Alternatívne palivá v praxi: aké sú ich výhody?
Tradičný diesel je v nákladnej a hromadnej doprave stále hojne využívaný a rovnocenná alternatíva zatiaľ neexistuje. Elektrifikácia tu dopláca na svoje zásadné nevýhody – ťažké batérie, pomalé dobíjanie a krátky dojazd predovšetkým z pohľadu diaľkovej dopravy.
V nákladnej aj hromadnej doprave sú pritom termíny zastávok počítané na minúty. V mestskom prostredí bol v prípade trolejbusov a električiek tento problém vyriešený priamym napájaním zo siete. Za mestom ale elektrina nie je ideálnou voľbou. Alternatívne pohony na vodík či solárny pohon sú však zatiaľ skôr vo fáze pilotných projektov a experimentov.
Najbližšie tak majú k masovému rozšíreniu alternatívne palivá na báze zemného plynu – konkrétne CNG a LNG. S nezanedbateľným podielom týchto zdrojov energie pre logistický priemysel vo svojich akčných plánoch dlhodobo počíta ako Európska únia, tak Slovenská republika.
CNG vs. LNG: hlavné rozdiely
Pravdepodobne poznáte skratku LPG, ktorá predstavuje skvapalnený ropný plyn (propán-bután). Napriek tomu, že je LPG dnes pravdepodobne najrozšírenejším alternatívnym palivom na báze plynu, v budúcnosti budú s vysokou pravdepodobnosťou hrať prím práve CNG a LNG, resp. Bio-CNG a Bio-LNG.
Skratkou CNG je označený stlačený zemný plyn (stlačený na menej ako 1 % pôvodného objemu), LNG je potom zemný plyn v kvapalnom skupenstve (objem 600× menší ako v prirodzenom stave). Veľmi zjednodušene sa dá teda povedať, že LNG sa do nádrže zmestí trikrát viac ako CNG a automobil má tak v priamom porovnaní trikrát dlhší dojazd. Navyše je možné tieto palivá nahradiť ich ekvivalentmi Bio-CNG a Bio-LNG vyrobenými z obnoviteľných zdrojov.
Počet čerpacích staníc na LNG a CNG rastie
Počet čerpacích staníc, ktoré umožňujú dočerpanie alternatívnych palív LNG a CNG, aj vďaka podpore zo strany štátov EÚ a Európskej únie rýchlo rastie. V prípade CNG sa aktuálne bavíme na území SR o 18 staniciach. V tuzemsku zatiaľ nájdeme len 3 LNG stanice, výstavba ďalších nových staníc je ale v pláne. Aktuálne prebiehajú na Slovensku aj 2 projekty s podporou z fondov EÚ, v rámci ktorých by malo pribudnúť 5 LNG staníc. Smerom na západ od našich hraníc je pokrytie hlavných cestných ťahov výrazne lepšie.
Alternatívne palivá a udržateľnosť
Je nutné počítať s tým, že sa prakticky žiadny dopravný prostriedok nevyhne dopadom regulácií za účelom ochrany životného prostredia. Zatiaľ čo v prípade osobnej automobilovej dopravy má aktuálne prioritu elektrifikácie, v prípade hromadnej a nákladnej dopravy sa pravdepodobne dočkáme rôznorodých riešení na základe konkrétneho spôsobu využitia vozidla.
Do budúcnosti sa určite počíta využitím Bio-CNG, Bio-LNG. Pri menšej spotrebe a nižších emisiách ponúkajú rovnaké výhody ako konvenčné palivá – teda rýchle tankovanie a dlhý dojazd.
(PR)