Som bežná slovenská stredná firma so sto zamestnancami. Som zaujímavý zákazník pre veľký SAP?
Ste. Dokonca ste vo veľkostnej kategórii podnikov, ktorá tvorí gro našich zákazníkov na Slovensku. Predstava o SAPe ako o softvéri len pre veľké nadnárodné korporácie či štátne inštitúcie je už prekonaná. Aj keď priznávam, že kedysi to viac-menej platilo.
Čo sa zmenilo?
Dobre to ilustruje jeden príklad zo života. Na Slovensku pôsobí veľké množstvo nadnárodných korporácií. Nie tak dávno platilo, že podnikový softvér obstarávala výhradne matka a potom sa centrálne roloval do jej jednotlivých pobočiek či dcérskych spoločností. Čo niekedy nebolo najefektívnejšie, pretože jednotlivé krajiny majú svoje trhové špecifiká, regulácie, legislatívu a pod. Dnes cloud umožnil, aby sa pobočky v prípade softvéru do určitej miery decentralizovali. Dokážu riešiť svoje špecifické potreby a pritom zabezpečiť, aby nimi nasadené riešenie plnilo požiadavky centrály.
Odpoveďou je teda masívne rozšírenie cloudu ako formy využívania podnikových riešení?
Keby sme to veľmi zjednodušili, tak áno. Ale vstupuje do toho viac premenných. Vidíme napríklad, že aj slovenské firmy sa čoraz viac prikláňajú k štandardizovanému softvéru. Teda vyberú si vyladené riešenie postavené na základe „best practices“ z ich odvetvia. Netrvajú na rozsiahlej customizácii, radšej svoje procesy prispôsobia štandardu. A to im prináša množstvo výhod.
Akých?
Tou prvou je veľmi rýchle nasadenie. To isté platí aj pre aktualizácie a údržbu softvéru. Cloud im navyše umožňuje pohodlne si ho rozšíriť o nové moduly, ak sa vyskytne takáto potreba. Tu ide doslova o záležitosť niekoľkých dní. A práve to neraz využívajú vyššie zmienené lokálne pobočky. Kostra systému zostáva zachovaná, vďaka cloudu sa však dokážu na ňu bez problémov napojiť nové funkcionality. No a v neposlednom rade, firma voľbou štandardizovaného softvéru šetrí peniaze. Aby sme jej to ešte viac uľahčili, predstavili sme začiatkom roka balíček GROW with SAP, ktorý ponúka práve tieto prednastavené najlepšie postupy, takže ich môže rovno zaviesť. Naše ERP riešenie SAP S/4HANA Public Cloud so zrýchlenými možnosťami nasadenia umožňuje začať fungovať už za štyri týždne.
Má ale aj iné možnosti ako držať sa odvetvového štandardu?
Samozrejme. Možno trochu paradoxne sa s požiadavkami na špecifické riešenie na mieru stretávame častejšie pri menších podnikoch s obratmi povedzme do 15 miliónov eur ročne. Pre tieto prípady máme balík RISE with SAP, ktorý je primárne určený pre private cloud. Poskytne im všetko potrebné na digitálnu transformáciu podniku presne podľa ich potrieb.
Tak či onak ale znamená prechod do cloudu „odovzdanie“ svojich dát tretej strane.
To je stále sa opakujúci omyl. Ak si zákazník zvolí cloud, neodovzdáva nám žiadne dáta. Má ich neustále vo svojom vlastníctve a nikto okrem neho k nim nemá prístup. Jediné, čo sa v tomto smere zmení, je fakt, že nepotrebuje vlastný dátový sklad, k nemu potrebnú obsluhu, záložné zdroje energie atď. Všetko mu poskytneme my či iní globálni provideri ako sú Microsoft, Amazon a pod. My skrátka nie sme vlastníkom dát, ani do nich nemáme prístup. Sú plne majetkom zákazníka a aj v prípade ukončenia zmluvy ich môže migrovať, kam si určí.
Stretávate sa často s takýmito obavami?
Čoraz zriedkavejšie. Naopak, pribúdajú nám prípady, keď sa podnik rozhodne prejsť do cloudu s cieľom zvýšiť ochranu svojich dát. Nie tak dávno sme mali podobný prípad – firma sa po hackerskom útoku veľmi promptne rozhodla migrovať na cloudové riešenie. Lokálna organizácia skrátka nemá šancu dosiahnuť taký stupeň zabezpečenia pred kyberzločinom či dátovými únikmi, ako majú významní cloudoví poskytovatelia. Nehovoriac o ďalších nákladoch na prevádzku, mzdy, údržbu... Ide o silný argument – cloud je jednoducho vo väčšine prípadov ekonomicky výhodnejší. A to aj z pohľadu technických kapacít, infraštruktúrnych možností atď.
Ale čo v prípade, ak už podnik má vlastné dátové centrum?
Nie je to absolútne žiadny problém. Vieme naše riešenia nasadiť a prispôsobiť aj potrebám zákazníkov, ktorí už vlastnia či plánujú budovať vlastné datacentrá.
Slovom roka 2023 sa stala skratka AI. Čo znamená pre SAP?
Ak sa pozriete na kľúčové oznámenia SAPu za posledné mesiace, všetky sa priamo či nepriamo dotýkali umelej inteligencie. Niekomu sa môže zdať, že dobiehame zameškané a pritom AI je v našich riešeniach prítomná už niekoľko rokov a mnohí zákazníci je na dennej báze využívajú. Už dnes ponúkame viac ako 130 riešení podporovaných AI.
Našim cieľom je integrovať generatívnu a celkovo umelú inteligenciu naprieč celým SAP portfóliom a ponúknuť nový interaktívny prístup práce so SAP riešeniami. Typickým príkladom je nedávno predstavený digitálny asistent Joule založený na generatívnej AI.
Čo si pod ním máme predstaviť?
Joule úplne zmení používateľskú skúsenosť so systémom SAP. Bude to ako poklepať svojmu najšikovnejšiemu kolegovi na rameno. Položíte otázku alebo naformulujete problém, ktorý treba vyriešiť, v jednoduchom jazyku. A dostanete inteligentné odpovede čerpané z množstva obchodných dát, textov, obrázkov a poznatkov z celého portfólia SAP i zo zdrojov tretích strán. Bude skrátka vedieť, čo máte na mysli, nielen to, čo vravíte. Stane sa súčasťou SAP aplikácií od ľudských zdrojov cez financie, dodávateľský reťazec, nákup až po SAP Business Technology Platform.
Bude dostupný aj pre slovenských zákazníkov?
Samozrejme, miestne firmy majú prístup ku všetkým inováciám SAP.
Koľko dnes vlastne trvá implementácia podnikového softvéru?
V prípade štandardizovaných cloudových riešení sa naozaj pohybujeme v horizonte mesiacov. Jediný problém, na ktorý narážame, je nedostatok odborných SAP konzultantov na trhu. Napríklad v roku 2027 sa skončí podpora pre naše staršie ERP riešenia. Prechod na SAP S/4HANA, hoc ide v porovnaní s minulosťou o rýchly proces, si vyžaduje svoj čas nielen na samotné nasadenie riešenia, ale aj na predprojektovú prípravu, audit procesov atď. A aj keď SAP ponúka vynikajúci nástroj Signavio, určený na process mining, teda analýzu a vylepšovanie firemných procesov na základe zhromaždených dát, netreba prípravu na migráciu odkladať.