Shutterstock.com
StoryEditor

Tržby v maloobchode vzrástli o takmer osem percent

09.09.2022, 00:00

Nárast cien pohonných hmôt ovplyvnil dovoz potravín a iného spotrebného tovaru, ktorý je nutné často dopĺňať. Zaznamenávame čoraz častejší nedostupný tovar alebo nákup možný len do určitého počtu kusov. Vyššie tržby majú najmä supermarkety, drogérie, predajne s obuvou a textilom, či spotrebnej elektroniky. Ceny v maloobchodoch stúpli o 7,8 percenta oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Najvýraznejší nárast sme zaznamenali v máji 2022 a ceny sa ustálili na číslach, ktoré sme zdá sa doteraz ešte nevideli. Sociálne siete sú zaplavované fotkami cien masla, oleja alebo múky a sú často porovnávané s cenami v susedných krajinách, kde je rozdiel od 30 do 40 percent nižší za nákup rovnakého tovaru, rovnakej značky.

Ceny za ubytovanie výrazne stúpli

Hotelierstvo a gastronómia dostáva poriadne zabrať aj dnes, v dôsledku čoho ceny ubytovania vzrástli v niektorých prípadoch až o 13 percent. Preto mnohí z nás čoraz viac vyhľadávajú lacnejšie ubytovanie. Lacnejšie ubytovanie však so sebou prináša nielen nižší štandard, ktorý by sme si inak radi dopriali, ale niekedy aj nedostatočnú starostlivosť a mieru komfortu či v niektorých prípadoch i hygieny. A to môže byť v dobe pandémie dokonca nebezpečné. Čoraz viac Slovákov využíva zľavy na Promocodius, kde zľavový kód neovplyvňuje mieru kvality zakúpeného tovaru alebo služby. Nie je teda nutné robiť drastické kompromisy a vyhľadávať to najlacnejšie. 

O koľko viac zaplatíme v obchodoch?

Vysoká inflácia značne skresľuje objemy tržieb, vďaka čomu stúpli aj tržby v obchodoch ako sú potraviny, nápoje a tabak, a to v štyroch z deviatich položiek maloobchodných predajní. Až o 8,8 percent vzrástli tržby v supermarketoch a dokonca o takmer 20 percent v predajniach s tovarom, ako je textil, obuv, drogéria a v obchodoch s počítačovou technikou stúpli tržby až o 30 percent. Dôvodov je hneď niekoľko, nezapríčinila to iba inflácia. Zamestnanci majú umožnenú prácu z domu oveľa viac ako v období pred pandémiou, potrebujú teda rýchlejší internet, výkonnejší počítač a celkovo si zriaďujú vlastné kancelárie v domácnostiach, len pre prípad, že by sa situácia zopakovala. Vo väčších firmách stále pretrvávajú pandemické opatrenia a v prípade nákazy zamestnanca alebo rodinného príslušníka je stále odporúčané pracovať z domu ak to náplň práce dovoľuje.

Práve zľavové kódy sú jednou z najobľúbenejších variant ako ušetriť na nákupe nábytku pre vašu novú kanceláriu alebo zveľadenie si prostredia, v ktorom sa nachádzame niekedy aj 24/7. Podľa odborníkov z Promocodius začali Slováci využívať kupóny a promo kódy na nákup domáceho tovaru 3-krát častejšie ako predtým. Najobľúbenejší zľavový kupón je  zľavový kupón Vidaxl, ktorý používa čoraz viac Slovákov a snaží sa čo najviac ušetriť na zľavových kódoch, než na kvalite samotného tovaru. Záhrady alebo balkóny sa stávajú oázou pokoja, viac sa sústreďujeme na pohodlný spánok alebo investujeme do kvalitnej elektroniky. 

Pokles tržieb pociťujú internetový predajcovia a tiež zásielkový predaj, a to o 7,3 percenta. Časť obyvateľstva si môže dovoliť financovať len základné životné potreby a najviac šetria práve na potravinách. Bežná štvorčlenná rodina pred pandémiou minula približne 17 percent z celkového mesačného rozpočtu, dnes rovnaká rodina minie 21 percent z rozpočtu na nákup potravín, čo je v priemere 330 Eur. Obsah nákupného košíka sa tiež zmenil, nekupujeme napríklad toľko sladených nápojov, cukroviniek alebo rýchlo sa kaziaceho tovaru.

Toto sú najlepšie tipy od slovenských gazdiniek ako ušetriť

Mnoho gazdiniek uvádza rôzne tipy a triky ako ušetriť na potravinách. Sladené nápoje nahrádzajú výrobou domácich sirupov, pečú domáce pečivo a chlieb, vyrábajú si vlastný kvások alebo cukrovinky nahrádzajú prípravou koláčov, varia džemy alebo zavárajú. Nekupujú čaje a koreniny ale nasušia si napríklad vlastné bylinky. Sledujú a porovnávajú akciový tovar alebo nakupujú online, kde na nás nečíhajú lákadlá čerstvo dopečenej rozvoniavajúcej vianočky alebo bagiet. Gazdinky takisto radia nechodiť do obchodu na nákup nenajedení alebo odporúčajú na nákupy nebrať maloleté deti. Nekupujú tovar v regáloch vo výške očí ale siahajú po položkách z nižších regálov. Gazdinky nakupujú smotanu za výhodnú cenu, z ktorej vyšľahajú maslo alebo olej nahrádzajú bravčovou masťou, zmrzlinu nahrádzajú domácou ovocnou dreňou. Pripravujú výživné, jednoduché jedlá, ktoré, zdá sa, sú nielen lacnejšie, ale aj oveľa zdravšie. Jediným háčikom však zostáva, či budeme mať na toto všetko v dnešnej dobe toľko času.

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
16. november 2024 05:57