Aj autonómne autá môžu potrebovať šoféra
Medzi autonómne autá neradíme iba také, ktoré jazdia bez šoféra, ale aj tie, ktoré vás napríklad udržia v strede jazdného pruhu či pomáhajú sa rozbehnúť do kopca. Systémy autonómneho riadenia sa preto delia na 5 úrovní, pričom autonómne auto nemusí byť iba elektromobil, ale môže mať aj spaľovací motor.
V rámci úrovne 0 nemáte ako šofér/šoférka k dispozícii žiadny asistenčný systém, ktorý by akýmkoľvek spôsobom zasahoval do jazdy. Úroveň 1 už znamená použitie spomenutých jednoduchých asistenčných systémov – v ich prípade auto riadite vždy v priamom smere (brzdenie, pridávanie plynu) alebo priečnom smere (zatáčanie) vy, s druhou funkciou vám pomáha systém.
Úroveň 2 už znamená čiastočne autonómnu jazdu, kedy vie auto prebrať riadenie súčasne vo všetkých smeroch – dokáže samo spomaliť, zrýchliť aj zatáčať. Predaj áut s touto úrovňou už začína byť štandardom, úroveň 2 autonómneho riadenia nájdete v mnohých nových modeloch Kia (záleží na stupni výbavy). Tieto autá sú teda vybavené napríklad adaptívnym tempomatom, ktorý automaticky spomalí až do úplného zabrzdenia a neskôr auto sám znova rozbehne. Ďalším príkladom je asistent udržiavania v jazdnom pruhu či asistent parkovania, pri ktorom auto samo zaparkuje.
Pri úrovni 3 auto jazdí prakticky samo, dokáže meniť rýchlosť, zatáčať do zákrut, bezpečne prechádzať križovatky atď. Riadeniu sa teda nemusíte venovať a môžete napríklad pozerať do mobilu, ale pozor – auto vás kedykoľvek môže vyzvať, aby ste riadenie prevzali.
Úroveň 4 je podobná ako úroveň 3, akurát sa auto vie vysporiadať s väčšinou situácii na ceste. Riadenie musíte prevziať iba vtedy, ak je preň situácia nová. Znamená to, že v aute musíte stále sedieť na mieste vodiča.
Pri úrovni 5 je auto, resp. vozidlo plne samostatné a nemusí mať dokonca ani volant či pedále. Takéto vozidlá sú v prevádzke v niektorých krajinách, dokážu však jazdiť iba veľmi obmedzenými rýchlosťami. Často spôsobujú situácie, ktoré zhoršujú plynulosť premávky.
Autonómne autá ako výkonné počítače na kolesách
Systémy autonómneho riadenia vozidiel využívajú desiatky najrôznejších senzorov a kamier, aby získali dokonalý obraz o situácii pred, za aj vedľa vozidla – v 360° uhle.
Súčasné senzory sú na vysokej technologickej úrovni, problém je, že tieto dáta musí systém spracovať, vyhodnotiť a potom na ich základe urobiť správne rozhodnutie. Aj keď sa to na prvé počutie nezdá, ide o obrovské kvantá dát – až tisícky obrázkov za sekundu. To si vyžaduje veľmi vysoký výpočtový výkon a veľmi rýchle procesory.
Okrem toho však autonómne autá potrebujú aj veľmi sofistikovaný softvér, ktorý bude správne rozhodnutia robiť rovnako rýchlo. Do istej miery by mal byť schopný využívať aj umelú inteligenciu a strojové učenie, teda sám sa naučiť zvládať situácie, ktoré predtým nezvládal a postupne sa zlepšovať.
A objavili sa aj diskusie o etickej stránke – napríklad ak vznikne na ceste situácia, pri ktorej sa auto už nedokáže vyhnúť kolízii a musí sa rozhodnúť, do čoho naraziť, aby spôsobilo čo najnižšiu škodu.
Rozvoju bráni aj legislatíva
Prečo teda ešte nemáme plne autonómne autá všade?
Skrátka, technológia nie je dokonalá a z toho dôvodu bráni ich rozšíreniu aj legislatíva. EÚ vydala základné predpisy, povoľovanie autonómnej jazdy je však v rukách členských štátov.
O niečo benevolentnejšia je situácia v niektorých štátoch USA alebo Ázie, kde sa začínajú čoraz viac objavovať autonómne autá úrovne 3, 4 či dokonca 5 v podobe autonómnych taxíkov.
Chcete sa presvedčiť, čo všetko dokážu asistenčné systémy a autonómne riadenie 2. úrovne? Pomôže vám testovacia jazda, ktorú si môžete dohodnúť u niektorého z predajcov Kia.
https://www.pdmauto.sk/autonomne-auta-kedy-ich-ocakavat
https://autobild.pluska.sk/zaujimavosti/autonomne-vozidla-co-to-vlastne-je-kedy-ich-dockame
https://www.mojelektromobil.sk/autonomne-auto-co-znamenaju-jednotlive-stupne-autonomnej-jazdy/