Na elektronické služby štátu a ich rozšírenie v mestách a obciach sa rozhodol bližšie pozrieť Najvyšší kontrolný úrad. Medzi primátormi a starostami kontroloval služby e-Government a informačné systémy. Kontrolóri na vzorke 70 samospráv posudzovali, ako sú obce a mestá do 20-tisíc obyvateľov pripravené na poskytovanie týchto služieb a či vynaložené verejné prostriedky investovali efektívne.
V tomto prípade zohráva dôležitú úlohu nadrezortný informačný systém DCOM, ktorý riadi záujmové združenie DEUS založené ministerstvom financií a Združením miest a obcí Slovenska. Jeho úlohou je poskytovať malým samosprávam technické a programové prostriedky na výkon verejnej moci elektronicky. Pri kontrole sa zvlášť prejavila súvislosť medzi dosiahnutými výsledkami a veľkosťou samosprávy. Väčšie dosahovali výsledky lepšie.
Východiská previerky
Od 1. novembra 2016 majú všetky orgány verejnej moci povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky a bez obmedzenia, čo má prispieť k minimalizácii fyzických návštev úradov, dostupnosti služieb 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Tieto ciele sa dosiahli, aj keď viaceré len čiastočne a nesystematicky. Zavedením e-komunikácie s obcami a mestami zatiaľ nedochádza k významnému zníženiu fyzických návštev úradov, či k materiálovej úspore, ako sa pôvodne predpokladalo.
Zistenia kontrolórov
Kontrolóri zistili, že tretina kontrolovaných subjektov nebola k 1. novembru 2016 pripravená vykonávať verejnú moc elektronicky. Zároveň nevstupovali do aktívnych elektronických schránok, alebo prístup do nich mali obmedzený. Napríklad obec Igram nemala k uvedenému dátumu elektronickú schránku zriadenú vôbec. Dve tretiny kontrolovaných samospráv nemali zabezpečenú autorizáciu elektronických dokumentov. Devätnásť obcí vstúpilo do elektronickej schránky prvýkrát po 1. novembri 2016, z toho 14 obcí až v roku 2017. Nedostatky podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám pri zverejňovaní informácií o faktúrach a objednávkach na webových sídlach boli zistené u troch štvrtín kontrolovaných subjektov. Kontrolóri sa počas kontrol stretli aj s pozitívnou odozvou zo strany kontrolovaných subjektov, keďže predovšetkým najmenším obciam objasnili otázky súvisiace s elektronizáciou. Viaceré obce začali fungovať aspoň v obmedzenom rozsahu elektronicky až na základe kontrol anjvyšších kontrolórov.
Kontrolóri sú presvedčení, že bez dodatočnej externej podpory nie sú, hlavne malé samosprávy, schopné zabezpečovať v potrebnom rozsahu a kvalite činnosti spojené s elektronickým výkonom verejnej moci. Nehovoriac o tom, že okruh subjektov, s ktorými budú musieť úrady komunikovať elektronicky, sa od mája 2018 rozšíri. Bez centrálne riadenej implementácie sa preto v samospráve len ťažko naplní princíp „jedenkrát a dosť“. Aj keď sa elektronizácia v prostredí územnej samosprávy postupne adaptuje, najvyššia kontrolná inštitúcia upozorňuje na riziká.
Chýbajúca priorita
Kontrola zároveň ukázala, že elektronické služby z pozície miestnej samosprávy nie sú prioritou. V roku 2016 bolo vybavených len takmer 3 000 podaní, v prvom štvrťroku 2017 ich bolo už 5-krát viac, ako za celý predošlý rok, pričom cieľom projektu DCOM je dosiahnuť v roku 2020 takmer 400-tisíc elektronických podaní. Kontrolóri preto odporúčajú zvážiť alternatívny spôsob overovania identity občanov, a tiež možnosť prístupu k elektronickým službám aj prostredníctvom mobilných zariadení a aplikácií.