StoryEditor

Aj malé firmy musia zlepšiť finančné plánovanie

04.07.2005, 00:00
Akú pozíciu má v Ľudovej banke segment malých a stredných podnikateľov?

Akú pozíciu má v Ľudovej banke segment malých a stredných podnikateľov?
-- Malé a stredné podniky sú pre našu banku kľúčový segment. Už od začiatku 90. rokov sa na Slovensku orientujeme práve na túto cieľovú skupinu, čo má silné zázemie v akcionárskej štruktúre. Prioritným záujmom našej materskej spoločnosti Volksbank vo všetkých krajinách, kde pôsobí, sú práve malé a stredné podniky.
Ako banka zabezpečuje pokrytie potrieb podnikateľov?
-- Máme vybudovanú sieť piatich regionálnych firemných centier, ktoré zabezpečujú obsluhu firemnej klientely na 15 obchodných miestach. V segmente máme približne 1 200 klientov, ktorí čerpajú úvery päť miliárd korún.
Aké produkty ponúka Ľudová banka podnikateľom?
-- Škála úverových produktov je široká, úvery však považujeme za súčasť komplexnej obsluhy klienta. Dôležité sú aj ďalšie služby ako účty, platobný styk a služby treasury (finančnej správy), ktoré majú u nás veľmi silnú pozíciu. Klientom je k dispozícii nová generácia elektronického bankovníctva.
Ktoré informácie sú pre banku kľúčové pri posudzovaní klienta?
-- Konkrétne podmienky úveru pre klienta zohľadňujú rizikovosť a zabezpečenie úveru. Posudzujeme odvetvie, v ktorom klient pôsobí, jeho pozíciu v rámci odvetvia, stabilitu jeho biznisu, diverzifikáciu odberateľov, tvorbu cash flow a podobne. Tieto faktory ovplyvňujú nielen pohľad banky na klienta, ale aj schopnosť menšieho podnikateľa presadiť sa na trhu a dlhodobo úspešne podnikať.
Aké sú slabiny malých a stredných podnikateľov?
-- Rád by som zdôraznil potrebu zodpovedného finančného plánovania, čo je pri malých a stredných podnikoch slabinou. Je potrebné rozmýšľať o svojej budúcnosti v horizonte piatich až desiatich rokov a podľa toho spracovať finančné plány. Problémy firiem často nevznikajú preto, že nemajú odbyt, produkt alebo dobré meno, ale preto, že vznikol nesúlad medzi ich rastom a financovaním a optimálne nezvládnu finančnú situáciu.
Tu by som spomenul Bazilejskú dohodu o kapitáli. Basel II stanovuje ešte väčšie nároky na interné ratingové systémy banky, čo by malo vyzdvihnúť pozitíva dobrých klientov. Je zároveň jedným z faktorov, ktorý ženie banky k tomu, aby sa viac zaujímali o malé a stredné podniky s dobrou bonitou.
Akú úlohu zohráva odvetvie, v ktorom podnikateľ pôsobí? Sú odvetvia, ktoré považujete za rizikové?
-- Odvetvie je nepochybne dôležité pri posudzovaní klienta. Nesúhlasil by som úplne s populárnym tvrdením, že medzi najrizikovejšie odvetvia patrí poľnohospodárstvo a, naopak, výhodný je energetický priemysel. Myslím si, že to pri malých a stredných podnikoch vždy neplatí. My sa snažíme orientovať najmä na priemyselnú výrobu a obchod. Na Slovensku je zároveň viacero odvetví so silnou rastovou tendenciou. Klient v rastovom odvetví má u nás zelenú -- napríklad v súvislosti s expanziou automobilového priemyslu vidíme značný priestor na financovanie subdodávateľov.
Prečo sa banky v poslednom období vo väčšej miere zaujímajú o malých a stredných podnikateľov?
-- Za posledné roky sa vyčerpal priestor medzi veľkými klientmi, preto sa banky čoraz viac obracajú na malé a stredné podniky. Je to segment, v ktorom je jednoznačne veľký potenciál, čo si všetky banky uvedomujú. Konkurencia je tu už dnes silná, presadiť sa teda môžeme iba poskytovaním konkurencieschopných produktov a servisu.
V čom vidíte konkurenčnú výhodu Ľudovej banky?
-- Ako stredne veľká banka sa snažíme produkty šiť na mieru klientom, a nie masovo predávať štandardizované produkty. Presadzujeme individuálny a dlhodobý partnerský prístup ku každému firemnému klientovi. Jedným z takýchto produktov je Sezónny VB Úver zameraný na podnikateľov, ktorých biznis podlieha sezónnym vplyvom, ako je stavebníctvo alebo obchod, napríklad, keď sa obchodník potrebuje predzásobiť pred vianočným trhom.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 22:51