Od založenia vašej firmy uplynulo už mnoho rokov. V čom ste sa odvtedy posunuli ďalej?
Tento rok sme sa prehupli do dospelosti, Sygic má 18 rokov. Začínal v jednej kancelárii ako malá firma, ktorá vyrástla na nadšení jej zakladateľov na čele s Michalom Štenclom, na schopnosti prichádzať na trh s inováciami ako prví a s víziou navigovať každého človeka na planéte. Dnes je sygicárov už vyše dvesto a hoci sme súčasťou medzinárodnej skupiny Eurowag, stále si udržiavame startupového ducha a aj naďalej sme lídrom v inováciách. Naše produktové portfólio je už značne diverzifikované, štandardy kvality sa posunuli na novú úroveň. S novými technológiami sa rozširujeme aj do iných odvetví. Pracujeme s umelou inteligenciou, rozšírenou realitou, používame gamifikáciu – našimi zákazníkmi sú bežní šoféri, firemné flotily, záchranné zložky, kuriéri, ale aj kamionisti, karavanisti, výrobcovia automobilov a poisťovne. Jedným z našich kľúčových cieľov je dnes „uberizovať“ kamiónovú dopravu.
Čo považujete za kľúčové míľniky vo vývoji vašej firmy?
Pre navigácie bol prelomový príchod smartfónov. Dokonca podľa štúdií bola navigácia v mobile jedným z najpodstatnejších dôvodov, prečo ľudia chceli používať dotykové smartfóny. Ďalším míľnikom bol náš prienik do automotive segmentu – prepojenie navigácie s palubným počítačom cez rôzne štandardy. Nadviazali sme spoluprácu so značkami ako Ford, Volkswagen, Škoda, Jaguar, Suzuki, Land Rover a ďalšími. Od roku 2019 sme súčasťou skupiny Eurowag, s ktorou sme minulý rok vstúpili na Londýnsku burzu.
Ako hodnotíte, že ste získali ocenenie Slovakia Best Managed Companies?
Toto ocenenie je pre nás veľkým zadosťučinením. Schopnosť prinášať inovácie sú pre Sygic otázkou udržateľnosti v boji s najväčšími svetovými hráčmi ako Google a Apple. Dosiahnuť najvyššie štandardy kvality a zároveň si udržať mentalitu startupu, ktorý podporuje agilitu, otvorenosť a vznik inovácií – to sa nestane za rok ani za dva. Som rád, že spôsob riadenia a firemná kultúra, ktoré sme za osemnásť rokov v Sygicu vytvorili, ocenili aj skúsení odborníci.
Čím ste podľa vás hlavne, akými vašimi výsledkami presvedčili porotu?
Myslím si, že to bol mix rôznych aspektov. Za najdôležitejšie považujem agilnú tvorbu stratégie a jej komunikáciu smerom do firmy, jasnú víziu a schopnosť pre ňu získavať kvalifikovaných a zapálených ľudí. Bez nich a podpory ich talentu nevznikne inovácia, kvalitný produkt ani efektívne procesy. Som veľmi hrdý na našu otvorenú firemnú kultúru a pracovné prostredie, ktoré oceňujú aj naši kolegovia. Ľudia v Sygicu vždy boli aj sú na prvom mieste.
Prečo ste sa vlastne prihlásili do programu Slovakia Best Managed Companies?
Chceli sme získať nezávislý pohľad odborníkov s medzinárodnými skúsenosťami na to, či spôsob, akým vo firme fungujeme, je udržateľný s ohľadom na naše ďalšie smerovanie. Sygic pôsobí na globálnom trhu. Máme ambíciu nielen udržať si pozíciu, ale zmeniť celé odvetvie medzinárodnej dopravy. To chce dobrú pripravenosť vo vízii, v stratégii, technológiách, riadení firmy, ale najmä vo vedení ľudí, bez ktorých je akákoľvek vízia iba zdrap papiera.
Aký je váš odkaz v kontexte s ocenením aj pre iné firmy?
Je dobré nastaviť si zrkadlo, pýtať si spätnú väzbu, a to sa dá len v otvorenej kultúre, vďaka ktorej vieme napredovať. U nás sa osvedčil transparentný leadership, kde manažment ide ľuďom príkladom, nehrá sa na hierarchie a dáva cítiť, že každý člen tímu je dôležitý.
Na základe akých kritérií a špecifík sa dá identifikovať dobre riadená spoločnosť?
To by asi najlepšie vedeli povedať tvorcovia programu Best Managed Companies. Pre nás sú meradlom napĺňanie cieľov strategických a finančných, tvorba inovácií, vnútorná efektivita a kvalitní a spokojní zamestnanci.
Priblížili by ste vaše ďalšie plány?
V rámci celej skupiny teraz sústreďujeme svoje sily na prípravu spomínanej uberizácie v medzinárodnej kamiónovej doprave. Veľká väčšina prepravných firiem v Európe, až okolo 70 percent, sú malé rodinné podniky, ktoré vlastnia do desať kamiónov. Sú však veľmi zaťažené lokálnou legislatívou a byrokraciou. Aj samotné fungovanie týchto firiem je zložité, a to aj preto, že celé odvetvie funguje na analógových princípoch a nie je automatizované. To má vplyv na rast týchto firiem všeobecne, ale aj na efektivitu spojenú s ekologickou záťažou – až jeden zo štyroch kamiónov na európskych cestách jazdí prázdny. Uber v taxi doprave nahradil dispečerov aplikáciou a umelou inteligenciou. My chceme podobne zefektívniť kamiónovú dopravu, ktorá je však oveľa komplikovanejším a komplexnejším segmentom.
O Martinovi Strigačovi
Martin Strigač je CEO spoločnosti Sygic od januára 2018. Do Sygicu prišiel v roku 2015 na pozíciu Vice President Enterprise Solutions z medzinárodnej softvérovej spoločnosti Asseco Central Europe, kde pôsobil vo vrcholovom manažmente a v dozorných radách jej dcérskych spoločností. Programovaniu sa venoval už od detstva a po štúdiu riadenia a informačných technológií na Žilinskej univerzite získaval softvérové aj manažérske skúsenosti v spoločnostiach na Slovensku aj v zahraničí. Je držiteľom niekoľkých celosvetovo uznávaných manažérskych a odborných certifikátov.