Scenár roku 2023
Okrem toho, že v budúcom roku už budú môcť dopravcovia prejsť k EETS poskytovateľovi, ktorého si vyberú, prebiehať bude aj postupné vypínanie terajšieho mýtneho systému. Súčasný výberca mýta bude službu naplno poskytovať do konca júna 2023. Od 1. júla 2023 zanikne možnosť vydávania nových palubných jednotiek od spoločnosti SkyToll a registrovanie nových klientov. Dopravcovia, ktorí od tejto spoločnosti palubnú jednotku už majú, ju môžu naďalej využívať na odvádzanie mýta až do konca roka 2023.
Prečo ešte ďalší rok?
Dobré riešenie, pretože sa zabráni vzniku chaosu počas vianočných sviatkov a koncoročných voľných dní. Z iných krajín si Slovensko vzalo ponaučenie, že nie je dobré meniť systém zo dňa na deň. Takto vie štát dopravcovi garantovať, že sa bude môcť voľne rozhodnúť, cez koho bude mýto platiť a bude mať na realizáciu tohto rozhodnutia dostatok času. Určitú rolu zohráva aj pravidlo, že novú OBU jednotku môže dopravca vrátiť najskôr o 6 mesiacov odo dňa, kedy si ju od SkyToll vzal. Predĺženie fungovania súčasného výbercu mýta na slovenskom trhu je teda technickou i finančnou nevyhnutnosťou na vysporiadanie všetkých záväzkov.
Čo bude v roku 2024?
Od 1.1.2024 bude poskytovať službu národného poskytovateľa mýtnych služieb na Slovensku iná, nová spoločnosť, ktorá vzíde z verejnej súťaže. Dopravcovia budú mať na výber medzi EETS poskytovateľmi a národným poskytovateľom mýtnych služieb, ktorého aktuálne štát vyberá cez transparentnú verejnú súťaž. Dopravca bude mať voľnú ruku pri výbere. Očakáva sa, že jeho voľbu ovplyvnia najmä rozličné benefity od EETS poskytovateľov, či fakt, kde všade daný EETS poskytovateľ pôsobí.
„Autodopravcovia sa nemusia stresovať počas vianočných dní, aby prechádzali na nový systém, prípadne aby museli meniť prevádzkované palubné jednotky. Dopravca sa môže tešiť na to, že už od decembra začne pribúdať alternatíva k aktuálnemu výbercovi mýta v podobe nových EETS poskytovateľov európskeho mýta. Najbližší míľnik, na ktorý sa musia autodopravcovia začať pripravovať, je 1.7.2023, kedy by mal začať proces postupného vypínania starého systému a to hlavne registrácia nových klientov, tu ale staré OBU jednotky ešte budú plne funkčné. Od tohto dátumu sa noví dopravcovia, ktorí budú chcieť využívať vymedzené úseky ciest, budú musieť registrovať u niektorého z akreditovaných EETS poskytovateľov.“
Medzinárodné mýto je synonymom jazdy bez hraníc
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pristúpila k zásadnému kroku. Spustila testovacie prostredie pre EETS poskytovateľov. Je to jedna z prvých činností, ktorá potenciálnych európskych výbercov mýta posunie o krok bližšie k akreditácii na slovenský mýtny trh. EETS je skratkou pre Európsku službu elektronického výberu mýta – Slovensko sa do tohto medzinárodného systému zapojí už čoskoro. Je to veľký krok k tomu, aby dopravcovia užívali mýto bez hraníc.
Naša krajina sa konečne zaradí k ostatným európskym štátom s výrazne zliberalizovaným systémom výberu mýta. Pre dopravcov prinesie táto inovácia viacero výhod. Väčšia konkurencia na mýtnom trhu ide ruka v ruke s kvalitnejšími službami pre dopravcov. Navyše, EETS poskytovateľom bude vyplácať štát výrazne nižšie provízie než súčasnému výbercovi mýta.
Ako a čo budú EETS poskytovatelia testovať?
Etablovaní EETS poskytovatelia, ktorí majú záujem rozšíriť svoje portfólio krajín, kde poskytujú službu výberu mýta, môžu testovať svoje palubné jednotky od začiatku októbra tohto roka. V testovacom development prostredí si môžu overiť nastavenie a spôsob komunikácie so systémom spoplatnenia, odosielanie dát potrebných pre výpočet mýta a spätné odozvy či potvrdenia. Laicky povedané, EETS poskytovatelia si môžu vyskúšať, či ich palubné jednotky sú kompatibilné so slovenským systémom. Tým pádom môžu začať aj napĺňať prvé technické preskripcie, ku ktorým sa neskôr zaviažu podpísaním zmluvy s NDS.
Prvý dôležitý míľnik už v decembri 2022
NDS spustí pre EETS poskytovateľov do živej prevádzky systému výberu mýta aplikáciu EETS v decembri 2022. To znamená, že EETS poskytovatelia sa už budú môcť pustiť do vytvárania zmlúv s klientmi – dopravcami. Dá sa predpokladať, že bude v ich konkurenčnom záujme akreditovať sa a môcť tak poskytovať túto službu na Slovensku čo najskôr. Presný dátum začatia ostrej prevádzky konkrétneho EETS poskytovateľa závisí od stupňa a rýchlosti jeho implementácie.
Kto z európskych poskytovateľov príde na Slovensko?
Záujem o poskytovanie služby medzinárodného výberu mýta u nás zatiaľ prejavili šiesti etablovaní provideri – taliansky Telepass, české firmy Itis Holding a Eurowag, nemeckí Toll4Europe a Tolltickets a francúzsky TotalEnergies.
„EETS poskytovatelia rozšíria portfólio spoločností zabezpečujúcich výber mýta na Slovensku. Ich pôsobenie má viacero pozitív ako pre dopravcov, tak aj pre štát. Dopravcovia budú môcť platiť mýto prostredníctvom jednej palubnej jednotky na jednu zmluvu s jedným poskytovateľom služby v rámci všetkých krajín EÚ, kde je etablovaný EETS poskytovateľ, s ktorým uzavreli kontrakt. Dôležitý je tiež fakt, že parametre výberu mýta sa nezmenia – sadzby aj rozsah spoplatnených ciest. Pre štát zapojenie sa do medzinárodného výberu mýta znamená ušetrené financie, keďže provízia EETS poskytovateľov bude v porovnaní so súčasným systémom nižšia.“