Maroš Ďurik, Wealth Management Director v spoločnosti WOOD & CompanyWOOD & Company
StoryEditor

Maroš Ďurik z WOOD & Company: O investičné portfólio sa treba starať ako o anglický trávnik

23.10.2023, 00:00

Vo finančnej oblasti pôsobí viac ako 25 rokov. Vďaka každodennej práci so správou klientskych portfólií dokáže pomenovať celý rad odporúčaní pre začínajúcich aj skúsených investorov. Maroš Ďurik, Wealth Management Director v spoločnosti WOOD & Company.

Aký je základný rozdiel medzi skúseným a začínajúcim investorom?

Začínajúci investor je človek, ktorý je na začiatku vytvárania investičného portfólia. Má nielen menej skúseností, ale pokiaľ nevyhral v lotérii alebo nezdedil obrovský majetok, tak aj menej peňazí. U pokročilého investora sú k dispozícií zdroje a znalosti. Tým pádom môže k portfóliu pristupovať komplexnejšie.

Viete aspoň v krátkosti pomenovať odporúčania pre začínajúcich investorov?

Ide o odporúčania, ktoré platia pre všetkých investorov bez rozdielu. Tým základným je nenaletieť rôznym podvodníkom, ktorých volám aj „investiční šmejdi“. Ďalšie pravidlo znie: Nevymýšľajte! Teda nestaňte sa obeťou vlastnej chamtivosti a vyhýbajte sa rôznym zázračným skratkám. Ďalej vravíme, že začínajúcemu investorovi stačia na vyskladanie kvalitného portfólia tri základné kamene. Rokmi sa mi osvedčila trojčlenka: dlhopisový fond, globálny akciový fond - ideálne ETF a realitný fond. No a napokon poplatky. Každá investícia má svoju cenu. Pri „bezpoplatkových produktoch“ sú poplatky často skryté vo vnútri.

Prejdime k skúseným investorom. Čomu by sa mali vyvarovať?

V prvom rade sa netreba „zblázniť“. Ak máte viac peňazí, ťažšie dokážete odolať pokušeniam a môže sa vám stať, že začnete investovať “bez ladu a skladu”. Zrazu vás začínajú oslovovať známi s rôznymi typmi projektov alebo sa obklopíte celým radom privátnych bankárov. Na konci dňa sa môže stať, že máte cez viacero inštitúcií nakúpené to isté. Takže sa dostávate do situácie, že platíte zbytočne vysoké poplatky v porovnaní s tým, ak by ste mali majetok skoncentrovaný v jednej alebo dvoch inštitúciách.

Akú rolu hrá u skúseného investora wealth manažér?

Je to človek, ktorý má skúsenosti a kapacity na to, aby pochopil aj tie najskrytejšie detaily každého produktu. To je tá odborná úroveň. Zároveň je naša práca aj o krotení emócií. Tie “lietajú” nielen vtedy, keď sa nedarí, ale aj keď sa darí. Pri veľkých peniazoch by som rozhodne neodporúčal, aby si ľudia majetok spravovali sami.

Zatiaľ čo v pravidlách pre začínajúcich investoroch uvádzate tri základné kamene portfólia, pri skúsených hovoríte o postupnom prikladaní menších...

Môže ísť o konkrétne tituly alebo špecifické investičné nástroje. V tomto prípade aj o investície, ktoré odzrkadľujú osobné preferencie. Samozrejme, treba brať do úvahy veľkosť firmy a jej reálnu trhovú pozíciu. Pre niekoho to môžu byť akcie firiem Warrena Buffeta, pre niekoho líder iného segmentu. V prípade luxury napríklad Louis Vuitton - Moët Hennessy. Malo by ísť o akcie veľkej firmy s dobre diverzifikovanými službami. Menšie kamene portfólio oživujú a umožňujú ho ešte jemnejšie doladiť. Pri jednom titule by však nemalo ísť o viac ako o 1-2 percentá z portfólia. Ak máte príliš veľa aktív, začnete sa v nich strácať. Portfólio musí ostať prehľadné.

Na čo by mal skúsený investor ešte prihliadať?

Portfólio treba vnímať kontextuálne. Dôležitá je diverzifikácia, lebo ak je portfólio “monokultúrne”, riziko straty je vyššie. Ďalej je to veľkosť investície. Ak máte investovaných 100 000 eur, nemalo by sa stať, že ide o akcie Apple za 5 000 eur a akcie začínajúceho startupu za 30 000 eur. Riziko, že sa niečo pokazí v startupe, je mnohonásobne vyššie.

 

„Nie je dôležité ako sa produkt volá, ale čo sa nachádza v jeho vnútri. Niekedy to s názvom vôbec nesúvisí.“

Maroš Ďurik, Wealth Management Director, WOOD & Company.

 

Veľa sa hovorí o pasívnom investovaní. Teda, že stačí investovať do vybraného indexu a čakať. Je to správna cesta?

Problém je v tom, že väčšinou ide o produkty, ktoré nie sú denominované v eurách. Rovnako neplatí rozšírená konštanta, že pasívne investovanie vždy poráža to aktívne. Pred niekoľkými rokmi sme boli svedkami situácie, že približne 30 percent aktívnych fondov porážalo tie pasívne. Dnes je to približne 10 percent a pokojne sa môže stať, že o niekoľko rokov to bude 50 percent.

Ďalej uvádzate, že nie je dôležité ako sa produkt volá, ale čo je v jeho vnútri. Narážate na trend lákavo znejúcich názvov, hlavne v segmente ESG?

Nielen ESG. Dôležité je vidieť a pochopiť, do čoho ten fond reálne investuje. Častokrát sa tam totiž nachádzajú tituly, ktoré s názvom vôbec nesúvisia. Existujú ETF, ktoré majú v názve AI, ale robotike sa venuje iba malá časť zaradených firiem. Rovnako to platí aj pre indexové investovanie. Tam môže byť orientácia ešte náročnejšia, keďže existuje viac akciových indexov ako akciových titulov.

image

Maroš Ďurik, Wealth Management Director v spoločnosti WOOD & Company

WOOD & Company

Investori sa často orientujú na firmy, ktoré vyplácajú dividendy. Ide o správnu stratégiu?

Uvediem príklad firmy, ktorej cena akcie je 100 dolárov. Ak firma vyplatí akcionárom dividendu v hodnote 10 dolárov na akciu, jej hodnota automaticky klesá a trh ju ocení na 90 dolárov. Takže dividenda znižuje hodnotu firmy. Ak by sa dividenda reinvestovala, mohla by napríklad vďaka zloženému úročeniu priniesť po dvadsiatich rokoch na výnose dvojnásobok. Navyše je dividenda takmer vždy osobitne zdaňovaná. Preto sa snažím priamemu investovaniu do dividendových akcií vyhýbať.

Ako posledné pravidlo odporúčate pravidelný rebalansing...

O portfólio sa treba starať ako o anglický trávnik. Veci, ktoré sú vyrastené, treba „jemne obrúsiť“ a pozornosť smerovať tam, kde je perspektíva na rast vyššia. Rovnako sa treba pozrieť kriticky na aktíva, ktoré nedávajú v portfóliu zmysel.

Posledná otázka. Akú rolu hrá to, že wealth manažér sa s klientom osobne pozná?

Je to kľúčový faktor úspechu. Zvyknem hovoriť, že v prípade WOOD & Company je wealth manažment niečo ako investičný koučing. A keďže ide o partnerstvo na dlhšie obdobie, potrebujeme pochopiť klientovo videnie sveta. Vo výsledku je našim cieľom dostať klienta do komfortu a mať s ním čo najdlhší vzťah. Robíme to tak už 30 rokov.

Viac o WOOD & Company nájdete na wood.sk. S investovaním sa spája riziko, obráťte sa preto na odborníkov.

Maroš Ďurik

Absolvoval odbor Financie, bankovníctvo a investovanie na Ekonomickej fakulte TU v Košiciach. Investovaniu sa venuje od roku 1996. Pôsobil v spoločnostiach Across Private Investements, Tatra Asset Management, Slovintegra a J&T. V roku 2021 nastúpil do WOOD & Company, kde zastáva pozíciu Wealth Management Director. 

 

 

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
03. máj 2024 01:40