Žijeme v rýchlej dobe. Ak hľadáme informáciu cez smartphone, chceme ju nájsť rýchlo. Naozaj rýchlo. Ideálne do 2 sekúnd.
Rýchle načítanie e-shopu či webstránky je jedným z hodnotiacich faktorov vyhľadávania Google. Privedie vám nových a verných zákazníkov, zlepšuje celkový dojem z vášho webu a pomôže pri ďalšom plnení cieľov vášho webu.
Pozrime sa, ktoré faktory ho ovplyvňujú a ako môžete svoj web zrýchliť rýchlo a jednoducho aj vy. Najlepšie ešte dnes.
Už Jacob Nielsen, expert na UX, zadefinoval 3 časové limity:
- ak sa obsah načíta do 0,1 sekundy – používateľ to považuje za okamžitú reakciu,
- ak do 1 sekundy – používateľ registruje oneskorenie, ale neprerušuje činnosť,
- ak sa obsah načíta v limite nad 10 sekúnd – strácame pozornosť, začíname sa venovať inej činnosti a vo finále samozrejme webstránku opúšťame. Na základe takejto skúsenosti sa na web už nikdy nevrátime.
Analytická firma KISSMetrics skúmala, ako vnímajú načítanie webu dnešní používatelia.
47 % používateľov očakáva, že webstránka sa načíta do 2 a menej sekúnd.
Každá sekunda v oneskorení načítania stránky môže znamenať o 7 % menej konverzií.
Za rok je to pomerne veľká suma, určite aj u vás. Nepochybne by ste ju dokázali investovať oveľa efektívnejšie, však?
Čo ovplyvňuje rýchlosť webu?
- Webhosting – potrebujete spoľahlivý webhosting, ktorého servery fungujú na spoľahlivom hardware. Momentálne je najvyužívanejší tzv. cloud webhosting. Ak práve premýšľate o rozbehnutí vlastného podnikania, hľadajte e-shopové riešenie, kde je rýchla tvorba webstránok samozrejmosťou.
- Obrázky na webe – najčastejší kameň úrazu. Optimalizáciu a kompresiu obrázkov, napr. cez TinyPNG, by ste mali mať na zreteli nielen na svojom webe, ale aj na blogu.
- Správny výber písma – v kurze sú jednoduché, dobre čitateľné fonty, s ktorými nemá problém žiadne mobilné zariadenie ani staršia cieľová skupina vašich zákazníkov.
- Poradie načítavania súborov – ako prvé v poradí by sa mali načítať súbory v hlavnom obsahovom stĺpci webu a až po nich obsah bočných stĺpcov.
- Externé javascripty – napr. archaické počítadlo návštevnosti, počasie alebo meninový kalendár.
- Zabudnite na flash – nielen na desktopoch, ale najmä na mobiloch, sú flash doplnky blokované.
Ako zrýchliť web?
Okrem odstránenia vyššie uvedených faktorov je dôležité vybrať si také riešenie, aby aj samotná tvorba webstránok a administrácia webu boli rýchle.
Potom už stačí len:
- Popracovať na optimálnej veľkosti obrázkov do 100 kB, max. do 300 kB.
- Rešpektovať parametre webhostingu a prispôsobovať mu veľkosť jednotlivých súborov.
- Respozívny webdizajn – aj zdanlivo obyčajné presmerovania mobilnej verzie m.domena.sk spomaľuje načítanie webu.
- Skontrolovať chyby 404 – interné či externé presmerovanie na neexistujúcu podstránku nebude tolerovať ani Google. Chybové hlásenia nájdete napr. aj v Google Search Console.
Ako zistiť rýchlosť načítania webstránky a e-shopu?
K dispozícii je viacero online nástrojov, ktoré sú navyše zdarma.
Medzi najpoužívanejšie patria:
- PageSpeed Insights
- Google Analytics
- Test my Site
- WebPagetest
- GTmetrix
- ďalšie nástroje nájdete aj na blogu Chodelka.sk.
Rýchle načítanie webu nie je žiadna novinka, Google ho medzi hodnotiace faktory pridal už v roku 2010.
Za rýchlym webom sa skrýva predovšetkým samotná rýchla tvorba webstránok, kvalitný webhosting, optimalizované obrázky, adekvátna veľkosť súborov, žiadne javascripty alebo flash elementy.
V praxi platí, že čím menej zahltí načítanie vášho webu server, na ktorom je umiestnený, tým rýchlejšie sa webstránka či e-shop načíta.
Veľa spokojných návštevníkov vášho rýchleho webu prajeme.
(pr)