Richard SulíkMarek Kmeť
StoryEditor

Brexit Európe poškodí

20.11.2016, 23:00

V prípade Grécka boli európski lídri ochotní urobiť nespočetné množstvo ústupkov, len aby Grécko neopustilo eurozónu, do ktorej tak či tak nepatrí. Veľkoryso prehliadli, že Grécko sa do eurozóny dostalo podvodom, že „záchrana“ Grécka nie je žiadna záchrana, no doteraz stála vyše 300 miliárd eur, že Grécko naďalej nespĺňa kritériá pre členstvo v eurozóne, a najmä prehliadajú, že Grécko nemá šancu v eurozóne prežiť.

V prípade Veľkej Británie je to presne naopak. Ochota urobiť Cameronovi zopár (väčšinou rozumných) ústupkov bola minimálna a približne mesiac pred referendom navrhnúť 250-tisíc eur ako pokutu za každého neodobratého migranta, ako to spravil predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker, je čistá provokácia. Skoro, ako keby si odchod Británie želal.

Ale pozrime sa, o čo príde EÚ v prípade brexitu. Ekonomika Veľkej Británie je veľká ako ekonomika 20 (z 28!) najmenších krajín EÚ. Tak či tak scvrkávajúca sa ekonomická sila EÚ sa odchodom Británie citeľne zmenší. Okrem toho EÚ príde o stáleho člena Bezpečnostnej rady OSN a o atómovú moc, ktorá ako jedna z len štyroch krajín EÚ dáva na obranu dve percentá HDP, čo je jedna z podmienok členstva v NATO. A, samozrejme, EÚ príde aj o významného prispievateľa do spoločného rozpočtu.

Ďalej príde EÚ o zdravý rozum, čo konkrétne pocítia Nemecko, Holandsko, Rakúsko a Fínsko. Tieto krajiny spolu s Britániou majú dnes takzvanú blokačnú menšinu v Rade EÚ a vedia zastaviť rôzne socialistické blúznenia. Pre prijatie kvalifikovaného rozhodnutia je potrebných 55 percent krajín so 65 percentami obyvateľstva EÚ. To znamená, ak sa Nemecko, Holandsko, Rakúsko, Fínsko a Británia dohodnú, vedia rozhodnutie zablokovať.

Špeciálne pre Slovensko hrozí významná strata odbytu, ak sa EÚ s Britániou nedohodne na spoločnom trhu alebo ak EÚ neuzavrie s Britániou dohodu o voľnom obchode. My totiž vyvážame do Británie ročne za 3,7 miliardy eur (z toho takmer polovicu tvoria autá) a Británia k nám dováža tovar a služby za jednu miliardu eur. Navyše, na autá uplatňuje EÚ vyššie clo (10 percent), ako je priemerná sadzba (3,6 percenta). Ako silne proexportne orientovaná krajina doplatíme na brexit najmä my, ak nebude spoločný trh, je jedno, v akej forme, zachovaný. Preto aj Ficove silácke reči o tom, ako bude všetko možné s Britániou blokovať, sú krátkozraké a pre Slovensko škodlivé.

01 - Modified: 2024-04-29 11:30:00 - Feat.: - Title: Progresívci navrhujú po spontánnom potrate voľno. Slováci sa vyfarbili: Aj ja chcem voľno, keď mi zhoria rezne, píšu na Instagrame 02 - Modified: 2024-04-25 14:32:26 - Feat.: - Title: Ekonomická váha Európskej únie vo svete za 40 rokov klesla na polovicu, tvrdí Sulík a kritizuje Green Deal 03 - Modified: 2024-04-20 22:00:00 - Feat.: - Title: Výroky politikov: Taraba sa zahral na Fica. Šimečka vyzýva premiéra ohľadne eurofondov 04 - Modified: 2024-04-12 08:09:51 - Feat.: - Title: Richard Sulík: Elektrinu z jadra najviac podporila SaS 05 - Modified: 2024-04-11 15:04:03 - Feat.: - Title: SaS aj KDH kritizujú tzv. migračný pakt: Nerieši zásadné tlaky na vonkajších hraniciach Únie
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
04. máj 2024 05:26