Náš svet je globalizovaný a rýchly. Technológie by nás mali podporovať v práci, pomôcť zaujať zákazníkov a zároveň lepšie žiť svoje životy. Líderská konferencia s päťsto členným publikom je najlepšie miesto dozvedieť sa viac.
Inšpiratívne miesto
Na pódium preplnenej sály vstupuje Peter Trajlinek, generálny riaditeľ spoločnosti Aricoma: „Minulý rok sme sa na TechFóre rozhodli – ideme do kvantového computingu.“ Publikum na chvíľu stíchne; tento odvážny krok presahuje hranice regiónu.
Prvým viditeľným krokom je otvorenie Inovačného centra v Žiline, ktoré bude prínosom pre študentov i firmy. Predchádzalo tomu vytvorenie špecializovaného tímu, zavedenie vzdelávacieho programu a rozvoj medzinárodnej spolupráce.
Peter Trajlinek úprimne priznáva, že uplynulý rok v Aricome nebol jednoduchý. Firemný rebranding a investície ich postavili pred náročné výzvy. „Naložili sme si toho na plecia skutočne veľa, ale zvládli sme to vďaka skvelému tímu,“ dodáva s hrdosťou.
Dnes sa Aricoma opäť plne sústreďuje na budúcnosť. Na tomto podujatí privítala partnerov, aby spolu diskutovali o inováciách a trendoch v IT a o tom, kam môže smerovať budúcnosť technológií.
Budúcnosť je dnes
IBM je lídrom v oblasti kvantového výpočtu. Kvantové počítače majú potenciál riešiť komplexné problémy, ktoré sú pre tie klasické neuskutočniteľné. Rýchlostné preteky vo výkone finišujú, dnes sa výskumníci sústreďujú na odstránenie chybovosti. „Smerujeme k počítaču, ktorý nemá chyby,“ hovorí Fridrich Matejík, generálny riaditeľ IBM pre Českú republiku a Slovensko.
V Česku sa ku kvantovej počítačovej sieti IBM už pripojila prvá inštitúcia. České vysoké učení technické v Prahe využíva výpočtové postupy, ktoré okrem iného dokážu modelovať priebeh chemických reakcií alebo pomáhajú vytvárať lieky.
V Európskej únii už v tejto oblasti IBM spolupracuje s inštitúciami v sedemnástich štátoch. „Radi by sme to ukázali aj slovenskej vláde, alebo rezortu školstva,“ dodáva spojený tím IBM a Aricomy. S úprimným presvedčením, že ešte stále je čas nabrať odvahu a presadiť sa aj na globálnej úrovni.
Rýchlosť je zásadná
„Dáta sú to najvzácnejšie, čo spravujeme,“ uvádza svoj part Zdenko Böhmer výkonný riaditeľ Hewlett Packard Enterprise Slovakia. A pokračuje výsledkami analýzy IDC. Polovica respondentov uvádza, že hodnota ich dát sa stratí v priebehu hodiny. Tri štvrte zákazníkov hovorí o strate hodnoty dát do konca dňa.
„Reflektujeme tento fenomén a komplexným riešením HPE v tejto oblasti je GreenLake, toho roku opäť obohatené o novú platformu riadenia Morpheus“ nadväzuje Zdenko Böhmer. Aj Morpheus Data patrí k strategickým akvizíciám, ktoré za ostatné roky urobilo HPE. Medzi kľúčové partnerstvá HPE patrí aktuálne Nvidia a výsledky spolupráce sú už dnes implementované v produktoch a riešeniach.
GreenLake si tak predstavte ako akýsi dáždnik. Chráni prostredie, ale zároveň vám umožňuje riadiť ho, smerovať a často aj pretvárať. Ruka v ruke s návrhom IT riešení prichádza otázka financovania a preto je v ponuke kastomizovaný lízing HPE, ktorý umožňuje plánovať náklady na IT.
Kľúčový parameter
Význam dát a najmä ich kvality v AI aplikáciách prízvukuje aj Marián Korienek generálny riaditeľ pre strednú a juhovýchodnú Európu Lenovo Infrastructure Solutions Group. „Zoberme si príklad crash testu v automobilovom priemysle. Testy sú finančne, fyzicky aj časovo náročné, s množstvom parametrov. Ak je však vo virtuálnom prostredí, miesto jedného tu môžete urobiť desiatky testov alebo pridať parametre. Aká je kvalita dát, také korektné sú výstupy modelovania a analýz.“
Či už ide o existujúce AI modely alebo vytvorenie nových, nastavujú sa na základe zákazníckych požiadaviek. Lenovo zhromaždilo v globálnom inovačnom inkubátore takmer šesťdesiat partnerov so schopnosťou alebo potenciálom nasadiť AI modely. Výsledkom je už viacej ako päťdesiat overení konceptu riešenia v rôznych oblastiach.
Ak hovorí Marián Korienek o uplatnení AI, obracia pozornosť k vysokej spotrebe energie a tepelnej záťaži. Lenovo tu predstavilo už štvrtú generáciu vodného chladenia Neptun, ktoré sa uplatňuje pri vysoko kapacitných výpočtových systémoch v dátových centrách.
Firemná mantra
„Jablko“ malo v dvanástom ročníku TechFóra premiéru a to krátko po uvedení balíka Apple Intelligence. Vylepšenia na báze generatívnej AI sú aj v tomto prípade neoddeliteľne spojené s Apple mantrou, ktorá vyjadruje rešpekt k súkromiu a starostlivosť o bezpečnosť používateľov.
Nové AI funkcie optimalizujú prácu s textom, vylepšenia sa dočkala aj hlasová asistentka Siri a aplikácia Fotky. Balík je dostupný na všetkých podporovaných zariadeniach, zatiaľ však len pre americkú angličtinu. Rozširovanie pre ďalšie jazyky sa očakáva od budúceho roka.
Mnohé AI funkcie spracovávajú dáta lokálne na zariadení, čím znižujú zdieľanie citlivých informácií a zvyšuje sa ochrana súkromia.
Vlastným hardvérovým vývojom sa zároveň dosahuje vyšší výkon a efektívnosť AI operácií. „Každý Mac od roku 2020 má čip M1 a ten je ozaj pripravený na AI,“ prízvukuje Tomáš Žůrek riaditeľ pre biznis divíziu Apple na Slovensku a v Čechách.
Rub a líc
Aplikácie AI nám pomáhajú analyzovať údaje, programovať, písať skvelé texty a presvedčivé maily. Zároveň to znamená, že to isté robia pre kybernetických zločincov, čiže analyzujú profily obete, na báze sociálneho inžinierstva vytvárajú phishingové maily a tvoria malvér.
Kyberbezpečnostný špecialista spoločnosti Aricoma Lukáš Kurtiniak ukázal, že ChatGPT je skvelý nástroj, ktorý pomáha profesionálom, ale zároveň dokáže urobiť útočníkov aj zo stredoškolákov.
Cieľom penetračného testu je totiž identifikovať zraniteľnosť a otestovať pripravenosť organizácie a AI sa využíva v každej fáze. Red Team vytvorí phishingovú kampaň na mieru, na to nadväzujúci vishing a skúšajú dovtedy, kým sa nespustí malvér v organizácii. Ak nefunguje online komunikácia, tím sa maskuje napríklad za údržbárov, „pichne“ niekde USB alebo nechá v organizácii pohodené zariadenia.
AI story
Kyberbezpečnostné firmy a organizácie sú v ťažkej situácii - chýbajú kvalifikovaní ľudia. Preto sa práve v tomto segmente kladie dôraz na automatizáciu a využívanie AI.
Kamil Pšenák zo spoločnosti Eset skúsenosti zhŕňa do jednej vety: „Keď robí umelá inteligencia niečo dosť dlho a má správne dáta, dopracuje sa zvyčajne k dobrým výsledkom.“
V roku 1997 začali v Esete stavať neurónové siete a používajú ju na analýzu malvéru a detekciu hrozieb. Kvalitné dáta a skúsenosti umožnili neskôr automatizovanú detekciu. Kamil Pšenák tu vysvetľuje fungovanie systému na príklade ľudských skúseností: „Už sme mali dáta aj skúsenosti – vybudovali sme si intuíciu.“
Koncom minulého desaťročia už mal Eset modul strojového učenia, ktorý sa „učil“ na dátach z koncových zariadení. Minulý rok priniesli agregovanie veľkého množstva detekcií pomocou umelej inteligencie, ktoré umožňuje firmám efektívne priorizovať prácu. Zásadným faktorom posunu bolo to, že zákazníci videli dáta zrozumiteľnejšie a mohli dostávať odporúčania.
Generatívna umelá inteligencia znamenala ďalší krok. Pre menej skúsených používateľov je určený AI advisor, čiže poradca, ktorý je súčasťou produktov a služieb Esetu.
Rešpekt k prioritám
„Som fanúšik AI už desať rokov,“ priznáva Miloš Pavlík Technical Solution Architect Cisco. AI už prerástla do všetkých oblastí nášho života a akceleruje nielen všetky odvetvia, ale aj sama seba.
Firmy za ostatné obdobie tak prehodnotili priority. Pri budovaní infraštruktúry a jej modernizácii už zvažujú to, ako budovať siete v súvislosti s uplatnením AI. Kyberodolnosť musí byť nastavená aj voči útokom, ktoré prídu zajtra. Interné siete a dátové centrá nestačí opevniť perimetrickým zabezpečením a filtrovaním prevádzky. Pre akceleráciu hodnoty AI sú kruciálne zber a hodnotenie všetkých dát zákazníka, ale zároveň toto hromadenie rozširuje plochu na kyberútoky.
„Funkcionalitu a bezpečnosť vyvíjame súčasne,“ vysvetľuje Miloš Pavlík. Riešenia tak umožňujú nasadiť AI v oblastiach sietí, bezpečnosti, dátových centier, cloudov, ale aj v analytike alebo kolaboračných platformách.
Bezpečnosť bezpečnosti
Ako si môže byť zákazník istý, že jeho dáta, ktoré poskytuje AI aplikáciám, neuniknú? Podobnú problematiku riešili v Aricome v téme cloudu pred niekoľkými rokmi. Z fázy úplnej nedôvery sa však postupne prepracovali až k stratégii “cloud first practices”.
Rozdielom však je, že v porovnaní s cloudom, okrem dôvery smerom k poskytovateľovi služby netreba riešiť aj dôveru k samotnej AI. Téma singularity alebo AGI totiž v súčasnosti nie je aktuálna. Samozrejmosťou však zostáva dodržiavanie najlepších bezpečnostných postupov.
Budúcnosť vzdelávania
Lenka Axlerová vedie tím Microsoftu, ktorý sa stará o zákazníkov v školstve v dvadsiatich krajinách strednej a východnej Európy. Je presvedčená, že budúcnosťou vzdelávania je umelá inteligencia.
AI dokáže transformovať tradičné metódy výučby, či už ide o generovanie kreatívnych zadaní v prírodných vedách, zostavenie testov, alebo prekonanie bariér v čítaní. Využitie funkcií AI, zber a rýchle vyhodnocovanie dát umožňujú personalizované vzdelávanie na všetkých úrovniach školstva, ale aj diagnostiku porúch a odporúčania pre jednotlivcov.
Neprehliadnuteľnou výhodou je možnosť zefektívniť administratívne procesy v školstve. Študijné oddelenia bývajú často „zavalené“ opakujúcimi sa otázkami a trpia sezónnym preťažením. Riešenia s využitím chatbotov tak umožňujú automatizovať opakujúce sa procesy a sústrediť sa na inovácie, či starostlivosť o talenty.
Dávame do pozornosti
V tejto súvislosti upozornila Magda Glabazňová, M365 konzultantka Aricoma na praktické použitie Copilota. Od marca Microsoft sprístupnil rozšírené možnosti pre rôzne trhy a typy používateľov, čo zahŕňa malé aj stredné podniky na Slovensku.
Medzi vylepšené funkcie patria aj pokročilé schopnosti pre správu dát, integrácia so službami Outlook a Teams a nové možnosti pre Power Platform, čo umožňuje používateľom lepšiu automatizáciu úloh a prácu v slovenčine.
Požiadajte o pomoc AI
„Zatiaľ čo firmy hľadajú rast, zamestnanci hľadajú balans medzi prácou a súkromím,“ pripomína Erika Lindauerová výkonná riaditeľka HP Inc Východnej a Strednej Európy. Má viac ako 20 rokov skúseností v oblasti IT a preto rozumie preťaženosti IT tímov a nebezpečenstvu vyhorenia. Pandémia akcelerovala tento trend a 62 percent IT manažérov cíti, že ich práca je stále ťažšia a náročnejšia.
Budúcnosť práce závisí od spokojnosti zamestnancov. Ak teda viete a môžete, odbremeňujte IT tímy od nekonečných hodín analýzy a rutinných úloh a presuňte to na umelú inteligenciu. Platforma HPE WorkSpace je špecificky navrhnutá na podporu hybridného pracovného prostredia, kde majú zamestnanci stále prístup k firemným zdrojom.
Takže preťažení správcovia, ktorí manažujú IT flotilu firmy, ocenia funkcie AI. Tá za nich overuje aktualizácie, vyhodnocuje prevádzkové parametre a odporúča riešenia. Prehrieva sa zariadenie? Možno potrebuje váš grafik výkonnejší notebook, alebo je pokazené chladenie.
Zamestnanci tak pozitívne vnímajú nielen efektívnejšiu prácu, ale najmä viac voľnosti v tom, ako a kde pracujú.
Čas sa kráti
A aký bol jediný problém dvanásteho ročníka konferencie TechFórum? Museli zmenšiť pódium, aby sa zmestilo viacej účastníkov. Záujem o technologické témy a inovácie prekonal očakávanie. Nech žijeme v akokoľvek digitalizovanom svete, výmena skúseností, názory lídrov a osobné inšpirácie sú nenahraditeľné.
Takže, dámy a páni, kde vidíte miesto umelej inteligencie v tom, čo robíte vy?