Cestou v logistike potravín sú inovácie a digitalizácia – prinášajú benefit všetkýmLadislav Funtík, PRETOLOG
StoryEditor

Cestou v logistike potravín sú inovácie a digitalizácia – prinášajú benefit všetkým

15.03.2022, 23:00
Slovenský trh s potravinami kladie čoraz vyššie nároky na zabezpečovanie kvalitného logistického servisu. Dopyt po čerstvosti rýchloobrátkového tovaru na strane koncových zákazníkov a rast požiadaviek na úplnú kontrolu kvality v reálnom čase od výrobcov aj predajcov je veľkou výzvou pre distribučné spoločnosti. Z podstaty výrobkov sa to prejavuje najmä pri chladenom sortimente.

So zámerom získať prehľad o súčasných trendoch v tomto segmente sme oslovili jednu z najväčších slovenských distribučno-logistických spoločností – žilinský PRETOLOG. Tento komplexný poskytovateľ služieb v oblasti skladovania a prepravy potravín, ktorý denne spracuje 1700 objednávok a vyexpeduje 49 ton chladeného, 45 ton mrazeného a 4 tony trvanlivého tovaru, patrí zároveň medzi lídrov v inováciách týkajúcich sa logistiky potravín.

Efektívne využite skladových priestorov

Dobre navrhnutý a správne používaný interný logistický systém zlepšuje celkový organizačný proces v sklade. „V našom výrobnom závode sme sa zamerali na možnosti zlepšenia tokov internej logistiky a skladovania obalového materiálu a komponentov. V našom novopostavenom sklade využívame systém Radio-shuttle,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti PRETOLOG, Ladislav Funtík. Práve spomínaný systém skladovania sa vyznačuje vysokou hustotou bez použitia obslužných uličiek. Optimalizované využitie priestoru je jednou z jeho kľúčových výhod. Týmto spôsobom je možné použiť až 85% z celkovej kapacity ako úložný priestor.  Palety sú uložené na vodorovných nosníkoch v kanáloch regálového systému. Dopravu paliet vo vnútri regálového bloku zabezpečuje satelitný vozík, ktorý jazdí vo vodiacich profiloch umiestnených pod uloženými paletami tak, že paletu zdola nadvihne a presunie na požadovanú pozíciu. Regálový blok má niekoľko podlaží, voľnosť pohybu satelitného vozíka je nezávislá od stupňa obsadenia ostatných kanálov. Preprava paliet mimo bloku je zabezpečená ľubovoľným vysokozdvižným vozíkom.

Automatizácia pri skladovaní chladeného a mrazeného tovaru dáva pridanú hodnotu

Automatizácia je trend, ktorým sa dnes uberá veľa firiem. Nie je to však častý jav v odvetví skladovania mrazených a chladených potravín. Skladovanie v takýchto extrémnych podmienkach si vyžaduje dôkladnú stavebnú pripravenosť a vyznačuje sa vyššími nárokmi na použité stroje a elektronické zariadenia. Aj napriek vyšším nákladom však možno vidieť aj v tejto oblasti inovácie v prospech všetkých článkov distribúcie. Príkladom je práve PRETOLOG, kde sa aktuálne rozhodli pre inštaláciu automatického dopravníkového systému na príjem a expedíciu chladených a mrazených tovarov.

Táto investícia nám priniesla zlepšenie plynulosti v procesoch naskladnenia a vyskladnenia tovarov. Podarilo sa nám tým minimalizovať prípadné teplotné straty, ktoré súvisia s využívaním manipulačnej techniky. Rozhodujúce bolo aj zníženie zaťaženia mraziarenskej technológie, čo samozrejme predlžuje jej životnosť a zároveň znižuje energetickú náročnosť,“ pokračuje Ladislav Funtík a dodáva, že automatizácia tohto systému tiež pomohla eliminovať chybovosť na strane ľudského faktora a zvýšila komfort zamestnancov pracujúcich v sťažených podmienkach pri výrazne nízkych teplotách.

Celkové zvýšenie kapacity a produktivity umožnilo tiež lepšie zvládať nárazové požiadavky, ktoré sú v tomto segmente častým javom a vyplývajú zo sezónnosti produktov, napr. zmrzlín. „V súčasnom, neustále sa meniacom dodávateľskom reťazci nám automatizácia umožňuje lepšie čeliť vyvíjajúcim sa trendom a požiadavkám – od tých na bezpečnosť potravín, kontrolu kvality až po znižovanie nákladov na dopravu a energie,“ hodnotí Ladislav Funtík.

Prehľad o tovare kedykoľvek a kdekoľvek vďaka WMS

Zákazníci vyžadujú, aby boli potraviny čo najčerstvejšie. Rastúci dopyt po zdravších a udržateľnejších produktoch urýchlil aj tlak na lepší prístup k dôveryhodným, spoľahlivým a transparentným informáciám o ich ceste a manipulácii s nimi. To znamená, že logistické firmy musia byť schopné dodávať odberateľom potraviny presne v súlade s ich požiadavkami na flexibilitu, agilitu a viditeľnosť v celkovom dodávateľskom reťazci. Preto je potrebné udržiavať podrobnú históriu každého pohybu tovaru od jeho príchodu až po expedíciu.

„Z analýzy možných rizík vyplynulo, že je dnes absolútne kľúčové klásť dôraz na dosledovateľnosť, a v prípade potreby dokázať zabezpečiť pre našich obchodných partnerov spätnú logistiku. Naším cieľom je byť schopný presne identifikovať, v akej časti logistického reťazca sa tovar práve nachádza. Riešenie nám ponúklo rozšírenie už zavedeného systému riadeného skladu, tzv. WMS. Touto inováciou dokážeme mať v reálnom čase k dispozícii údaje o pohybe tovaru medzi jednotlivými bodmi – od príjmu, skladovania, naloženia až po distribúciu,“ približuje silnú stránku spoločnosti PRETOLOG jej výkonný riaditeľ. Aktuálna inovácia v oblasti WMS umožňuje mať presný prehľad zásob každého tovaru - ich momentálnu lokalizáciu na určenom skladovom mieste aj počas následného pohybu. Podrobné sledovanie je dôležité aj pri mimoriadnych situáciách, ako je napr. sťahovanie výrobku s určitým dátumom exspirácie resp. šarže z obehu. V takýchto prípadoch je možné okamžite identifikovať kde a v akom množstve boli dané výrobky expedované. Digitálne inovácie v tejto oblasti tak prinášajú nepochybne benefit nielen pre logistické spoločnosti, ale aj pre predajcov, výrobcov a koncových zákazníkov.

Prvotriedna preprava produktov rôznych teplotných režimov

Líder v oblasti logistiky mrazeného a chladeného tovaru na Slovensku disponuje celkovou skladovou kapacitou na úrovni 6200 paliet. PRETOLOG dokáže vo svojich prvotriednych, prísne auditovaných skladových priestoroch v Žiline, Poprade a Častkovciach pri Novom Meste nad Váhom, uskladniť z tohto počtu až 4500 paliet mrazeného a 1300 paliet chladeného sortimentu.

Distribučná firma sídliaca v Žiline patrí medzi najväčších hráčov vo svojom segmente aj z pohľadu vozového parku. Disponuje až 73 vlastnými vozidlami rozličnej kapacity, pričom najväčšiu časť tvoria 8- až 11-paletové nákladné autá. Všetky vozidlá určené na prepravu chladeného a zároveň mrazeného tovaru sú vybavené priečkou pre rozdelenie teplotných režimov. „Na náš vozový park sme mimoriadne hrdí. Sme presvedčení, že aj naši obchodní partneri oceňujú snahu poskytovať najvyššiu kvalitu v tomto zmysle. Do obnovy vozového parku investujeme ročne takmer 800-tisíc eur. Kľúčové pre nás je, aby mali vozidlá v jednotlivých komorách samostatný agregát s možnosťou regulácie teploty. Vďaka tomu vieme prepraviť súčasne produkty v rôznych teplotných režimoch, teda chladené, mrazené alebo trvanlivé tovary,“ uvádza Ladislav Funtík a ďalej dodáva, že všetky autá PRETOLOG-u disponujú záznamom o priebehu teploty, tzv. data cold, čo umožňuje sledovať všetky požiadavky na dodržiavanie teplotného reťazca od nakládky až ku konečnému odberateľovi v reálnom čase.

Pretolog PRETOLOG

​Štandardom je vybavenie každého vozidla GPS monitoringom, ktorý poskytuje údaje od lokalizácie až po komplexný záznam prevádzky. „Pre plánovanie jednotlivých distribučných trás využívame SW PLANTOUR, ktorý navrhne podľa digitálnych máp nakládku vozidiel a rozvozovej trasy tak, aby boli využité dostupné vozidlá, splnené závozové požiadavky zákazníkov a náklady na dopravu boli čo najnižšie,“ vysvetľuje konateľ spoločnosti. PRETOLOG má v rámci distribučnej siete na Slovensku pod sebou aj  5 cross-dock stredísk, a to v Banskej Bystrici, Nitre, Častkovciach, Budimíre a Poprade. „Naša filozofia v tomto zmysle je neskladovať, ale čo najefektívnejšie distribuovať tovar z centrálneho skladu v Žiline,“ dopĺňa Ladislav Funtík.

Dopyt po digitalizácii bude stále väčší

Podľa vedenia spoločnosti PRETOLOG treba počítať s tým, že v najbližších rokoch bude pri poskytovaní logistiky potravín vyvíjaný čoraz silnejší dopyt po digitalizácii: „V najbližších mesiacoch budeme preto pokračovať aj naďalej v našej ceste inovácií a digitalizácie. Zameriame sa na bezpapierový prenos na úrovni elektronických dodacích listov a následnej verifikácie vodičom priamo u odberateľa.“ Od tohto kroku v Žiline očakávajú nielen úsporu papiera, ale aj zefektívnenie kontroly naloženého tovaru na vozidle, vďaka čomu bude možné ešte lepšie predchádzať prípadným zámenám.

Naším cieľom je neustále zvyšovať efektivitu operácií a vylepšovať procesy skladovania a dodávateľského reťazca tak, aby sme vyhoveli požiadavkám našich obchodných partnerov v odvetví chladenej a mrazenej logistiky a udržali si líderskú pozíciu v oblasti kartónovej distribúcie na Slovensku. V rámci našich služieb skladovania a prepravy máme dostatočné kapacity aj pre nových partnerov, o ktorých logistické potreby sa radi komplexne postaráme,“ uzatvára Ladislav Funtík.

   

Dovoz na viac ako 6600 odberných miest

Spoločnosť PRETOLOG, ktorá bola založená v roku 2015 s prvotným cieľom zabezpečovať komplexnú logistiku v rámci skupiny PRETO a primárne zastrešovať distribúciu chladeného a mrazeného sortimentu výrobcu Ryba Žilina, dnes patrí aj medzi silných poskytovateľov služieb pre externých partnerov.

Chladené, mrazené a tiež trvanlivé potraviny svojich obchodných partnerov distribuuje v rámci 2090 prevádzok Coop Jednota Slovensko, takmer 2030 gastro prevádzok a ďalších viac ako 2500 prevádzok nezávislých retail poskytovateľov a národných sietí. Obsluhuje taktiež centrálne sklady nadnárodných reťazcov Billa, Kaufland, Lidla, Metro, Terno Bratislava a Tesco. V ich prípade zabezpečuje aj čiastočnú distribúciu do ČR.

PRETOLOG patrí medzi spoľahlivých partnerov nielen z hľadiska inovatívneho skladovania, dopravy potravín vozidlami v dvojteplotnom režime ale aj v oblasti komplexných služieb zákazníckeho servisu. Viac informácií je k dispozícii na oficiálnej stránke spoločnosti.

    

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
21. február 2024 17:51