Ak by sa parlamentné voľby konali začiatkom apríla, vyhral by ich Smer, no nezískal by ani 20 percent. Nasledovala by ho koalícia strán Progresívne Slovensko a Spolu s necelými 15 percentami. Ukazuje to najnovší prieskum agentúry AKO, ktorý posiela do parlamentu celkovo deväť subjektov. Ide o prvý prieskum straníckych preferencií po prezidentských voľbách.
Most na hranici zvoliteľnosti
Strana Roberta Fica nezaznamenala výsledok pod 20 percent od júna 2003. "To si ešte myslím, že verejnosť očakávala menšie preferencie Smeru. Ale pomohlo im, že strana vo finále prezidentských volieb vlastne tiež kampaňovala," tvrdí pre HN riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích. Naráža na to, že kandidát s podporou Smeru, eurokomisár Maroš Šefčovič sa dostal do druhého kola prezidentských volieb.
Na treťom mieste by bol súčasný líder opozície SaS s takmer 13 percentami. Ide o najhorší výsledok strany Richarda Sulíka v prieskumoch agentúry AKO od parlamentných volieb z marca 2016.
Celkovo má nad 10 percent až päť strán, okrem už spomínaných aj extrémisti z ĽSNS a Sme rodina. Na hranici zvoliteľnosti by sa ocitol koaličný Most, ktorému by odovzdalo hlas rovných päť percent voličov.
Koalícia strán Progresívne Slovensko a Spolu zaznamenala oproti predošlému prieskumu agentúry AKO z februára tohto roka takmer dvojnásobný skok, keď narástla o 6,9 percentuálneho bodu. Medzi týmito prieskumami sa konali prezidentské voľby, ktoré vyhrala kandidátka progresívcov Zuzana Čaputová, keď v druhom kole porazila Šefčoviča.
Jednoznačný efekt Čaputovej
"Je to jednoznačný efekt Zuzany Čaputovej. A fakt, ako sa komunikovalo, že kandidátka Progresívneho Slovenska vyhrala prezidentské voľby. Treba do toho zvážiť, že bola priamou kandidátkou progresívcov, táto informácia bola komunikovaná vo všetkých informačných kanáloch. Plus pomohla veľmi veľká mediálna pozornosť už po prvom kole," zhodnotil nárast Progresívneho Slovenska Hřích.
Teraz bude podľa neho výzvou pre progresívcov, ako preferencie udržať. "Až čas ukáže, povedzme o mesiac - dva, či ten efekt Čaputovej bude trvalejší alebo to bol len vplyv volieb. Každopádne na sto percent to bude viac, ako to bývalo pred mesiacom. Tá kampaň prebehla, a len tak ľahko sa z hláv vytlačiť nedá," doplnil Hřích.
Prieskum agentúra AKO uskutočnila v dňoch 1. a 2. apríla 2019 formou telefonického dopytovania na vzorke 1000 respondentov.
Pôvodne nezverejnený prieskum Focusu
Nárast preferencií koalície Progresívneho Slovenska a Spolu ukazoval už prieskum agentúry Focus z obdobia medzi dvoma kolami prezidentských volieb v termíne 18. až 25. marca. Informuje o ňom Denník N. Focus prieskum nezverejnil pre moratórium.
Keďže bol robený v odlišnej situácii, nedá sa porovnať s prieskumom od AKO.
Focus v marce nameral Smeru 22,4 percenta, ĽSNS 11,8, SaS 11,4 a koalícia PS/Spolu 9,1 percenta. Nasledovali by Sme rodina s deviatimi, OĽaNO s 8,3, SNS s 7,9 a KDH s 7,5 percentami. Most sa v prieskume Focusu ocitol so 4,5 percentami mimo parlamentu.