Čo zohľadniť pri kúpe kolobežky
Odborníci na elektrické kolobežky vám odporučia najvhodnejší model pre vás. Vy si len musíte zvážiť, ako a kde ju budete používať a koľko ste ochotní do stroja investovať. Zamestnancovi e-shopu či predajne potom uveďte: hmotnosť jazdca, očakávaný dojazd na jedno nabitie, prevýšenie a povrch trasy, na ktorej plánujete jazdiť a prípadný cenový strop.
Palivové verzus nabíjacie
Aj niektoré moderné kolobežky fungujú na palivový pohon a v porovnaní s batériovými majú obe svoje nesporné výhody, záleží len od vás, ktorá vám sadne viac. Pri výbere prihliadnite na:
CENA – motorové kolobežky sú všeobecne lacnejšie, musíte však prikupovať benzín, k nabíjateľným zasa pripočítať náklady na elektrickú energiu pri dobíjaní.
MANIPULÁCIA – motokolobežky majú vyššiu hmotnosť, na druhej strane sa lepšie energeticky obsluhujú, keďže palivo k nim jednoducho môžete priniesť, zatiaľ čo elektrické musíte priniesť k zdroju vy.
SKLADOVANIE – zariadenia s motorom je zakázané skladovať v obydliach, čo sa týka aj „kočikární, chodieb a pivníc, musíte ich teda „garážovať“, resp. nechať odstavené vonku. Elektrické „prevážadlá“ vo vnútri skladovať môžete – mali by ste ich však nabíjať pod dozorom, kvôli bezpečnosti a zriedkavému riziku vyhorenia.
EKOLÓGIA – environmentálne je jasné, že hudbou budúcnosti sú tie nabíjateľné. Navyše, jazdia potichu, a tak nevyrušujú ani vás a nerobia hluk v prostredí, na rozdiel od spaľovacích – tie však zase pri jazde dávajú o sebe vedieť a zvyšujú tak vašu bezpečnosť.
CELOROČNÉ VYUŽITIE – jazdnosť v rôznych ročných obdobiach závisí skôr od typu dezénu a hrúbky pneumatík, pri elektrických však musíte vziať do úvahy aj rýchlejšie vybíjanie batérie v mraze, a teda kratší dojazd v chladnejšom počasí.
Základné členenie e-kolobežiek
Univerzálne elektrokolobežky
U skúseného predajcu Motokolobezky.eu sú historicky najpredávanejšími tri nosné modely: XE1000, XE1200 a Cruiser 1900. Všetky je možné zakúpiť s rôznymi typmi batérií a ich hlavnou prednosťou je vysoká stabilita jazdy vďaka kvalitnej konštrukcií. Dokonca je možné si ich objednať aj v úprave, ktorá vyhovuje vyhláške Ministerstva dopravy SR o jazde na cestných komunikáciách do 25 km/h. Pre milovníkov rýchlej jazdy je tu zasa novinka Titan 4000 Pro alebo elegantná Puma 1000 Pro, ktorá si skvele poradí aj v lesnom či poľnom teréne.
Mestské elektrokolobežky
V poslednej dobe stúpa obľuba menších a ľahších elektrokolobežiek určených na mestský, teda rovnejší povrch. Tieto modely majú hliníkovú konštrukciu, motory uložené v kolese a Li-Ion batérie. S týmto trendom sa však na trhu objavili aj veľmi lacné a nekvalitné elektrokolobežky, ktoré často neprežijú ani záručnú dobu. Určite by ste preto mali zvoliť certifikovaného a overeného výrobcu, ktorý vám vie poskytnúť servis, ako aj náhradné diely.
V tejto kategórii sa osvedčili najmä modely: najľahší a najmenší model X500 Premium s odnímateľnou batériou, skladný X700 Pro, terénny Rider 800 Pro s odpružením alebo ľahký, no výkonný Smart 1000 Plus.
Chopper elektrokolobežky
Prvé verzie pohodlných „chopper“ kolobežiek, ktoré pripomínajú skôr skútre, vznikli v rozpore s patentom nemeckej firmy Scrooser a uvedomelejšie e-shopy preto ich predaj zastavili, nahrádzajú ich však nové rady. Pre milovníkov výkonu a rýchlosti sú tu modely Futura 3000 Plus alebo Classic 2500, s ktorými zdoláte akýkoľvek kopec a pre väčší dojazd zase napríklad Classic 2500 Plus.
Na čo si dať pozor
Dojazd patrí k hlavným kritériom pri výbere novej kolobežky, avšak množstvo predajcov informácie o ňom preháňa alebo ich kamuflujú, keď ich prepočítavajú na veľmi nízky výkon na úrovni rýchlosti ľudskej chôdze.
Pri výbere sa a tiež orientujte na veľkosť pneumatík, ktorú výrobcovia elektrických kolobežiek udávajú v palcoch - teda 10" pneumatika má prímer približne 25,5 cm (1" = 2,54 cm). Napríklad low-endové mestské kolobežky s mini kolieskami (12,5 - 15 cm) sú použiteľné len v skladových halách alebo na letiskách, kde je absolútne hladký povrch, ale von sa nehodia a bežná vozovka ich na počkanie zničí.
Viac informácií nájdete na motokolobezky.eu.
(PR)