29.12.2021, 00:00

3 zlepšenia, ktoré nám v roku 2022 prinesie dátová analytika

V turbulentnom období plnom neistoty a nepredvídateľnosti prebiehajú v správaní spotrebiteľov a v biznise závažné zmeny, ktoré by vnímavými manažérmi a podnikateľmi nemali zostať nepovšimnuté.

3 zlepšenia, ktoré nám v roku 2022 prinesie dátová analytika

Na konci roku charakterizovaného lockdownami a protiepidemickými opatreniami sa zdá, že aj v najbližších dvanástich mesiacoch bude mať hlavné slovo v našich súkromných aj pracovných životoch pandémia.

Popri nej však prebiehajú okolo nás zmeny, ktorým treba pri riadení firiem aj verejných organizácií či samospráv venovať pozornosť. Softvérová a poradenská spoločnosť SAS vybrala tri trendy, ktorým sa v roku 2022 nevyhneme – a v ktorých zároveň môže zohrať kľúčovú rolu dátová analytika.

1. Zinteligentňovanie miest

 Výkon slovenskej ekonomiky koncom roku 2021 stále zaostával za úrovňou spred pandémie, čo ovplyvňuje aj hospodárenie samospráv. Slovenskí starostovia a primátori sa dnes preto intenzívnejšie zaoberajú možnosťami zefektívnenia a úspor, ktoré prinášajú inteligentné technologické riešenia. Väčšine miest a obcí však chýbajú analytické kapacity na vyhodnocovanie dát a ucelená koncepcia pre riadenie a integráciu systémov od viacerých dodávateľov.

Spoločnosť SAS preto pre slovenské obce a mestá vyvinula špecializovanú IoT platformu, ktorá do jedného dashboardu integruje dáta z rozličných systémov od rôznych dodávateľov, vďaka čomu majú zodpovední pracovníci magistrátu okamžitý prehľad napríklad o spotrebách energií, kvalite ovzdušia či naplnení kontajnerov. Vďaka tomu vedia rýchlejšie a lepšie rozhodovať, predchádzať havarijným situáciám, ale tiež lepšie dokladovať prínosy smart systémov. „Analytická platforma pomáha mestám získať z existujúcich aj budúcich projektov oveľa väčšie prínosy, preto verím, že sa v roku 2022 stane súčasťou viacerých smart iniciatív samospráv,“ dodáva Richard Kraus, country manažér spoločnosti SAS pre Slovensko. 

2. Boj proti podvodom

Pri ekonomických problémoch podvody vždy prekvitajú. Navyše, zrýchlenie digitalizácie presúva kriminalitu do online sveta, ktorý dáva podvodníkom pocit anonymity a nepostihnuteľnosti. Dobrá správa je, že digitalizácia zároveň prináša dáta, ktoré môžu firmy aj verejná správa v boji proti podvodom využiť. Týka sa to transakčných podvodov v bankovníctve, interných podvodov vo firmách napríklad pri obstarávaní, poistných podvodov, aj podvodov pri výbere daní či pri prideľovaní dotácií.

Pomocnú ruku v tomto smere podávajú pokročilé softvérové riešenia. „Analytika dnes umožňuje odhaľovať široké spektrum nekalých činností a praktík. Renomovaní dodávatelia ako SAS majú pre jednotlivé oblasti pripravené špecializované, na mieru prispôsobené nástroje s prvkami strojového učenia a umelej inteligencie, ktoré sú pre elimináciu podvodov a minimalizáciu škôd nevyhnutné,“ dodáva R. Kraus.

 Softvérová a poradenská spoločnosť SAS

3. Hyperpersonalizácia zákazníckej skúsenosti

Môže to znieť ako buzzword, ale v dobe bezprecedentnej digitalizácie predajných a marketingových kanálov bude v B2C sektore o úspechu značiek v roku 2022 ešte vo väčšej miere rozhodovať, do akej miery dokážu interakcie so zákazníkmi personalizovať, a to naprieč všetkými dostupnými obchodnými kanálmi. Mnohí manažéri si to uvedomujú. Začínajú rozmýšľať, ako zákazníkom poskytnúť kvalitné služby, podporu a celkovú skúsenosť cez webu, chat, sociálne siete, mobilnú aplikáciu, rovnako ako cez email, telefón a osobnú návštevu.

Pre naplnenie takýchto ambícii bude nevyhnutné intenzívnejšie využívanie pokročilej analytiky a umelej inteligencie. Vďaka tomu dnes značky dokážu vytvoriť hyperpersonalizovanú zákaznícku skúsenosť, ktorá vedie k vyššej lojalite a k vyšším tržbám,“ vysvetľuje R. Kraus.

 Dobrá správa je, že dnes existujú systémy, ktoré umožňujú porozumieť zákazníkom tak ako nikdy predtým, a mnohé veci v rámci zákazníckych interakcií automatizovať, vďaka čomu sa firmy vedia vyhnúť priveľkým starostiam s prevádzkou riešenia.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.