Ak štát dokáže pripraviť pre domácich a zahraničných investorov atraktívne investičné príležitosti do transparentne a efektívne fungujúcich štátnych podnikov verejnej infraštruktúry, môže v horizonte niekoľkých rokov podstatne znížiť verejný dlh. Nemusí privatizovať a verejná infraštruktúra môže zostať v jeho rukách.
Slovensko musí z dlhodobého hľadiska reagovať na globálne trendy, ako sú geopolitické hrozby, digitalizácia, umelá inteligencia a zelená transformácia. Riešiť tieto problémy a uchopiť príležitosti si vyžaduje nemalé finančné zdroje. Pre štát je dôležité mať prístup na finančné trhy, čo je možné garantovať iba dlhodobo udržateľným financovaním jeho potrieb.
Štát v rámci financovania verejných politík musí rozpočtovať prevádzkové a investičné náklady. Prevádzkové náklady predstavujú platby za výkony vo verejnom záujme uhrádzané v danom roku v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol. Investičný dlh ako súčet nerealizovaných investičných výdavkov z minulosti predstavuje 40 miliárd eur. Uvádza to dokument Dobehnúť zameškané v Návode pre úspešné Slovensko. Dôležité je poznamenať, že investičný dlh, ak nie je znižovaný časom, samovoľne narastá. Pozitívnou správou je, že ak ho štát znižuje – modernizuje železnice a diaľnice – klesajú prevádzkové náklady štátu, a tým sa dosahuje synergický efekt.
Problémom nielen na Slovensku je efektívne riadenie verejného dlhu. Fiškálna konsolidácia v strednodobom horizonte je nevyhnutná. Hrubý dlh verejnej správy na úrovni 56 percent HDP a saldo hospodárenia 4,9 percenta HDP sú parametre, ktoré bude skôr či neskôr potrebné zlepšiť. Úradnícka vláda predstavila zoznam opatrení, ktorých výsledkom možno realizovať želateľnú mieru konsolidačného úsilia. Avšak viaceré z týchto opatrení vyžadujú obetovať politický kapitál v podobe nespokojnosti v...
Zostáva vám 85% na dočítanie.