"Give us your fookin´ money," kričal Bob Geldof 13. júla 1985 z pódia štadióna vo Wembley. Táto veta sa dostala aj do Oxfordského slovníka slávnych citátov a ako po rokoch glosoval jej autor, je to jeho príspevok k britskej kultúre. Dnes už oveľa známejší svojou verejnou angažovanosťou než hudobnou produkciou občas vyhlasuje, že je chorý z rozprávania o Live Aid, nevyhne sa mu však ani v najbližších mesiacoch. Hoci to dlhé týždne popieral, minulý týždeň oznámil, že sa 16-hodinová Live Aid 2 bude konať 2. júla, zhodou okolností práve v čase, keď bude v Škótsku prebiehať summit G8. Organizátori koncertu chcú apelovať na účastníkov summitu, aby sa venovali chudobe v rozvojovom svete, ako aj epidémii aids a tuberkulózy v Afrike.
Za dvadsať rokov sa zmenilo veľa. Pinta piva vtedy v Británii stála v priemere 0,72 libry, dnes je to 2,25. Spoločnosť bola v polovici osemdesiatych rokov na vrchole konzumnej ľahostajnosti, dnes na pomoc krajinám zničeným cunami dokázali Briti vyzbierať vyše štvrť miliardy libier. Charitatívne gestá a verejná angažovanosť sa stali medzi celebritami pravidlom, sú pravidelnými návštevníkmi najvyšších politických stretnutí.
Na júlovom koncerte sa očakáva približne stotisíc ľudí, podobné množstvo by malo prísť na paralelný koncert, usporiadaný rovnako ako pred dvadsiatimi rokmi v Spojených štátoch, len namiesto Philadelphie to bude tentoraz Washington. Koncert vo Wembley videlo 1,5 miliardy ľudí, dodnes jeho záznam vysielalo 98 percent všetkých televízií na svete. Vďaka najnovším satelitom a digitálnej technológii sa očakáva, že tohtoročný koncert uvidí ešte viac ľudí. Hviezdy účinkujú bez nároku na honorár, pre každú z nich je to však jedinečná príležitosť upozorniť na seba. Publikum sa počíta v miliardách a záujemcov o vystupovanie je viac než možností dať im priestor.
Sergio Zyman, autor knihy Koniec reklamy ako sme ju poznali doteraz, venuje veľkú pozornosť sponzoringu firiem. Kriticky sa pozerá na to, keď je riaditeľ firmy fanúšikom koní či hokeja a tak sponzoruje miestny žrebčín alebo lokálnych hrdinov, hoci to s produktom vyrábaným firmou nemá žiadnu spojitosť. Dobrý sponzoring nie je podľa neho financovaním toho, čo máme radi, ale podobne ako reklama zvyšuje známosť značky a produkt robí žiadanejším. Čosi podobné platí aj o účasti hviezd na charitatívnych megakoncertoch. Na prvý pohľad finančne nezaujímavá udalosť ponúka interpretom zadarmo obrovské publikum, ktoré môžu osloviť nielen svojou hudbou, ale aj humánnosťou. Live Aid ponúka win-win stratégiu, jeden z najlepších spôsobov usporiadania ľudských vzťahov. Nik na tom neprerobí, všetci na tom získajú. Od Robbieho Williamsa až po anonymné africké dieťa. Ešteže máme Georgea Busha, aby aspoň niekto mohol na summite ekonomických veľmocí hrať toho zlého.
StoryEditor
Prečo sa oplatí priateliť s Bobom Geldofom
Koncert vo Wembley videlo 1,5 miliardy ľudí, dodnes jeho záznam vysielalo 98 percent všetkých televízií na svete. Vďaka najnovším satelitom a digitálnej technológii sa očakáva, že tohtoročný koncert uvidí ešte viac ľudí. Hviezdy účinkujú bez nároku na honorár, pre každú z nich je to však jedinečná príležitosť upozorniť na seba. Publikum sa počíta v miliardách a záujemcov o vystupovanie je viac než možností dať im priestor.