StoryEditor

Podarí sa slovenským startupom presadiť v Silicon Valley? Vieme, kde robia najčastejšie chyby

24.02.2023, 00:00

  • Domácim inovátorom chýbajú k svetovému úspechu ambície a skúsenosti.
  • Teraz majú jedinečnú šancu zlepšiť sa vďaka programu v Silicon Valley.

Expandovať, presadiť sa v zahraničí a dobyť svet – sen mnohých inovatívnych technologických firiem. Väčšine z nich sa však túto víziu nepodarí premeniť na skutočnosť, a to ani v prípade, že prídu s jedinečným produktom alebo službou. Zakladateľom chýbajú skúsenosti, majú zle nastavené biznis plány, nekladú dostatočný dôraz na obchod a marketing, potreby zákazníka často odsúvajú na vedľajšiu koľaj a v snahe prilákať zahraničných investorov potom veľmi ľahko pohoria. S ambíciou zlepšiť štartovaciu pozíciu domácich startupov sa Seed Starter Slovenskej sporiteľne aktívne zapája do druhej série úspešného Silicon Valley Acceleratora (SVA).

„Ani ten najlepší produkt nie je zárukou, že startup uspeje v globálnej konkurencii,“ vysvetľuje Michal Vanovčan, výkonný manažér Seed Startera Slovenskej sporiteľne. Tiež dodáva, že práve príprava na globálnu expanziu a škálovanie sú hlavnými cieľmi programu Silicon Valley Accelerator. „Otvorením tohto programu pre slovenské startupy pokračujeme v ceste, ktorou sa Slovenská sporiteľňa vydala – snažíme sa aktívne pomáhať s rozvojom podnikania na Slovensku a chceme mladým inovatívnym firmám poskytnúť čo najlepšiu prípravu na úspech,“ dodáva Vanovčan.

image
Slovenská sporiteľňa

Do bezplatnej akcelerácie, za ktorej vznikom stojí práve Seed Starter spolu s partnermi VISA, Unicorn Attacks a USMAC, sa slovenské startupy môžu zapojiť po prvýkrát. Prvým krokom je vyplnenie jednoduchého formulára.

„Startupy, ktoré chcú expandovať do zahraničia, často nerozumejú svojmu cieľovému trhu. Jeho špecifiká vnímajú skôr ako jazykové a legislatívne rozdiely a podceňujú pritom základné informácie o tom, ako tamojší ľudia rozmýšľajú a reagujú, čo je z hľadiska škálovania absolútne kľúčové,“ zhŕňa častú chybu startupov Vítek Šubert z Unicorn Attacks, ktorý je jedným z mentorov a architektov akceleračného programu.

Prostredníctvom dvojmesačného akceleračného programu Silicon Valley Accelerator môžu české a slovenské startupy absolvovať zadarmo intenzívny tréning v samotnom epicentre startupového sveta. „Pridaná hodnota tejto akcelerácie spočíva v priamom prepojení na potenciálnych zákazníkov, strategických partnerov, investorov a technologický ekosystém v Spojených štátoch,“ popisuje SVA Jiří Skopový, líder Seed Startera Českej spořitelny, a dodáva, že výberovým sitom prejdú naozaj len tí najlepší. 

image
Slovenská sporiteľňa

Cesta k úspechu je super-šprintom

Jedným z hlavných znakov, ktorými sa americké startupy odlišujú od tých európskych, je rýchlosť, s akou dokážu premeniť svoje prvotné nápady na rastúci biznis. „Tempo, akým sa startupy v Silicon Valley posúvajú od prvotného nápadu k prvým zákazníkom a potom k rastúcemu biznisu, je neuveriteľne rýchle. Ľudia sa správajú, akoby ich prenasledoval lev a oni musia bežať tak rýchlo, ako sa len dá,“ hovorí Chris Burry z US Market Access Center, jeden z najlepších mentorov, ktorý sa podelí o svoje skúsenosti so startupistami z Českej republiky a Slovenska.

Silicon Valley Accelerator, vrátane jeho špičkových mentorov, je osvedčený koncept, ktorý na jeseň minulého roka absolvovalo už niekoľko českých startupov. Účastníci potvrdzujú, že európske startupy sa môžu od Američanov priučiť najmä v rýchlejšom škálovaní a raste, ale aj v oblasti predaja a marketingu. „U nás je zvykom, že sa snažíme produkt čo najviac dotiahnuť do dokonalosti, kým ho uvedieme na trh. V Amerike to tak nie je a je bežné, že produkt aj biznis model startupu sa menia za pochodu na základe feedbacku od prvých používateľov,“ hovorí Alan Pock zo startupu Investown. Práve Investown bol jedným zo siedmich startupov, ktoré minulý rok zažili finálnu akceleráciu v San Franciscu.

image
Slovenská sporiteľňa

Kľúčom k svetovému úspechu je zmena myslenia

Hlavnou výhodou amerických startupov je jednoducho to, že premýšľajú inak. Majú väčšie ambície, neuspokoja sa s malými úspechmi a zákazník je stredobodom ich vesmíru. Ak sa k tomu pridá výrazne vyšší podiel investícií do obchodu a marketingu, sú americké startupy schopné rýchlo sa rozbehnúť, aj keď ponúkajú produkt alebo službu nižšej kvality než ich európski kolegovia.

Už samotný americký vzdelávací systém pomáha vytvárať prostredie, z ktorého sa rodí toľko mladých inovatívnych podnikov. „Američania majú lepšie pripravené prezentácie pre investorov, za čo vďačia už potrebným zručnostiam získaným v školách,“ vysvetľuje Vítek Šubert. „Na kvalitnú, úprimnú a neprikrášlenú spätnú väzbu sú zvyknutí už zo študentského prostredia,“ dodáva s tým, že európskym zakladateľom takáto príprava chýba a často majú problém pomyselný pohľad do zrkadla ustáť.

Podobne ako minulý rok sa bude aj práve otvorený program skladať z dvoch častí. Na intenzívny týždenný tréning v Prahe bude vybraných približne 12 účastníkov, pričom 7 najlepších potom dostane príležitosť absolvovať finálnu etapu v samotnom Silicon Valley.

 

Prihlášky do Silicon Valley Acceleratora je možné podávať do 10. marca.

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. november 2024 01:17