Martin Chlebec, riaditeľ na oddelení daní v Deloitte a kouč programu Slovakia Best Managed CompaniesDeloitte
StoryEditor

Slovenské firmy majú byť na čo pyšné, ale musia poznať aj svoje slabé stránky

07.10.2022, 00:00

Program Slovakia Best Managed Companies oceňuje kvalitu a úspech slovenských súkromných firiem. Jeho najdôležitejšou súčasťou je Best Managed Lab – workshop, počas ktorého manažéri hodnotia stratégiu, riadenie, finančné výsledky, produktivitu, inovácie a firemnú kultúru svojej spoločnosti. Ako tieto workshopy prebiehajú, v rozhovore vysvetľuje kouč programu Martin Chlebec.

Ako hodnotíte spoločnosti, ktoré sú súčasťou prvého ročníka programu Slovakia Best Managed Companies? Vedia Slováci dobre riadiť svoje firmy?

V pilotnom ročníku máme v programe rôzne spoločnosti patriace k rozličným segmentom, pri ktorých je fascinujúce sledovať, ako si vybudovali svoje meno. Jedným z účastníkov je napr. firma, ktorá vznikla v 90. rokoch na popud myšlienky jedného človeka, avšak vďaka vytrvalosti a prístupu celej rodiny sa pretransformovala na rodinnú firmu medzinárodných rozmerov. Vidieť úspech spoločnosti, ktorej základ sa kreoval v garáži, no postupom času sa z nej stala firma s hodnotou niekoľkých desiatok miliónov, je skvelé. Je to jasný dôkaz, že aj keď v začiatkoch robíte veci na kolene, nakoniec sa z toho môže vykľuť fungujúci biznis. Samozrejme, každá firma má svoje nedostatky a vždy sa nájdu veci, čo sa dajú vylepšiť, ale osobne som veľmi hrdý, že na Slovensku máme spoločnosti, ktoré začínali od nuly a dnes na trhu úspešne pôsobia už 20 rokov.

Ako hodnotíte priebeh Best Managed Labov?

Už sme absolvovali stretnutia so všetkými prihlásenými firmami a som veľmi milo prekvapený a zároveň ma teší, ako laby prebiehali. Manažmentu spoločností naozaj záleží na tom, aby sme erudovane zhodnotili nielen ich silné, ale aj slabé stránky. Tým, že ide o jedinečný program, ktorý nehodnotí iba finančné ukazovatele alebo KPIs, sa s nami vedenie firiem počas workshopov veľmi otvorene rozprávalo o tom, ako to u nich funguje. Keďže naším cieľom je pomôcť im identifikovať, v čom sú dobrí, a nasmerovať ich, v ktorých oblastiach by sa mohli ešte zlepšiť, tak na stretnutiach vládla veľmi príjemná atmosféra.

Ako dlho trvá jeden workshop a kto sa na ňom zúčastňuje?

Každá firma absolvuje jeden workshop v rozmedzí 3 – 5 hodín, ktorý sa koná buď u nás v Deloitte, alebo v priestoroch firmy, ktorá sa do programu prihlásila. Na labe sú prítomní vrcholoví manažéri, ktorí sú zodpovední za riadenie a strategické smerovanie firmy, produktivitu, inovácie, firemnú kultúru a finančné výsledky, čo sú zároveň aj hlavné oblasti programu, ktoré sa hodnotia. Okrem toho sa na stretnutí zúčastňuje tri až päť  koučov, čo sú vyškolení zástupcovia z Deloitte, Citibank a Asseco Solutions, ktorí poznajú metodiku programu a stretnutie so spoločnosťou vedú.

Ako workshopy prebiehajú? Čo s firmou počas nich riešite?

Tým, že metodika programu je jasne daná, my ako kouči prechádzame s vedením firmy bod po bode konkrétne témy na základe jednotlivých oblastí. Je to vlastne riadená interaktívna diskusia, počas ktorej členovia manažmentu dostanú priestor pochváliť sa, čo dobre funguje a v čom sa spoločnosti darí. Zároveň im dávame príležitosť na to, aby počas workshopu odhalili možnosti na ďalší rast, snažíme sa teda identifikovať aj ich rozvojové oblasti.

Naším cieľom je, aby lepšie pochopili potreby firmy. Keď vedenie zhodnotí, ako na tom spoločnosť v rámci konkrétnych oblastí je, následne im pomáhame porovnať sa s viac ako tisíckou dobre riadených spoločností, ktoré si prešli programom na celom svete. Na základe pozitívnych príkladov im vlastne ukazujeme, ako to v iných firmách funguje a čo by im do budúcna mohlo pomôcť k ešte lepším výsledkom. Na záver im poskytneme celkové zhrnutie, kde sa v porovnaní s tými najlepšími približne nachádzajú.

Aká je spätná väzba manažmentu na zrealizované workshopy a celkový prínos programu Best Managed Companies?

Spoločnosti veľmi oceňujú, že sa môžu porovnať s najlepšie spravovanými firmami na svete a overiť si svoju kvalitu podľa odskúšanej a rokmi overenej globálnej metodiky. Manažéri sa, samozrejme, tešia, keď môžu nahlas vysloviť, v ktorých oblastiach sú úspešní. A keďže ide o rozvojový workshop, odnášajú si aj konkrétne postrehy, kde ešte majú priestor na zlepšenie, čo tiež hodnotia veľmi pozitívne. Podľa spätnej väzby, ktorú sme priebežne dostávali, sú radi, že môžu stretnutie s nami využiť na to, aby zdokonalili svoje vlastné procesy v oblasti strategického plánovania a rozhodovania a v budúcnosti ich aj plánujú zakomponovať do svojho riadenia. Je to pre nich pridaná hodnota.

Samozrejme, ďalším prínosom je, že firma, ktorá získa ocenenie Best Managed Company, môže toto ocenenie prezentovať ako záruku kvality, a to nielen smerom k svojim zamestnancom, ale aj do externého prostredia, teda voči obchodným partnerom. Prirovnal by som to k michelinskej hviezde, ktorú majú právo získať iba najlepšie riadené spoločnosti na trhu, pričom cieľom nášho programu je aj takýmto spôsobom dať verejnosti na vedomie úspech slovenských firiem.

Aké by vlastne mali byť atribúty najlepšie riadených spoločností, ktoré si zaslúžia titul Best Managed Company?

Najlepšie riadené firmy používajú pri tvorbe svojej stratégie formálnu metodiku, majú jasne stanovené ciele, smerovanie aj víziu a nezabúdajú napr. ani na včasné plánovanie nástupníctva. Na základe kľúčových ukazovateľov prispôsobených zameraniu firmy sledujú svoje výsledky a dbajú aj na ich analýzu. Procesy vo firme sú efektívne, udržiava sa zdravý výkaz ziskov a strát a samozrejmosťou sú aj fungujúce kontrolné mechanizmy. Nevyhnutná je taktiež podpora kreatívneho a novátorského myslenia, pretože na rozdiel od konkurencie skrátka musia uvažovať inak, aby naplno rozvíjali svoj potenciál. Najlepšie riadené spoločnosti zároveň nezabúdajú na dôležitosť silnej firemnej a tímovej kultúry.

Všetci jednotlivci si jednoducho musia uvedomiť, že firma potrebuje dosahovať vynikajúce výsledky vo všetkých oblastiach, ktoré hodnotíme v rámci nášho programu, pretože ak správne fungujú iba niektoré z nich, tak to nestačí. Práve preto sa ich snažíme vypočuť a na základe informácií ich dať do benchmarku s „best practices“, ktoré zaručujú správne riadenie spoločnosti. Vo všeobecnosti však firmy, s ktorými sme sa stretli, tieto predpoklady spĺňajú, a môžem úprimne povedať, že väčšina z nich si určite zaslúži získať ocenenie Best Managed Company.

 

Martin Chlebec je riaditeľ na oddelení daňového poradenstva Deloitte na Slovensku. Špecializuje sa najmä na poskytovanie služieb v oblasti dane z príjmov právnických osôb, medzinárodného zdaňovania, podnikových kombinácií, fúzií a akvizícií vrátane due dilligence.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
24. apríl 2024 19:15