Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu a Cargo Slovakia, ktorá obsluhuje nákladnú dopravu, dosahujú symbolický zisk sedem miliónov eur. FOTO: TASR/R. Hanc. FOTO: HN/Tomáš Garai
StoryEditor

Ako „bezbolestne“ znížiť verejný dlh?

22.05.2024, 00:00

Slovensko musí z dlhodobého hľadiska reagovať na globálne trendy, ako sú geopolitické hrozby, digitalizácia, umelá inteligencia a zelená transformácia.

Ak štát dokáže pripraviť pre domácich a zahraničných investorov atraktívne investičné príležitosti do transparentne a efektívne fungujúcich štátnych podnikov verejnej infraštruktúry, môže v horizonte niekoľkých rokov podstatne znížiť verejný dlh. Nemusí privatizovať a verejná infraštruktúra môže zostať v jeho rukách.

Slovensko musí z dlhodobého hľadiska reagovať na globálne trendy, ako sú geopolitické hrozby, digitalizácia, umelá inteligencia a zelená transformácia. Riešiť tieto problémy a uchopiť príležitosti si vyžaduje nemalé finančné zdroje. Pre štát je dôležité mať prístup na finančné trhy, čo je možné garantovať iba dlhodobo udržateľným financovaním jeho potrieb.

image

Vieme, ako vybudovať lepšie Slovensko? Praktický návod, ako posunúť krajinu vpred

Štát v rámci financovania verejných politík musí rozpočtovať prevádzkové a investičné náklady. Prevádzkové náklady predstavujú platby za výkony vo verejnom záujme uhrádzané v danom roku v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol. Investičný dlh ako súčet nerealizovaných investičných výdavkov z minulosti predstavuje 40 miliárd eur. Uvádza to dokument Dobehnúť zameškané v Návode pre úspešné Slovensko. Dôležité je poznamenať, že investičný dlh, ak nie je znižovaný časom, samovoľne narastá. Pozitívnou správou je, že ak ho štát znižuje – modernizuje železnice a diaľnice – klesajú prevádzkové náklady štátu, a tým sa dosahuje synergický efekt.

Problémom nielen na Slovensku je efektívne riadenie verejného dlhu. Fiškálna konsolidácia v strednodobom horizonte je nevyhnutná. Hrubý dlh verejnej správy na úrovni 56 percent HDP a saldo hospodárenia 4,9 percenta HDP sú parametre, ktoré bude skôr či neskôr potrebné zlepšiť. Úradnícka vláda predstavila zoznam opatrení, ktorých výsledkom možno realizovať želateľnú mieru konsolidačného úsilia. Avšak viaceré z týchto opatrení vyžadujú obetovať politický kapitál v podobe nespokojnosti v...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-16 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Slovenský účet 88888 02 - Modified: 2024-05-16 10:35:47 - Feat.: 1 - Title: Riziká sú zvýšené. Európska centrálna banka varuje pred hrozbami pre finančnú stabilitu 03 - Modified: 2024-04-26 21:18:26 - Feat.: 1 - Title: Agentúra S&P potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom
01 - Modified: 2024-07-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Pracovali na nových lávkach pre Bratislavu aj JTRE. Budú to unikátne architektonické diela, tvrdí odborník 02 - Modified: 2024-07-17 09:54:25 - Feat.: - Title: ZSSK plánuje nákup hybridných vlakových jednotiek, slúžiť majú najmä na regionálne trate 03 - Modified: 2024-07-11 11:19:02 - Feat.: - Title: Železnice vyzývajú k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničných tratí. Upozorňujú aj na vandalizmus 04 - Modified: 2024-07-11 10:45:22 - Feat.: - Title: Pri vysokých teplotách majú koľajnice tendenciu sa predlžovať, upozorňujú železnice 05 - Modified: 2024-07-10 12:01:54 - Feat.: - Title: Vysoké teploty aktuálne neovplyvňujú situáciu a vlaky na tratiach, uviedol hovorca ZSSK
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. júl 2024 09:02