Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu a Cargo Slovakia, ktorá obsluhuje nákladnú dopravu, dosahujú symbolický zisk sedem miliónov eur. FOTO: TASR/R. Hanc. FOTO: HN/Tomáš Garai
StoryEditor

Ako „bezbolestne“ znížiť verejný dlh?

22.05.2024, 00:00

Slovensko musí z dlhodobého hľadiska reagovať na globálne trendy, ako sú geopolitické hrozby, digitalizácia, umelá inteligencia a zelená transformácia.

Ak štát dokáže pripraviť pre domácich a zahraničných investorov atraktívne investičné príležitosti do transparentne a efektívne fungujúcich štátnych podnikov verejnej infraštruktúry, môže v horizonte niekoľkých rokov podstatne znížiť verejný dlh. Nemusí privatizovať a verejná infraštruktúra môže zostať v jeho rukách.

Slovensko musí z dlhodobého hľadiska reagovať na globálne trendy, ako sú geopolitické hrozby, digitalizácia, umelá inteligencia a zelená transformácia. Riešiť tieto problémy a uchopiť príležitosti si vyžaduje nemalé finančné zdroje. Pre štát je dôležité mať prístup na finančné trhy, čo je možné garantovať iba dlhodobo udržateľným financovaním jeho potrieb.

image

Vieme, ako vybudovať lepšie Slovensko? Praktický návod, ako posunúť krajinu vpred

Štát v rámci financovania verejných politík musí rozpočtovať prevádzkové a investičné náklady. Prevádzkové náklady predstavujú platby za výkony vo verejnom záujme uhrádzané v danom roku v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol. Investičný dlh ako súčet nerealizovaných investičných výdavkov z minulosti predstavuje 40 miliárd eur. Uvádza to dokument Dobehnúť zameškané v Návode pre úspešné Slovensko. Dôležité je poznamenať, že investičný dlh, ak nie je znižovaný časom, samovoľne narastá. Pozitívnou správou je, že ak ho štát znižuje – modernizuje železnice a diaľnice – klesajú prevádzkové náklady štátu, a tým sa dosahuje synergický efekt.

Problémom nielen na Slovensku je efektívne riadenie verejného dlhu. Fiškálna konsolidácia v strednodobom horizonte je nevyhnutná. Hrubý dlh verejnej správy na úrovni 56 percent HDP a saldo hospodárenia 4,9 percenta HDP sú parametre, ktoré bude skôr či neskôr potrebné zlepšiť. Úradnícka vláda predstavila zoznam opatrení, ktorých výsledkom možno realizovať želateľnú mieru konsolidačného úsilia. Avšak viaceré z týchto opatrení vyžadujú obetovať politický kapitál v podobe nespokojnosti v...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-16 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Slovenský účet 88888 02 - Modified: 2024-05-16 10:35:47 - Feat.: 1 - Title: Riziká sú zvýšené. Európska centrálna banka varuje pred hrozbami pre finančnú stabilitu 03 - Modified: 2024-04-26 21:18:26 - Feat.: 1 - Title: Agentúra S&P potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom
01 - Modified: 2024-06-21 13:17:25 - Feat.: - Title: Diaľničiari investujú do novej vozovky na R1 pri Banskej Bystrici takmer 850-tisíc eur 02 - Modified: 2024-06-21 11:34:50 - Feat.: - Title: Historické čísla. Britský verejný dlh narástol na najvyššiu úroveň za viac ako 60 rokov 03 - Modified: 2024-06-04 11:18:26 - Feat.: - Title: Leo Express si rozbíja vlaky na priecestiach. Južná trať je v zrážkach rekordérom, problém je však širší 04 - Modified: 2024-06-02 17:22:09 - Feat.: - Title: Na slovenské diaľnice pribudnú radary i betónové panely. NDS tak reaguje na nehody 05 - Modified: 2024-05-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Zlých mostov je rekordne veľa, chátrajú aj Donovaly. Hrozí, že Rážov plán opravy ešte predraží
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
21. jún 2024 15:30