Čas je relatívny pojem a v arabskom svete ho chápu celkom inak. Zatiaľ čo u nás zaobchádzame s hodinkami a kalendárom s úctou, arabské príslovie nám odkazuje: "Vy máte hodinky, my máme čas." Čo v praxi znamená, že v tejto časti sveta chápu čas a obchodné termíny voľnejšie. Tak, ako vo všetkých polychrónnych kultúrach, človek je tam vždy nadradený nad časom. Termíny a časové plány sa dôrazne riadia podľa úrovne vzťahov. Čím skôr to európsky manažér pochopí, tým úspešnejšie sa dokáže vyhnúť mnohým nepríjemnostiam alebo sklamaniam.
Vypijete litre čaju
Spoločenský a obchodný život sa z veľkej časti odohráva v kaviarňach a hoteloch. Možno hovoriť o určitom arabian way of life (arabskom spôsobe života). Manažér si dohovorí stretnutie v hotelovej hale a zotrváva v očakávaní vecí a osôb, ktoré majú nastať alebo prísť. Čoskoro však zistí, že pri takýchto dohovorených stretnutiach nikdy nie je pevne stanovené, na ktorý deň alebo mesiac platia.
V hale, medzi nespočetnými Arabmi, sedia biznismeni z rôznych končín sveta, ktorí nerobia nič iné, len sa nádejajú, že ich dohovorené stretnutie sa práve v ten deň aj uskutoční. Ak sa to stane a obchodný partner sa dostaví, pijú spolu čaj, trocha si pohovoria, veľa sa smejú, lebo Arabi sú naladení na vtipkovanie. A keďže stretnutie bolo také príjemné, dohovoria si ďalšie na zajtra, pozajtra alebo nejaký iný deň.
Pre toho, kto chce uzavrieť obchod, môže táto procedúra pokračovať aj dva týždne bez toho, aby sa hovorilo o obchode. Je to ako pri kartách: ak niekto dáva najavo narastajúcu nervozitu -- má zlé karty, nebude môcť uzavrieť nijaký obchod. Kto má šťastie, odvedú ho konečne aj do kancelárie nádejného obchodného partnera, kde sa však opäť okrem pitia čaju nič svetoborného neudeje. Okrem toho, že spozná množstvo ľudí, ktorí tiež pijú čaj.
Nakoniec však býva ochota trpezlivo vydržať arabský spôsob rokovania odmenená. Kto túto skúšku zložil, považuje sa za priateľa a môže rátať so stálymi obchodmi.
Bez stresu z hodiniek
Samozrejme, jestvujú aj výnimky. Ale treba vedieť, že v arabských krajinách dlhodobé plánovanie, pevne stanovené termíny alebo procesy, málokedy vedú k cieľu. Naopak, žiada sa improvizácia, pružnosť a spontánnosť. Ale ani krátkodobé termíny nemusia byť záväzné. Môžu ich dodržať presne alebo s oneskorením (najmä ak do toho príde niečo osobné, súvisiace s rodinou, čo je vždy dôležitejšie), tesne predtým zmeniť alebo aj zrušiť.
Časové plány nemajú žiadnu sociálnu funkciu. Nie sú spojené s vedomím zodpovednosti alebo povinnosti. Slovné spojenie "nemám čas" sa považuje v arabskom svete za mimoriadne nezdvorilé a môžu ho chápať aj ako urážku.
Naplánujte si dostatok času, lebo je dôležitou investíciou do vášho obchodného úspechu. V styku s arabským obchodným partnerom zájdete s trpezlivosťou ďalej než trvaním na striktnom dodržiavaní časových plánov. Navyknite si počúvať dôvetok "Inš´allah" -- Staň sa vôľa Božia! A napokon, aj keď to znie nelogicky, ale pravidlom býva, že od vás arabský partner bude očakávať presnosť.
Postavenie a moc
V spoločenskom spolunažívaní Arabov zohrávajú hierarchie ústrednú úlohu. Preto sa pri nadväzovaní obchodných kontaktov treba podľa možnosti orientovať na osoby s autoritou. Súvisí to so systémom tradičnej kmeňovej spoločnosti: otec rodiny, vodca kmeňa, šéf firmy, alebo prezident štátu, sú garantmi súdržnosti príslušnej skupiny. Z tohto hľadiska sa uplatňuje paternalisticko-autoritársky štýl vedenia. Šéf je prísny, autoritatívny, no tiež starostlivý "otec" podniku. Na vedení leží nielen celá rozhodovacia moc, ale aj zodpovednosť a spravidla nebýva delegovaná. Rešpekt, postavenie a uznanie sú nad odbornou kompetenciou!
Postavenie vnútri určitej hierarchie je spravidla spojené so spoločenským postavením rodiny. Vnútorná štruktúra podniku je zasa tvorená príbuzenskými vzťahmi. Vedúci podnikov zväčša pochádzajú z vplyvných a zámožných rodín a často sú aj ich vlastníkmi. Svoju moc s obľubou vystavujú na obdiv a dokladajú zodpovedajúcimi symbolmi postavenia. Napríklad v Spojených arabských emirátoch nie je zvláštnosťou vidieť na ulici automobil, ktorý má pochrómované súčasti karosérie potiahnuté 18-karátovým zlatom!
Keďže v arabskej spoločnosti majú prístup k zdrojom a informáciám len určité skupiny, je dôležité vopred sa informovať "kto je kto" o vplyvných rodinách (leading families) krajiny a tiež napríklad aj o postavení rodiny vášho budúceho obchodného partnera. Súčasne treba dávať pozor na vnútorné rivality medzi rodinami, kmeňmi a klanmi, aby ste sa neprepadli medzi "dvoma stoličkami". A napokon: arabskí vedúci rokujú len so seberovnými. Porušenie tohto pravidla znamená zníženie vlastného hierarchického postavenia a berie sa ako urážka. Na túto skutočnosť je potrebné veľmi vážne prihliadať pri zostavovaní obchodných delegácií, resp. výbere partnerov na rokovanie.
StoryEditor