ERP systém nie je zbytočná investícia, ale stavebný pilier vášho e-shopu

Obľúbenosť on-line nakupovania aj vďaka pandemickej situácii výrazne stúpla. Rôzne obmedzenia presunuli zákazníkov z kamenných predajní do on-line prostredia. Naučili sa nakupovať cez internet aj tovar, pre ktorý si v minulosti radšej zašli do predajne. Zmenili sa ich nákupné zvyky, osvojili si nové zručnosti, takže aj tí, ktorí v minulosti boli odporcami e-shopov, sa v tomto prostredí začínajú „cítiť ako doma”.

ERP systém nie je zbytočná investícia, ale stavebný pilier vášho e-shopu
Zdroj: Deposith photo

Ak sa pozrieme na vzniknutú situáciu zo strany e-commerce, vidíme že na Slovensku hlási nárast obratu až o 18 % a je predpoklad, že bude aj ďalej rásť. Vyvstáva nám tu však otázka, či každý e-shop ustojí prudký nárast objednávok? Je totiž zrejmé, že vyšší počet zákazníkov, a teda logicky aj objednávok, si vyžaduje viac personálu, dlhší čas na ich vybavenie, resp. sú s ním spojené náročnejšie procesy.

Majiteľ e-shopu tak stojí pred rozhodnutím, ako sa s danou situáciou vysporiadať.

Aj na expanziu e-shopu sa musíte pripraviť

Častým problémom rýchlej expanzie e-shopov býva niekoľkonásobný nárast počtu objednávok. Ak e-shop nie je na takýto rast pripravený, spôsobí to, že:

  • nebude možné plynulé vybavovanie objednávok,
  • zvyšuje sa chybovosť pri ich vybavovaní,
  • stúpa potreba ďalšieho personálu.

Potreba znížiť tieto riziká na minimálnu možnú mieru je teda kľúčová. Ako to však dosiahnuť, keď nás v tom brzdí obmedzená časová kapacita zamestnancov či nedostatočný prehľad o stave skladov? Stačí na riešenie týchto problémov nábor nových skladníkov či fakturantov? Ako sa bude potom riešiť nárast mzdových nákladov?

Ďalšou veľkou výzvou býva prepojenie kamennej prevádzky s e-shopom. Kameňom úrazu sa stáva nesúlad v stave zásob a rozchádzajúce sa ceny tovaru v predajni a na e-shope. Pri nedostatočnom prehľade sa vám môže ľahko stať, že si viacerí zákazníci objednajú rovnaký tovar, ktorý už ale medzičasom niekto vykúpil.

Aj tu platí, že v boji o zákazníka vyhráva ten, kto má tovar dostupný a dokáže ho rýchlo expedovať.

Ak majiteľ e-shopu stráca prehľad nad svojim podnikaním, je to prvý varovný signál, že je čas investovať do kvalitného ERP systému, resp. do automatizácie podnikových procesov.

ERP systém nie je zbytočná investícia, ale stavebný pilier vášho e-shopu
Zdroj: Deposith photo

ERP systém prepojený s e-shopom je záchranou v hodine dvanástej

Pri e-shopoch, u ktorých došlo k výraznému nárastu objednávok treba myslieť na:

  • automatizáciu procesov v e-shope,
  • prepojenie e-shopu s informačným systémom (ERP systém),
  • automatizáciu logistiky.

Ideálnym stavom je ich prepojenie do jedného veľkého systému, vďaka ktorému e-shop ustojí svoj prudký rast.

E-shopár musí rátať s tým, že sa jeho podnikanie môže extrémne rýchlo rozrásť. Ak sa tak stane, začne sa mu hromadiť veľké množstvo dát, ktoré ale samotný e-shop alebo fakturačný program nedokážu spracovať. Systém sa spomalí, no objem dát, ktoré treba spracovávať, stále rastie. A tu vznikajú prvé problémy. Do toho sa zaručene pridá chaos v procesoch, keď pri nedostatku informácií logicky zlyháva ľudský faktor. To je bod, keď buď začne podnikateľ urýchlene konať a investuje do informačného systému, ktorý dokáže zvládnuť nápor dát a automatizuje procesy, alebo mu podnikanie začne stagnovať a v horšom prípade sa rúcať,“ vysvetľuje obchodný manažér informačného systému Money ERP, Roman Kalamen.

Ak pôsobíte v e-commerce, viete, že jedným z dôležitých faktorov pri výbere ERP systému je jeho napojiteľnosť na rôzne e-shopové riešenia. V spoločnosti Waterdrop mali problém nájsť ERP systém, ktorý by sa dokázal napojiť na ich zabehnutý e-shop. Zmena e-shopovej platformy totiž neprichádzala do úvahy. „Ukázalo sa, že napojenie na Shopify je pri hľadaní dodávateľa ERP systému v Česku veľká výzva. Napriek tomu, že v USA je to jedna z najobľúbenejších e-shopových platforiem, v Európe príliš rozšírená nie je. Zistili sme, že európske systémy, ktoré by umožnili napojenie na Shopify, boli buď príliš nákladné, alebo zaostávali v iných funkciách. Money ERP zvládlo všetko bez najmenších problémov a za rozumnú cenu,” vysvetľuje Katarína Tibenská zo spoločnosti Waterdrop.

Zrýchlenie objednávok a dokonalý prehľad v sklade

E-shop, ktorý je prepojený s ERP systémom ponúka majiteľovi množstvo výhod. Jednou z nich je určite prehľad o skladovej dostupnosti . Majiteľ tak vždy vie, aký je stav skladu, objednávok, ako aj dodávok tovaru a materiálu. Vďaka tomu si tak vie presne odsledovať, čo treba doobjednať alebo koľko zákazníkov/objednávok ešte zvládne z aktuálnych zásob vybaviť. Toto bola špecifická požiadavka spoločnosti Piskacietricka.sk. „Začali sme analýzou, počas ktorej sme zisťovali, aké funkcie bude potrebné do Money ERP doprogramovať. Išlo napríklad o pole znázorňujúce špecifické stavy pre e-shop, povedzme, keď daný tovar nemajú v Pískacietricka.sk na sklade, ale je pripravený do výroby. Ďalej sme programovali funkcie, ktoré vypočítajú, koľko kusov tričiek je možné vyrobiť z materiálu na sklade,” vysvetľuje Anna Kantorová, konzultantka Money S5.

Okrem toho majiteľovi e-shopu informačný systém poskytne vždy aktuálnu cenovú politiku pre všetky predajné kanály, ktoré využíva (e-shop, predajňa či obchodníci v teréne). Tiež sa môže spoľahnúť na presné informácie o stave objednávky pre zákazníka a automatizované procesy medzi objednávkou, zálohovou faktúrou, faktúrou, dobropisom či podkladom k štítkom pre dopravcu. „Pri výbere ERP systému rozhodlo to, keď som videl, ako po uložení dokladu vybavenej objednávky na baliacom pulte vybehla z tlačiarne okamžite faktúra a tiež množstvo balíkov, ktoré sme behom tej krátkej chvíle, čo sme sa pozerali, dokázali pripraviť na odoslanie,“ hovorí Zdeněk Dvořák, konateľ spoločnosti INZEP centrum.

Integrovaný systém e-shopu s ERP systémom

Štandardom súčasnej doby sa stáva integrovaný systém e-shopu a ERP systému, vďaka čomu sa zrýchli proces vybavovania objednávok, zníži sa chybovosť, ktorá je častá pri ručnom prepisovaní produktov, cenníkov či pri vystavovaní dokladov.

Nesporných výhod prepojenia e-shopu a informačného systému je viac, zhrnieme tie najdôležitejšie:

  • presné zobrazenie skladovej dostupnosti,
  • vždy aktuálna cenová politika (naprieč všetkými predajnými kanálmi),
  • minimálna ľudská chybovosť,
  • agregácia viacerých predajných kanálov nad jedným produktovým portfóliom,
  • presné informácie o stave objednávky.

Integrovaný systém e-shopu a informačného systému dokáže zabezpečiť udržateľný rast e-shopu. Vďaka prepojeniu je tak možné zvládnuť nielen nárast počtu objednávok, ale aj produktov v portfóliu. Ak sa na prepojenie e-shopu a ERP systému pozrieme z pohľadu veľkosti e-shopu, tak pri malých e-shopoch je integrácia vnímaná ako výhoda. Ale pri e-shopoch, ktoré skokovo narástli, resp. pri medzinárodných e-shopoch je toto prepojenie vnímané ako nevyhnutnosť. Práve tento krok pomôže zvládnuť nástrahy a ďalší rast podnikania.

(PR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.