Inflácia ovplyvňuje podniky mnohými spôsobmi. Najmä pokiaľ ide o cash flow a kúpnu silu. To vytvára tlak najmä na malé podniky a môže viesť k poklesu ziskovosti. Inflácia je preto hlavným problémom majiteľov podnikov a treba ju starostlivo riadiť. Ako však vhodne nastaviť alebo prehodnotiť svoje podnikanie v časoch rastúcich cien?
Prehodnoťte svoje ceny
Napriek problémom, ktoré môžu nastať vo vašom podnikaní, obdobia vysokej inflácie sú dôležitým obdobím na prehodnotenie vašej cenovej stratégie a rozhodnutie, či zvýšiť ceny tak, aby zodpovedali aktuálnej miere inflácie.
Najprv porovnajte svoju ponuku a ceny s konkurenciou, aby ste zistili, či má zvýšenie cien pre vašu firmu zmysel.
Máte správne nastavené ceny svojich produktov a služieb?
Ak áno, možno zistíte, že vaši zákazníci viac než radi akceptujú vašu novú cenu kvôli hodnote, ktorú poskytujete.
Samozrejme, ak sa náklady na dodanie vášho tovaru alebo služieb zvýšili, môže byť rozumné zvýšiť ceny, aby ste ochránili svoje podnikanie a držali krok s najnovšími ekonomickými zmenami.
Je však potrebné dať si pozor, ako tieto zmeny komunikujete so svojimi zákazníkmi. V opačnom prípade môžete odradiť cenných zákazníkov v období, ktoré je pre podnikanie obzvlášť citlivé.
Prehodnoťte svoje portfólio produktov a služieb
Ako alternatívu k priamemu zvýšeniu cien sa môžete rozhodnúť zamerať svoje úsilie na predaj tovarov a služieb, ktoré sú u zákazníkov obľúbenejšie alebo majú vyššie marže.
Začnite tým, že sa pozriete na svoju ponuku a určíte, ktoré produkty a služby sú pre vašu firmu najziskovejšie. Ak sa aj vás dotkli vyššie náklady, teraz je ten správny čas pozrieť sa, ktoré z nich majú aktuálne nižšie ziskové marže.
Zvážte tiež, ako môžu iné faktory, ako napríklad problémy s dodávateľským reťazcom alebo fluktuácia zamestnancov, ovplyvniť vašu schopnosť dodávať vaše produkty a služby v súčasnej ekonomike. Ak je to potrebné, obmedzte alebo prerušte ponuky s nižším ziskom, aby ste mohli presmerovať zdroje na tie, ktoré prinesú viac peňazí pre vaše podnikanie.
Nakoniec sa uistite, že rozumiete tomu, ako môžu tieto zmeny ovplyvniť vaše podnikanie z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Nepresná prognóza vás môže stáť množstvo finančných prostriedkov.
Diverzifikujte celý dodávateľský reťazec
Nespoliehajte sa len na 1 dodávateľa alebo predajcu pre svoje materiály, najmä ak vaša firma získava väčšinu svojich príjmov z fyzických produktov. Organizácie na celom svete videli, že ich dodávateľské reťazce boli na začiatku pandémie COVID-19 zdecimované, pretože aj ich dodávatelia mali problémy.
Poučte sa z ich chýb alebo svojich vlastných, ak ste sa ocitli v tejto situácii, diverzifikáciou každého kroku vášho dodávateľského reťazca.
Pri viacerých dodávateľoch nebudete v nevýhode, ak u jedného z nich dôjde k oneskoreniu alebo zvýšeniu cien. V obdobiach vysokej inflácie sa tiež dostanete do lepšej pozície na vyjednávanie s nimi o nižších sadzbách alebo výhodnejších podmienkach.
Nakupujte vo veľkom vopred
V čase ekonomického rozmachu by mal každý podnik odkladať alebo investovať zarobené finančné prostriedky, aby v časoch ekonomického útlmu alebo recesie mal dostatok prostriedkov na pokrytie bežnej každodennej prevádzky.
Napriek všetkým svojim výhodám môžu dodávateľské reťazce práve v takejto situácii skutočne poškodiť vaše podnikanie v obdobiach zvýšeného dopytu a nízkej ponuky.
Ak na to máte finančné prostriedky, zamerajte sa na hromadný nákup spotrebného materiálu alebo materiálu, ktorý je pre vašu firmu kritický, v predstihu, namiesto toho, aby ste v prípade potreby dokupovali.
Zvýšené náklady počas inflačných období znamenajú, že neskoršie nákupy rovnakého množstva materiálu vás budú stáť viac. A ak sa zásoby míňajú, možno si ich nebudete môcť kúpiť vôbec. Hromadný nákup zaisťuje, že môžete pokračovať vo výrobe a predaji svojich produktov bez akýchkoľvek problémov, čo vám môže potenciálne pomôcť v porovnaní s niektorým z vašich konkurentov, ktorí neboli tak proaktívni.
Znížte výdavky
Pretože rastúca inflácia plošne zvyšuje ceny tovarov a služieb, je dôležité mať po ruke dostatok hotovosti na zvládnutie týchto zmien. Ak budete svoje prostriedky držať v nelikvidných aktívach, bude ťažké ich premeniť na peniaze, ak sa vám náhle minú, potrebujete pokryť neočakávané výdavky alebo ich jednoducho môžete využiť na krátkodobú príležitosť.
Ak ste tak ešte neurobili, uistite sa, že rozumiete tomu, koľko potrebuje vaša firma, aby sa udržala nad vodou v týchto neistých časoch. (Ak ste svoje výpočty neupravili, aby ste zohľadnili súčasný stav ekonomiky, urobte tak teraz.)
Potom hľadajte spôsoby, ako znížiť náklady a znížiť zbytočné výdavky, aby ste mohli ušetriť viac peňazí, keď ich budete potrebovať.
Ak je to možné, zvážte konsolidáciu alebo splatenie svojich dlhov, aby ste už neboli zodpovední za úroky a ďalšie poplatky.
Aktíva zamerané na rast a likviditu firmy, ako aj podnikateľov
Obdobia inflácie sú často sprevádzané obavami a neistotou. Pripravený podnik však môže získať náskok v procesoch, ktoré sú potrebné na to, aby nielen prečkal takéto búrlivé obdobie, ale aby bol efektívnejší a produktívnejší než bol predtým. S rastom cien by mala dobiehať aj pripravenosť firmy a podnikateľa čeliť meniacemu sa trhu.
Podnikatelia by si mali uvedomiť, že investovanie predstavuje jednu z možností ako diverzifikovať. Investované prostriedky do aktívne riadených portfólií, akcií, ETF, či podielových fondov majú najvyššiu likviditu spomedzi investičného majetku, a v čase potreby ich dokážu veľmi rýchlo speňažiť a použiť na chod prevádzky, či vykrytie chýbajúceho „cash flow“.
Každému podnikateľovi vyhovuje niečo iné v závislosti od rizika. Na základe cieľov, je možné vytvoriť portfólio upravené na mieru a podnikatelia sa tak môžu na 100 % venovať svojmu podnikaniu a o ostatné sa postará ich wealth manager.