StoryEditor

Odpovedáme na vaše otázky

12.12.2006, 23:00

Poradňa
Daňové zaťaženie
Daňové zaťaženie na dani mi vyhovuje, no odvody do fondov sú privysoké. Ak je daň z príjmov 19 % a podnikám ako fyzická osoba, oplatí sa mi hľadať cesty, ako ušetriť na daniach?
-- Sedliacky rozum treba využívať aj v ekonomike. Ak je daň pod 20 % z výšky vášho zdaniteľného príjmu, tak sa v princípe neoplatí investovať financie na poradcov pre daňovú optimalizáciu a úsporu daní. Ak by váš hrubý príjem bol napríklad 500-tisíc ročne, tak keď od toho odpočítate daňové výdavky a ešte odrátate odpočítateľné položky (zdaniteľné minimum na seba, vyživované deti atď.), tak vaše zdanenie bude ešte oveľa nižšie ako 19 %. Daň platíte nie z hrubého príjmu, ale zo zdaniteľného základu dane (rozdiel príjmov a výdavkov v jednoduchom účtovníctve mínus odpočítateľné položky podľa zákona o dani z príjmov).
ZHRNUTIE
Múdry finančný manažment firmy vždy pracuje s daňovým plánovaním. Ak sa to nevyplatí na dani z príjmov, tak sa to vyplatí na niektorej inej dani (napr. dani z nehnuteľností alebo cestnej dani, alebo dani z pridanej hodnoty...). V zdaňovacom období roku 2006 na dani z príjmov fyzických osôb však nevidím žiadne riziko vysokého zdanenia. Nevidím preto dôvod hľadať nástroje daňovej optimalizácie, ktorými by ste šetrili na daniach.
Možno si daň dohodnúť?
Mal som vo svojom reštauračnom zariadení novú mladú ekonómku, ktorá nebola spokojná s platom a odišla za prácou do zahraničia. Teraz som zistil, že mi chýba celá účtovno-daňová evidencia z predaja piva na stredisku "záhradná reštaurácia" za letné mesiace 2006. Mám radšej doplniť účtovníctvo alebo nechať to tak a ak by bola daňová kontrola, skúsiť daň dohodnúť? Vraj také niečo je možné podľa zákona o správe daní.
-- Daň dohodou existuje podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov. Konkrétne ide o ustanovenie § 29 ods. 5, ktoré hovorí toto: Ak v daňovom konaní daňový subjekt nesplní dôkaznú povinnosť pri určení výšky dane, môže správca dane výšku dane s ním dohodnúť.
Podľa môjho názoru daňový úrad váš postup dohodnúť daň nebude akceptovať. Lebo podľa dikcie zákona len "môže" dohodnúť, teda nemusí. Do času účtovnej závierky za rok 2006 a vysporiadania daňovej povinnosti na dani z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2006 máte ešte niekoľko mesiacov čas, lebo priznanie k dani z príjmov ste povinný podať do konca marca 2007. Preto nie je namieste žiadna špekulácia, ale lepšie je čo najskôr doplniť chýbajúce účtovníctvo náhradným spôsobom (využiť svedectvo čašníkov o tržbách, kópie dodávateľských listov od externých dodávateľov, rovnopisy strediskových prevodiek, potvrdenia o úhradách piva a iného materiálu pre záhradnú reštauráciu -- v hotovosti alebo cez účet atď.). Ako postupovať, vám môže poradiť daňový poradca alebo miestne príslušný daňový úrad.
ZHRNUTIE
Daň dohodou je možnosť podľa zákona o správe daní. Daňový úrad ju používa len výnimočne. Napríklad vtedy, keď podnikateľovi úplne vyhorí celá prevádzka vrátane archívu účtovníctva firmy za všetky roky a je to viac rokov dozadu. Vo vašom prípade nie je vhodné rozmýšľať nad dohodou dane. Nechýbajú vám totiž účtovné doklady za celé zdaňovacie obdobie, ale len za jedno stredisko za niekoľko letných mesiacov. Mali by ste sa preto čo najskôr spojiť s vašou bývalou ekonómkou alebo sa obráťte na odborníka na účtovníctvo, aby vám čo najskôr doplnil chýbajúce účtovné doklady.
Výška daňového zaťaženia
Daňové zaťaženie na Slovensku oproti minulosti kleslo -- čo je znateľné najmä na dani z príjmov. Podnikateľom sa však neuľahčilo, lebo odvody sú naďalej vysoké a oplatí sa zamestnávať časť ľudí "načierno" alebo "na živnosť". Niektoré štatistiky v rámci EÚ nás chvália, že máme nízke daňové zaťaženie a niektoré to vykladajú opačne. Kto má pravdu?
-- Správne vyčíslenie výšky daňového zaťaženia veľmi úzko súvisí s výpočtom tzv. daňovej kvóty. Je to presný vzorec, ktorým sa počíta daňové zaťaženie. Jedným z ukazovateľov tohto vzorca je aj výška odvodov do fondov Sociálnej a zdravotnej poisťovne. Niektorí odborníci odvody do fondov volajú aj skrytá daň, lebo ide naozaj o ďalšiu daň platenú štátu. Východiská prístupov rôznych štátov ku konštrukcii vzorca daňovej kvóty sú rôzne a objektívne porovnanie daňového zaťaženia medzi jednotlivými krajinami EÚ alebo sveta je preto veľmi komplikované a problematické. Ďalším dôležitým údajom vo vzorci je štruktúra daní v krajine (tzv. daňový mix). V niektorých krajinách prevažuje oveľa viac priamych daní (škandinávske krajiny), niekde nepriame dane (napr. Slovensko).
Pravdou je, že máme v porovnaní s krajinami EÚ nízke dane, ale ešte privysoké odvody do fondov. Daňové zaťaženie v SR stále nie je ideálne, hoci výpočet tzv. dňa daňovej slobody (porovnáva v rámci roka -- akú časť zdaňovacieho obdobia pracoval daňový subjekt len pre seba a akú časť pre štát. Meria sa to práve podielom zaplatenej dane z celkového príjmu) sa na Slovensku posúva veľmi pomaly smerom k nižšiemu podielu práce pre štát ako pre seba.
ZHRNUTIE
Daňové zaťaženie stále nie je natoľko optimálne, aby sa nevyplatilo podnikateľom zamestnávanie čiernych duší alebo zamestnávanie cez tzv. švarc-systém zamestnávania (zamestnávanie pracovníkov na živnosť).
Paušálne alebo skutočné výdavky
Som živnostníkom od februára 2006. Kamaráti mi poradili, že najviac na daniach ušetrím, ak si do výdavkov zarátam veľa bločkov. Aké výdavky mám radšej uplatniť, paušálne alebo skutočné? Mal som príjmy z autoservisu, reštaurácie, predaja kvetov a súdnoznalectva. Preto mám veľa papierovej agendy, ktorú nemám rád. Bojím sa, že časť dokladov mi môže aj chýbať. Ak chcem zaplatiť čo najnižšiu daň, potrebujem aj čo najviac daňových výdavkov. Nechcem však mať žiadne naťahovačky s daňovou kontrolou -- preto hľadám optimálnu cestu ako zaplatiť nízku daň, ale súčasne nechcem dať daňovému úradu šancu, a by mi doruboval daň a penále.
-- Odpovedať presne na vašu otázku, bez dôkladného poznania vášho účtovníctva, je prakticky nemožné. Nepoznám štruktúru vašich výdavkov a príjmov. Všeobecná rada znie: spočítajte všetky skutočné náklady a zistite, koľko percent z podielu hrubých príjmov tieto daňové výdavky tvoria. Potom porovnajte výšku paušálnych výdavkov podľa zákona, ktoré v súčasnosti sú motivačné (v minulosti boli 25 %, teraz 60 %). Nezabúdajte však, že ak sa rozhodnete uplatniť paušálne výdavky -- nemôžete selektovať ani kombinovať ich so skutočnými. Nedá sa napríklad aplikovať v jednej činnosti paušálne výdavky a v druhej skutočné. Viac o tom najmä ustanovenie § 6 ods.10 (paušálne výdavky) a § 19 a 20 (skutočné daňové výdavky) zákona 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Pri zmene uplatňovania daňových výdavkov v prípadných ďalších zdaňovacích obdobiach treba pamätať aj na ustanovenie § 17 ods.10 už citovanej normy -- kde sa hovorí o nutnosti upraviť základ dane predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia.
ZHRNUTIE
Neodporúčam žiadne umelé dopĺňanie výdavkových bločkov. Aby ste zistili, či je pre vás výhodnejšie uplatňovať skutočné alebo paušálne výdavky, musíte si urobiť prepočty, ktoré potom porovnáte. Porovnávajte nielen výšku celkovej sumy paušálnych a skutočných výdavkov, ale zvažujte aj možnosti a riziká zákona o dani z príjmov (napr. § 17 ods. 10 zákona č. 595/2003 Z. z. ), ako aj ďalší vývoj vášho podnikania v najbližších zdaňovacích obdobiach.
Optimalizácia daní veľkej akciovky
Sme veľká akciová spoločnosť -- nadnárodný koncern s charakterom časti podnikania v obratovom maloobchode na báze princípu multilevel marketingu. Aká forma daňovej optimalizácie pre takýto model pripadá do úvahy? Vyplatí sa pri terajšej rovnej dani robiť našej firme finančné plánovanie vrátane daňového plánovania?
-- Je ťažké odpovedať na vašu otázku, kým nie je známa výsledková databáza vášho koncernu spolu i v štruktúre a kým nie sú jasné ďalšie potrebné doklady a účtovno-daňové súvislosti. Daňové plánovanie vo veľkej firme patrí jednoznačne do náplne práce úseku financií alebo vnútornej ekonomiky. Vaša otázka je nad rámec priestoru tejto poradenskej rubriky. Ide o chúlostivú a citlivú problematiku. Keď ide o veľké peniaze, je vhodné obrátiť sa na kanceláriu niektorého daňového poradcu, člena Slovenskej komory daňových poradcov a vyžiadať si písomnú formu odpovede. V princípe má každý veľkostný typ daňového subjektu určité optimalizačné možnosti. Vo veľkých kolosoch, ako medzinárodný koncern alebo akciová spoločnosť, patrí medzi jednu zo základných foriem daňovej úspory aj inštitút tzv. transferového oceňovania (transfer pricing). Následne sa časť ziskov transferuje pružne z jednej časti koncernu (napríklad aj cezhranične) do druhej tak, aby sa celkovo za koncern spolu zaplatilo čo najmenej daní v rôznych krajinách, kde má koncern pobočky -- dcéry, vnučky, pravnučky.
ZHRNUTIE
Aj vo veľkej akciovej spoločnosti je vhodné mať interný odborný daňový útvar alebo daňového špecialistu, ktorý by mal na starosti tieto záležitosti. Daňové plánovanie sa určite viac vyplatí veľkému daňovému subjektu ako malému. Daňová optimalizácia nie je možná a efektívna vždy a všade. Zvažovať pri nej treba dôkladne najmä charakter daňového subjektu, jeho celkovú finančnú stratégiu i zvyklosti, ktoré trh akceptuje a miestne zvykové právo rešpektuje. Každú zmysluplnú optimalizáciu daní možno použiť, ak sa aj ekonomicky vypláca a finančne rentuje -- nesmiete na nej prerobiť, ale len zarobiť.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. november 2024 15:37