Výrobca autobusov Marián Troliga: V budúcnosti uspeje ten, kto má finálny produkt

Jediný súčasný výrobca autobusov na Slovensku, spoločnosť Troliga bus, spol. s r.o., zatiaľ pod vlastnou značkou vyrobil zhruba štyri stovky vozidiel. V pláne má ale o mnoho viac. Firma, ktorá vyrástla na dodávkach náhradných dielov pre autobusy, nákladné automobily a ďalšie veľké vozidlá, sa stále viac zameriava na budovanie a zostavovanie svojich vlastných autobusov.

Výrobca autobusov Marián Troliga: V budúcnosti uspeje ten, kto má finálny produkt
Zdroj: Foto: Oliver Ondráš

Jej majiteľ a šéf, Marián Troliga, v tejto stratégii vidí budúcnosť, rovnako tak verí ekologickému pohonu. Jeho spoločnosť preto vyrába aj autobusy s elektromotorom a má v pláne presadiť sa hlavne na trhoch v rámci EÚ. Vsádza na vysokú kvalitu a moderné technológie, do ktorých masívne investuje. Rozhovor s Mariánom Troligom prinášame v rámci spolupráce so spoločnosťou Ayming, expertom na financovanie investícií do výskumu a vývoja.

Aká bola vaša cesta k výrobe autobusov?

Športovo som jazdil na motorkách, pre ktoré sme vyrábali náhradné diely. Vďaka tomu som neskôr prešiel na podnikanie s náhradnými dielmi pre veľké autá a autobusy. Neskôr sme ako firma kúpili fabriku Liaz na výrobu náhradných dielov, kúpili sme tiež podiel v SAD Poprad a nakoniec sme rozbehli výrobu vlastných autobusov. Dávalo to logiku, pretože sme zastupovali veľké množstvo firiem, pôvodne československých, potom i zahraničných.

Ako máte teraz firemné aktivity rozložené, z čoho plynú hlavné príjmy?

Väčšinu nášho podnikania a príjmov teraz tvorí predaj náhradných dielov. Autobusy sú hlavne investíciou do budúcnosti. V podnikaní je dôležité mať v rukách konečný výrobok. Náhradné diely v budúcnosti nebudú fungovať ako teraz, súčasný systém sa postupne mení.

Ako dlho autobusy vyrábate?

Zaoberáme sa nimi zhruba pätnásť rokov. Veľa času venujeme vývoju. Je to dlhodobý proces.

Koľko peňazí do vývoja investujete?

Sú to veľké sumy. Ide hlavne o vlastné finančné prostriedky, ktoré sme doteraz zarobili a tiež o bankové prostriedky. V oblasti financovania nášho vývoja spolupracujeme tiež so společnosťou Ayming. Ayming má expertov, ktorí rozumejú legislatíve a vyznajú sa v tom, akú časť nákladov je možné vrámci superodpočtu na výskum a vývoj zahrnúť do daňovo uznateľných odpočtov na výskum a vývoj. Odmenu dostane len z peňazí, ktoré nám reálne ušetrí.

Akú časť autobusov vyrábate?

Na Slovensku v pôvodnej továrni Liaz vyrábame skelet, interiér a exteriér.

Ďalšie komponenty nakupujete?

Áno nakupujeme. Prevažná časť našich dodávateľov je z EÚ. Zadná a predná náprava ZF je z Nemecka, elektromotory ako aj zadná náprava pre elektrobus je z  nemeckej firmy Ziehl Abegg,  elektrovýzbroj kupujeme z Holandska a tiež z Poľska, prístrojová doska VDO je z Nemecka, dieselové motory značky Cummins  a tiež prevodovka Allison sú vyrábané v USA. Všetky diely sa následne centralizujú v skladoch v Prešove.

Zdroj: Foto Oliver Ondráš

Kde prebieha samotná montáž autobusov?

Naša logistika nám umožňuje tieto autobusy montovať v Levoči, kde na to máme priestory.  Tam sa navážajú komponenty podľa jednotlivých montážnych stanovíšť.

Aký majú vaše autobusy pohon?

Robíme dieselový pohon a tiež elektro autobusy a budúcnosť vidím v hydro pohone a vodíku.

Aké autobusy máte zhomologizované?

Máme zhomologizované - mestské autobusy: dvanásťmetrové Leonis Diesel a Leonis Electric a tiež  prímestské autobusy: 10,2metrový Pegasus a dvanásťmetrový Fenix.

Koľko autobusov už ste predali do cudziny?

Autobusy teraz predávame na Slovensku. Máme už ale objednávky z Nemecka aj z iných krajín.

Ako ste teraz veľkí?

Máme zhruba okolo 450 ľudí v celom holdingu. Keby sme mali väčšiu podporu aj napríklad od štátu a mohli viac preniknúť na trhy EÚ, tak môžeme, verím, zamestnať aj viac ako päť alebo šesť tisíc ľudí. O autobusy záujem je, produkt je to výborný, ale aby sme mohli rozšíriť výrobu, znamenalo by to postaviť nové haly, technológie a rozšíriť výrobu. Zatiaľ sme všetko zvládli bez podpory. Pomaly a postupne sme investovali len to, čo sme sami zarobili. Bez pomoci sme vybudovali súčasný holding. Na výrobu autobusov sme zatiaľ nedostali európske fondy ani žiadne štátne dotácie.

Plánujete bez akejkoľvek podpory fungovať aj do budúcna?

My sme sa o podporu uchádzali, ale zatiaľ sme ju nikdy nezískali. Vybudovať niečo také len sami je veľmi ťažké. V súčasnosti sme vo fáze, kedy by nám podpora z EÚ alebo od štátu mohla veľmi pomôcť. Máme dobrý produkt a chceme sa presadiť ešte viac aj v zahraničí. Jazdíme aj na medzinárodné výstavy, odkiaľ máme signály a informácie, že by sme sa presadiť mohli. Na Slovensku sme sa presadili v niektorých SADkách a dopravných podnikoch, ale potrebujeme ísť ďalej. Vnímame veľký záujem z Nemecka a iných štátov EÚ, kde by sme sa mohli presadiť.

Zdroj: Foto Oliver Ondráš

Kde hľadáte zamestnancov?

Potrebujeme veľmi dobrých a skúsených ľudí a dnes už nám ani nezáleží, odkiaľ budú. Môžu byť nielen zo Slovenska, Česka, ale i napríklad z Nemecka, Anglicka a iných krajín. Úroveň ľudí, ktorú my požadujeme, pracuje za európske platy, nech sú odkiaľkoľvek.

Prečo na autobusy toľko vsádzate?

Vidím v nich budúcnosť. Autobusy sú potrebné na celom svete. Obnova u prevádzkovateľov autobusov je vo vyspelých štátoch každých 8-12 rokov, čo nám zabezpečí plynulé objednávky a plynulú výrobu.

Aké máte s predajom autobusov ďalšie plány?

Hlavný cieľ je predávať autobusy v Európskej únii. Ďalej potom môžeme ísť aj do iných štátov, ale EÚ je záruka, že by tendre na zákazky nášho typu mali ísť cez aukcie a podľa objektívnych parametrov. My vieme, že sme konkurencieschopní, máme nízke náklady a vysokú kvalitu, takže sa vieme dostať na veľmi dobrú úroveň.

(pr)

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.