otupiť náš zmysel žiadať konkrétne odpovede. Zvyšovanie vojenských výdavkov nie je právny, ale politický záväzok. A ten ako taký môže byť zmenený ktoroukoľvek novou politickou reprezentáciou v rámci demokratickej súťaže. Právne sme sa zaviazali hneď v článku 1 zakladajúceho dokumentu NATO urovnávať všetky spory mierovými prostriedkami podľa princípov OSN. Tento článok sa však obyčajne necituje a tieto záväzky si veľmi neplníme.

01 - Modified: 2006-10-12 15:23:00 - Feat.: 0 - Title: Rekordný schodok zahraničného obchodu USA v auguste
01 - Modified: 2024-05-15 22:00:00 - Feat.: - Title: Hon na ukrajinských Švejkov. Je správne poslať mužov zo zahraničia domov do vojny? 02 - Modified: 2024-05-15 16:00:00 - Feat.: - Title: Ako to bude ďalej s vojnou na Ukrajine v dlhšej perspektíve 03 - Modified: 2024-05-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Kedy do útoku? Americkí bezpečnostní analytici sa sporia, kedy má Ukrajina prejsť do protiofenzívy 04 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 05 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. máj 2024 16:56