Naša krajina je dlhodobo známa okrem iných rebríčkov aj tým, ktorý hovorí o množstve vyrobených áut na počet obyvateľov. V tomto rebríčku sme suverénne na prvom mieste, a druhý v poradí za nami výrazne zaostáva. Príchodom novej automobilky na východe Slovenska si pravdepodobne túto pozíciu iba upevníme. Je to však rebríček, ktorým sa chceme chváliť? Je to niečo, na čo môžeme byť hrdí?
Téma prílišného zamerania našej krajiny na automobilový priemysel je dlhodobo známa. Už príchodom tretej automobilky na západe Slovenska sa hovorilo o probléme prílišnej orientácie na výrobu automobilov. A zároveň boli prízvukované aj ďalšie faktory, ktorými boli umiestnenie týchto investícií na západe Slovenska namiesto východu a zároveň vybudovanie výrobného závodu bez akéhokoľvek vývojového alebo kompetenčného centra, kde by vznikli pracovné miesta s vyššou pridanou hodnotou.
Poučili sme sa? Nie. Nová investícia v poradí štvrtej automobilky vznikla na západe Slovenska pár rokov dozadu v regióne s nízkou nezamestnanosťou, v relatívnej blízkosti ďalších dvoch už existujúcich závodov na výrobu automobilov, pričom vývojové centrum vzniklo v susednej krajine.
A toto je problém, ktorý si dlhodobo neuvedomujeme a nevnímame. Naše smerovanie a nastavenie hospodárstva musí byť orientované na tzv. vedomostnú ekonomiku, ktorá nám umožní vytvárať oveľa vyššiu pridanú hodnotu a rast HDP. Jednoducho povedané, ak sa chceme zbaviť nálepky montážnej dielne pre Západ, musia u nás vznikať firmy, ktoré budú nielen vyrábať, ale budú najmä vyvíjať to, čo sa má vyrábať.
Robíme niečo pre zvrátenie tohto stavu? Možno, ale nie dostatočne. Príkladom je práve superodpočet výdavkov na výskum a vývoj. Je to jeden z mála nástrojov na podporu výskumu a vývoja. Na rozdiel od eurofondov, ktoré značne uškodili pojmom ako je veda, výskum a vývoj a na Slovensku, je tento nástroj záslužný a motivačný. Je to nepriama podpora a využiť ho vedia iba spoločnosti, ktoré generujú zisk z výsledkov svojho vývoja a zároveň je priamo počítaný z nákladov, ktoré vynaložia. Od roku 2015 tento nástroj postupne získaval na popularite medzi firmami rôznych veľkostí aj zameraní.
Koľko nás tento nástroj stál doposiaľ? Dokopy za všetky roky to bolo do 200 miliónov eur na podporu stoviek firiem. Predošlej vláde sa to však zdalo veľa, a preto v rámci „zlepšovania podnikateľského prostredia“ superodpočet znížila. Momentálne sa vedú debaty o tom, či bude jeho intenzita znova navŕšená, avšak za súčasnej situácie s rozpočtom sa vynárajú otázky, či si to môžeme dovoliť.
Na druhej strane sa to isté nedá povedať o investičnej pomoci. Pre oblasť podpory investícií do priemyselnej výroby vláda zvýšila základnú intenzitu regionálnej investičnej pomoci z 30 na 40 percent pre okresy západného Slovenska. Inak povedané, týmto krokom dávame potenciálnym investorom najavo, že majú o 10 percent menší dôvod investovať na východnom Slovensku.
Otázka potom naozaj znie: máme na viac, ako mať zo Slovenska montážnu dielňu pre západ Európy? Ja verím, že áno. Prvé lastovičky vo forme výskumno-vývojových centier už na Slovensku nedávno vznikli a máme aj plno iných naozaj úspešných vývojových firiem. Len ako keby sme si ako národ stále neverili, že dokážeme aj niečo viac, ako len stáť za pásom, a že vieme niečo vytvoriť aj sami, a byť úspešní celosvetovo. A štát by nás v tom mal jednoznačne podporovať.
Filip Kasnár, generálny riaditeľ poradenskej spoločnosti Novo Consulting.