„Moji milí Slováci, to som ja Julo. Vrátil som sa, aby som vás povzbudil. Čo je načaté, treba najskôr dokončiť. Nie je to ľahké, ale spomeňte si, koľko radosti prinesie taká dokončená kapustnica...“
V posledných týždňoch počuť z televízie, rádia či na sociálnych sieťach hovoriť legendu slovenského humoru Jula Satinského hovoriť vety, ktoré nikdy nenahral. Aby to bolo možné, obrátili sa tvorcovia reklamnej kampane na ukrajinský startup, ktorý využil na oživenie jeho hlasu umelú inteligenciu.
Dáša Juríková, šéfka Brand Hubu Slovenskej sporiteľne, ktorá vianočnú kampaň na slovenský trh priniesla, spomína, že okrem pozitívnych ohlasov chcú ľudia vedieť, čo na to hovoria slovenské zákony. „Ľudia sa pýtajú, či je vôbec zákonné, aby mohol niekto vložiť nové myšlienky do úst človeka, ktorý sa už proti nim nemôže ohradiť. A to napriek súhlasu rodiny.“
Opora v zákonoch existuje
Ako to teda v skutočnosti je? „Vety ktoré počujeme s najväčšou pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nikdy Julo Satinský nepovedal,“ hovorí aj advokát Martin Provazník z bpv Braun Partners. Podľa neho tu vstupuje do úvahy ochrana zvukových záznamov fyzickej osoby. Tie spadajú pod ochranu osobnosti.
Po smrti síce ochrana osobnosti nie je predmetom dedičského konania, podľa advokáta však aj tak patrí manželom a deťom právo na ochranu osobnosti. „Ak teda manželka a deti po Júliusovi Satinskom dali súhlas na použitie jeho hlasu po smrti, rozhodli o použití jeho prejavov osobnej povahy,“ vysvetľuje Martin Provazník.
Aj Lucia Molnár Satinská pripomína, že „nevymýšľali preňho úplne nové veci. Boli sme pri každej fáze prípravy kampane, schvaľujeme všetky slová, ktoré povie Julo svojím novým hlasom. Vnímam veľkú citlivosť zo strany Slovenskej sporiteľne, aj od reklamnej agentúry, ako sa snažia pracovať s odkazom Jula Satinského. A ten je o šírení myšlienky, ktorá je samozrejme spojená so značkou, ale je to niečo, čo vychováva.“
Čo rodina zdedila?
Reklamná kampaň vychádza okrem toho z knihy Jula Satinského.,Moji milí Slováciʽ. „Autor má právo použiť svoje dielo, respektíve má právo udeliť súhlas na jeho použitie,“ konštatuje advokát. Ide o výhradné majetkové práva, teda patria Julovi Satinskému a jeho rodine budú patriť ešte 70 rokov po jeho smrti. „Dedičia sú oprávnení rozhodovať napríklad o spracovaní jeho literárneho diela či o spojení jeho diela s iným,“ dodáva Martin Provazník.
„Takéto sú jednoducho princípy dedičstiev. Potomkovia majú právo rozhodovať, čo s ním spravia. My sme sa s mojím otcom veľmi veľa rozprávali,“ pripomína aj Lucia Molnár Satinská.
Podstatná pri kampani bola aj etická stránka veci. „Nikdy by sme nevyužili syntetický hlas na propagáciu niečoho, čo by porušovalo etický kódex či občiansky zákonník, kde sú definované dobré mravy,“ konštatuje Dáša Juríková. Pripomína, že s nástupom voicebotov bude syntetický hlas témou, ktorú budú firmy riešiť ako súčasť identity značky. „Už v tejto chvíli sa využíva nielen v reklame, gamingu a zábavnom priemysle, ale aj v zdravotníctve na medicínske účely,“ uzatvára šéfka Brand Hubu Slovenskej sporiteľne.