Dynamika technologického vývoja dlhodobo prináša do mediálneho prostredia turbulencie. Digitalizácia médií, vznik nových platforiem a súvisiaca zmena návykov čitateľa stavajú vydavateľstvá pred nové výzvy. Tie, v snahe obstáť, sústavne experimentujú. Trendy sú rôzne.
Vydavatelia novín skúšajú streamovanie online obsahu a zvyšovanie počtu platiacich odberateľov cez rozmanité modely platobných brán. Vydavatelia magazínov zasa nahrádzajú klesajúci odber printu presunom výroby do čisto digitálneho prostredia a kladú dôraz na úzku spoluprácu s tvorcami mobilných aplikácií. Oba prístupy sa stretli so striedavými úspechmi. Mnohé mediálne domy sa s klesajúcimi príjmami digitálnej ére nedokážu prispôsobiť. Pomôcť má úprava autorských práv.
Günther H. Oettinger, európsky komisár pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť, aktuálne prijal návrh na zaradenie vydavateľov do nového európskeho zoznamu držiteľov copyrightových práv. Nejde o prelom, podobné práva sú dávno priznávané vysielateľom či filmovým a hudobným producentom. Mediálnym domom však doteraz podobná právna podpora priznaná nebola.
Čo obsahuje návrh
Iniciatíva sa začala v marci tohto roku. Európska komisia vtedy oficiálne spustila konzultácie na tému: „Postavenie vydavateľov v hodnotovom reťazci copyrightových práv.“ Centrom sú klasické práva na rozmnožovanie, distribúciu publikácie a verejný prenos diela.
Európski vydavatelia tlače prispievajú k rozvoju hospodárstva a zamestnanosti. Podľa údajov z rôznych štúdií zamestnávala vydavateľská tvorba novín i časopisov v roku 2013 približne 528 000 ľudí, čo je viac, než v akomkoľvek inom z tvorivých priemyselných odvetví. Napriek tomu nemá tlačový vydavateľ rovnaké práva ako iný výrobca obsahu. To by sa malo návrhom komisie finálne zmeniť.
Právo vydavateľa bude mať za cieľ chrániť práva tlačových publikácií ako entity samej osebe. Nepôjde tak iba o ochranu autorských práv jednotlivého článku, tak ako to bolo doteraz. Práva by podľa komisie nemali mať vplyv na citlivé zmluvné vzťahy medzi vydavateľmi a novinármi, ani zasahovať do právnych špecifík národných štátov.
Podobne by sa zmeny nemali dotýkať čitateľa, ktorý má mať naďalej možnosť voľne zdieľať články v súlade s doterajšími autorskými právami. Konkrétna podoba právnych úprav však závisí od výsledkov samotných konzultácií. Predpokladá sa, že jasnejšie rozdelenie práv vydavateľstiev povzbudí investície aj inovácie a v určitej miere tak v turbulentnej digitálnej ére stabilizuje mediálny trh.
Téma slovenského predsedníctva
K posunu na poli vydavateľských práv prispela aktivita organizácií European Magazine Media Association (EMMA) či European Newspaper Publishers’ Association (ENPA), pod ktorú spadá aj slovenská Asociácia vydavateľov tlače.
Práve tá má pomôcť pri zapojení slovenských vydavateľstiev do európskej diskusie. Do 15. júna v spolupráci so spoločnosťou IAB zbiera odpovede na zaslaný dotazník. Získali ho všetci európski vydavatelia, nie iba tí, ktorí sú oficiálnymi členmi národných asociácií. „Všetko závisí od zapojenia a reakcií mediálnych domov,“ hovorí Eva Pauliaková zo slovenskej Asociácie vydavateľov tlače. Pauliaková nevylučuje, že sa téma dostane do popredia aj v rámci nadchádzajúceho slovenského predsedníctva.