StoryEditor

Daň z nehnuteľností na rok 2005 treba priznať

10.02.2005, 23:00
Nepodať daňové priznanie sa neoplatí. Obce sú povinné daňovníka za nesplnenie povinnosti uložených zákonom pokutovať. Výšky pokút sú určené zákonom o správe daní a poplatkov.

Od 1. januára 2005 obce môžu vyberať len také miestne dane, o ktorých rozhodla miestna samospráva a všeobecne záväzným nariadením obce upravila ich zavedenie a vyberanie podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Podľa tohto zákona môže obec vyberať daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za užívanie verejného priestranstva, daň za ubytovanie, daň za predajné automaty, daň za nevýherné hracie prístroje, daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta, daň za jadrové zariadenie a je povinná ukladať miestny poplatok za komunálny odpad a drobné stavebné úpravy.

Nový zákon určil niektoré nové pravidlá zdaňovania a obciam stanovil väčšie právomoci, v rámci ktorých obce a mestá rozhodujú aj o výške sadzieb dane bez určenia hornej hranice, ktoré sú v jednotlivých obciach a mestách značne rozdielne. Aj pri dani z nehnuteľností sa vo všeobecne záväznom nariadení obce určili sadzby dane z pozemkov, sadzby dane zo stavieb a sadzby dane z bytov, ktoré platia na celé zdaňovacie obdobie a v priebehu roka sa nemôžu meniť.
K sadzbám dane z nehnuteľností, o ktorých rozhodovali obce, až teraz vyjadrujú nespokojnosť nielen právnické osoby, ale aj občania, ktorí aspoň čiastočne mohli ovplyvniť rozhodnutia príslušných samospráv. Podľa zákona o obecnom zriadení, návrh nariadenia obce o miestnych daniach bola obec povinná predtým, ako ho prerokovalo obecné a mestské zastupiteľstvo, zverejniť. Aj keď konkrétna výška sadzby dane je na rozhodnutí obecného zastupiteľstva, fyzické a právnické osoby mohli návrh nariadenia obce vrátane určenia výšky sadzieb dane pripomienkovať. Ak aj boli nariadenia obce pripomienkované, ale neboli pripomienky zdôvodnené, nemusela na ne obec prihliadať.

Podľa nového zákona sa pri dani z nehnuteľností vydali nové tlačivá daňových priznaní, ktoré majú oproti doterajším daňovým priznaniam inú formu a obsah, ktorý nadväzuje na nový zákon o miestnych daniach. Na nových tlačivách daňových priznaní sa nielen na tento rok, ale aj na ďalšie zdaňovacie obdobia, priznáva daň z pozemkov, daň zo stavieb a daň z bytov.

Kto má podať daňové priznanie
Daňové priznanie k dani z pozemkov, dani zo stavieb a dani z bytov podáva skoro každý, kto je na rok 2005 daňovníkom a vlastní nehnuteľnosť, ktorá je predmetom dane, a to bez ohľadu na to, že v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach už daňové priznanie podal. Povinnosť podať daňové priznanie vyplýva z nového zákona napriek tomu, že správcovia dane viedli evidenciu daňovníkov a aktualizovali databázu údajov z daňových priznaní predložených ešte v roku 1993 a v ďalších zdaňovacích obdobiach.
Zákon o miestnych daniach umožnil správcovi dane ustanoviť všeobecne záväzným nariadením obce zníženie alebo oslobodenie od dane z pozemkov, dane zo stavieb alebo dane z bytov, ale len na tie nehnuteľností, ktoré sú určené v novom zákone. Ak správca dane ustanovil v nariadení obce oslobodenie alebo zníženie dane, daňové priznanie podajú aj tí daňovníci, ktorým obec už podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku poskytla oslobodenie od dane z pozemkov, dane zo stavieb alebo dane z bytov, alebo im znížila daň.

Daňovník dane z nehnuteľností
Povinnosť podať priznanie k dani má daňovník.
Daňovníkom dane z nehnuteľností je:
- vlastník pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru bez ohľadu na bydlisko fyzickej osoby alebo sídlo právnickej osoby,
- správca pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru, ktoré sú vo vlastníctve štátu, obce a vyššieho územného celku,
- nájomca pri pozemkoch, ktoré sú v dlhodobom nájme, ak je dlhodobý nájomca evidovaný aj na liste vlastníctva v katastri nehnuteľností,
- nájomca, za pozemky a stavby, ktoré spravuje Slovenský pozemkový fond, ktoré sú prenajaté,
- tá fyzická osoba, ktorej boli pozemky ako náhradné vydané na obhospodarovanie,
- užívateľ pozemku, ale iba vtedy, ak z právoplatných dokladov nemožno zistiť vlastníka pozemku, ak nejde o dlhodobý nájomný vzťah k pozemku evidovaný v katastri, ak pozemky nie sú v správe Slovenského pozemkového fondu, ak nejde o náhradné pozemky alebo o pozemky v podielovom spoluvlastníctve,
- spoluvlastník pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru. Ak je pozemok, stavba, byt alebo nebytový priestor v bytovom dome v podielovom spoluvlastníctve viacerých osôb, podáva priznanie na daň z nehnuteľností každá fyzická osoba alebo právnická osoba za svoj spoluvlastnícky podiel. Ak sa spoluvlastníci dohodnú, podáva priznanie za celú nehnuteľnosť jeden z nich a ostatní spoluvlastníci za daň ručia do výšky svojho spoluvlastníckeho podielu,
- ak je nehnuteľnosť v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, podáva daňové priznanie jeden z manželov.

Výnimky, keď sa priznanie nepodáva
Povinnosť predložiť priznanie nemajú iba tí vlastníci nehnuteľností, ktorým plynie lehota na oslobodenie od dane zo stavieb a dane z bytov ešte podľa zákona č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností a nemajú inú nehnuteľnosť, za ktorú sa priznanie podáva. Priznanie na daň z nehnuteľností nepodáva ten daňovník, ktorý si podľa zákona o dani z nehnuteľností v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach v podanom daňovom priznaní uplatnil nárok na oslobodenie od dane, neprenajal nehnuteľnosť ani v nej nepodnikal a lehota na oslobodenie od dane ešte nepominula.
Týka sa to tých stavieb a bytov, pri ktorých bola lehota na oslobodenie od dane určená počtom rokov. Ide o oslobodenia od dane zo stavieb pre novostavby rodinných domov, ktoré boli daňovníkom dane zo stavieb poskytnuté ešte aj podľa vyhlášky o úľavách na domovej dani, ako aj oslobodenia od dane zo stavieb pre novostavby rodinných domov poskytnuté podľa zákona o dani z nehnuteľností, nadstavby, prístavby rodinných domov, novostavby a nadstavby bytových domov, domový majetok vrátený vlastníkom podľa reštitučných zákonov, pamiatkovo chránené domy a domy v pamiatkových rezerváciách, v ktorých sa obnovil bytový fond. Tie zostávajú v platnosti až do uplynutia 15-ročnej lehoty rozhodnej pre oslobodenie. Ale ten daňovník, ktorý okrem oslobodených nehnuteľností vlastní aj iné nehnuteľnosti, podáva priznanie.
Naďalej zostáva v platnosti aj 5-ročné oslobodenie bytov od dane, ak si vlastník bytu v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach v daňovom priznaní uplatnil nárok na oslobodenie v lehote určenej zákonom o dani z nehnuteľností, nedal byt do nájmu, nezačal v ňom vykonávať podnikateľskú ani inú zárobkovú činnosť a päťročná lehota ešte neuplynula. Ani za oslobodený byt sa nepodáva daňové priznanie, ale ak má vlastník bytu vo vlastníctve aj iné nehnuteľnosti, daňové priznanie musí podať.
Na rok 2005, prípadne aj ďalšie roky, zostávajú v platnosti aj niektoré daňové úľavy.
Ak správca dane poskytol samostatne hospodáriacemu roľníkovi úľavu z dane z pozemkov na päť rokov napríklad v roku 2003, úľava z dane zostáva v platnosti aj podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku až do skončenia lehoty určenej správcom dane. Za pozemok, na ktorý obec poskytla úľavu z dane z pozemkov, ktorá ešte nepominula, sa priznanie tiež nepodáva.

Priznanie na rok 2005 nepodávajú tí daňovníci:
- ktorým bolo na 15 rokov poskytnuté oslobodenie od domovej dane podľa vyhlášky Ministerstva financií SR č. 14/1968 Zb. o úľavách na domovej dani a lehota pätnásťročného oslobodenia novostavby rodinného domu od dane zo stavieb ešte nepominula. Za pozemky pri rodinnom dome alebo za iné pozemky však daňové priznanie podávajú,
- ktorí majú oslobodené na 15 rokov od roku nasledujúceho po vydaní kolaudačného rozhodnutia novostavby rodinných domov, prístavby a nadstavby rodinných domov a novostavby a nadstavby bytových domov, v ktorých sú byty výhradne vo vlastníctve fyzických osôb a slúžia výhradne na trvalé bývanie vlastníka vtedy, ak pätnásťročná lehota na oslobodenie od dane zo stavieb ešte nepominula.

Za pozemok okolo rodinného domu (zastavaná plocha a nádvorie), za záhradu, prípadne za iný druh pozemku, priznanie podať musia,
- ktorí majú na 15 rokov oslobodený taký domový majetok (stavby na bývanie - rodinné a bytové domy), ktorý im ako vlastníkom bol vrátený podľa reštitučných zákonov, napríklad podľa zákona č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd alebo zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách a lehota pätnásťročného oslobodenia od dane zo stavieb ešte nepominula,
- ktorí majú na 15 rokov oslobodené pamiatkovo chránené domy, domy v mestských pamiatkových rezerváciách, rezerváciách ľudovej architektúry a v pamiatkových zónach, ktorých rekonštrukciou sa obnovil alebo rozšíril bytový fond a lehota pätnásťročného oslobodenia od dane zo stavieb ešte nepominula,
- ktorí majú na 5 rokov od roku nasledujúceho po nadobudnutí vlastníctva podľa zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov oslobodené byty v bytovom dome a lehota päťročného oslobodenia od dane z bytov ešte nepominula. Ak vlastníci bytu spolu s bytom odkúpili spoluvlastnícky podiel na zastavanom alebo priľahlom pozemku, priznanie za spoluvlastnícky podiel na priľahlom pozemku podať musia,
- ktorí sú samostatne hospodáriaci roľníci a ktorým správca dane poskytol na dobu od 1 až na 5 rokov daňovú úľavu na pozemky s výnimkou pozemkov v zastavanej časti obce a lehota určená správcom dane ešte nepominula. Úľavu z dane mohol správca dane pre samostatne hospodáriacich roľníkov poskytnúť od nasledujúceho roku po roku, v ktorom začali vykonávať a aj vykonávajú ako samostatne hospodáriaci roľníci poľnohospodársku výrobu ako svoju hlavnú činnosť.

Podanie priznania za novostavby rodinných domov a bytov nadobudnutých do vlastníctva počas roka 2003 a 2004
Základný princíp oslobodenia od dane z nehnuteľností je taký, že len ak v predchádzajúcich rokoch boli poskytnuté oslobodenia uplatnením nároku na oslobodenie v daňovom priznaní a nehnuteľnosti neboli využívané na podnikateľskú, inú zárobkovú činnosť alebo na prenájom, tak ako to určoval zákon č.317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností, tie zostávajú v platnosti až do skončenia lehoty rozhodnej pre oslobodenie.
Ak napríklad fyzická osoba nadobudla byt do vlastníctva vkladom počas roka 2003 a do 31. januára 2004 si neuplatnila nárok na oslobodenie v daňovom priznaní, správca dane bol jej povinný na rok 2004 vyrubiť daň z bytov a uložiť pokutu za nepredloženie daňového priznania podľa zákona o správe daní a poplatkov. Keďže v roku 2004 nebol byt od dane oslobodený, na rok 2005 si nemôže táto osoba uplatňovať nárok na oslobodenie bytu od dane, pretože nový zákon o miestnych daniach to neumožňuje. Ak sa porušila podmienka oslobodenia bytov a novostavieb rodinných domov na rok 2004, nárok na zostávajúce roky oslobodenia sa už v roku 2005 ani v ďalších rokoch nemôže uplatniť. Priznanie na rok 2005 s vypočítaním dane sa už podáva, pretože je iný zákon a iné daňové priznania.
Pri podávaní daňových priznaní je najviac dopytov a polemík, či sa na rok 2005 priznanie podáva aj za tie novostavby rodinných domov, ktoré sa skolaudovali počas roka 2004, a taktiež aj za tie byty, ktoré fyzická alebo právnická osoba nadobudla do vlastníctva vkladom počas roka 2004, alebo sú od dane oslobodené a priznanie sa nepodáva.
Ak sa počas roka 2004 skolaudovala novostavba rodinného domu alebo sa nadobudol byt do vlastníctva vkladom, do 30 dní od nadobudnutia vlastníctva sa mala splniť iba oznamovacia povinnosť. Ak sa tak nestalo, správca dane mal fyzickej osobe alebo právnickej osobe uložiť pokutu podľa § 35 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov. Osoby, ktoré počas roka 2004 nadobudli vlastníctvo k takýmto nehnuteľnostiam, už nemôžu na rok 2005 uplatňovať nárok na pätnásťročné oslobodenie novostavby rodinného domu od dane zo stavieb alebo na päťročné oslobodenie bytu od dane z bytov, pretože od 1. novembra 2004 je v platnosti nový zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, ktorý už tieto nehnuteľnosti od dane neoslobodzuje. Daňové priznanie na rok 2005 musia preto predložiť, v priznaní vypočítať daň a príslušnému správcovi dane daň aj zaplatiť.

Priznávanie dane za byty
Pri priznávaní bytov v daňovom priznaní majú najviac pochybností tie fyzické alebo právnické osoby, ktoré podľa zákona č.182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov získali byt do vlastníctva na základe zmluvy o prevode vlastníctva bytu a nebytového priestoru v dome. Pochybnosti vznikajú najmä z dôvodu rozdielnych dátumov vkladu a právnych účinkov vkladu vyznačených katastrálnym úradom na zmluve o prevode vlastníctva bytu a nebytového priestoru.
Vlastníctvo bytu alebo nebytového priestoru v dome, ako aj spoluvlastnícky podiel na spoločných častiach, spoločných zariadeniach domu, a na príslušenstve a spoluvlastnícky podiel na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, sa nadobúdajú vkladom do katastra (§ 5 ods. 3 zákona č. 182/1993 Z. z.). Iba podaním návrhu na vklad práva do katastra nehnuteľností zo zmluvy o prevode vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru podľa zákona č. 182/1993 Z. z. bez právoplatného rozhodnutia správy katastra nemožno spájať vznik, zmenu alebo zánik práva k nehnuteľnostiam.
Aj z hľadiska zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku je pri nadobudnutí vlastníctva bytu rozhodujúci dátum vkladu, vyznačený katastrálnym úradom na zmluve o prevode bytu alebo nebytového priestoru. Na rok 2004 mali preto uplatniť nárok na oslobodenie od dane z bytov v daňovom priznaní tí vlastníci bytov, ktorí na zmluve o prevode vlastníctva bytu a nebytového priestoru mali vyznačený vklad do katastra nehnuteľností s určitým dátumom roka 2003. Ak tak neurobili, správca dane bol povinný na rok 2004 vyrubiť daň z bytov. Tento vlastník bytu nemá ani na rok 2005 byt od dane oslobodený, a byt priznáva v daňovom priznaní už podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku.

Spoločné časti a spoločné zariadenia bytového domu sa nezdaňujú
Za spoluvlastnícky podiel spoločných častí domu (napríklad chodby, povaly, podkrovia a pod.), spoločných zariadení domu (napríklad práčovne, sušiarne, kočikárne a pod.) sa priznanie k dani z bytov nepodáva. Podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku už spoločné časti a spoločné zariadenia bytového domu nie sú predmetom dane z bytov ani vtedy, ak by sa využívali na podnikateľskú, inú zárobkovú činnosť alebo na prenájom.

Za priľahlý pozemok k bytovému domu sa priznáva daň
Ak vlastník bytu získal spoluvlastnícky podiel na pozemku, ktorý je zastavaný stavbou bytového domu, za pozemok pod stavbou priznanie k dani nepodáva. Pozemok zastavaný stavbou nie je predmetom dane z pozemkov.
Ak je pri bytovom dome aj priľahlý pozemok, vlastník bytu musí odkúpiť spoluvlastnícky podiel na tomto pozemku. Za spoluvlastnícky podiel priľahlého pozemku podáva vlastník bytu daňové priznanie a je povinný platiť daň z pozemkov. V prípade dohody spoluvlastníkov, priznanie podáva a daň platí dohodnutý spoluvlastník, avšak ostatní spoluvlastníci za daň ručia vo výške svojho spoluvlastníckeho podielu.

Vzor priznania
Priznanie sa podáva na tlačive, ktorého vzor vydalo Ministerstvom financií SR opatrením, ktoré sa vyhlasuje v Zbierke zákonov uverejnením oznámenia o jeho vydaní. Opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2004 č. MF/012116/2004-72, ktorým sa ustanovujú vzory daňových priznaní k dani z nehnuteľností, je uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č.15/2004. Vzory daňových priznaní k dani z nehnuteľností podľa tohto opatrenia sa prvýkrát použijú pri podávaní daňových priznaní k dani z nehnuteľností na zdaňovacie obdobie roku 2005. Priznanie možno podať aj telefaxom, elektronickými prostriedkami, ak obsah údajov, ich rozsah a usporiadanie sú totožné so vzorom tlačiva ustanoveného ministerstvom. Daňové priznanie podané elektronickými prostriedkami musí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom.

Podľa zákona o správe daní je daňové priznanie
- riadne, ktoré daňovník podáva do lehoty určenej daňovým zákonom. Daňové priznanie k dani z nehnuteľností treba podať v tomto roku najneskôr do 28. februára 2005 a v ďalších zdaňovacích obdobiach do 31. januára len vtedy, ak nastali zmeny skutočnosti, ktoré sú rozhodujúce na vyrubenie dane z nehnuteľnosti. Za zmeny v okolnostiach rozhodujúcich na vyrubenie dane sa nepovažujú zmeny sadzieb dane z nehnuteľnosti. Povinnosť predloženia daňového priznania daňovníkovi vyplýva priamo zo zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku a na jeho podanie do termínu určeného zákonom sa daňovníkov nevyzýva. Správca dane nie je oprávnený skracovať termín na podanie daňového priznania. Ak však daňovník predloží daňové priznanie skôr, je správca dane povinný ho prijať. Správca dane nemôže predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania, pretože zákon o správe daní a poplatkov mu to neumožňuje.
* Na správne vyplnenie daňového priznania daňovník potrebuje list vlastníctva (prípadne evidenčný list), z ktorého je dôležitý dátum vkladu (nadobudnutie vlastníctva), parcelné čísla pozemkov, výmera nehnuteľnosti, druh nehnuteľnosti a názov katastrálneho územia, kde sa jeho nehnuteľnosť nachádza. Dôležité sú aj iné doklady, ktorými môžu byť napríklad doklad o hodnote pozemku pri lesných pozemkoch a rybníkoch s chovom rýb a ostatných hospodársky využívaných vodných plochách, pri ktorých sa hodnota pozemku vypočíta podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, zmluva o prevode vlastníctva bytu a nebytového priestoru, v ktorej je vymedzená podlahová plocha bytu, nebytového priestoru, výmera zastavaného pozemku a priľahlého pozemku a iné písomnosti.
* K vyplneným tlačivám daňového priznania sa iné písomnosti alebo doklady nepredkladajú. Tie si môže správca dane od daňovníka vyžiadať podľa zákona o správe daní a poplatkov vtedy, ak pri kontrole priznania zistí, že údaje v priznaní sú nesprávne alebo neúplné.
* Daňovníkovi je zákonom uložená povinnosť uviesť v daňovom priznaní všetky požadované údaje a daň z nehnuteľností si sám vypočítať a pravdivosť a správnosť údajov potvrdiť svojím podpisom. Daňové priznanie musí obsahovať zákonom určené náležitosti vrátane uvedenia osobných a identifikačných údajov. Fyzická osoba je povinná v priznaní uviesť meno, priezvisko, titul, adresu trvalého pobytu (nie prechodného pobytu) a rodné číslo. Právnická osoba a fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, je povinná v priznaní uviesť aj obchodné meno alebo názov, identifikačné číslo organizácie a sídlo alebo miesto podnikania. Údaje, ktoré daňovníci v daňovom priznaní uvedú, sú chránené zákonom o ochrane osobných údajov.
***
Pochybnosti zistené pri kontrole daňového priznania oznámi správca dane daňovníkovi a vyzve ho, aby chýbajúce údaje doplnil, vysvetlil nejasnosti a rozpory, opravil nepravdivé údaje alebo preukázal ich pravdivosť. Ak daňovník nepodá daňové priznanie v lehote určenej správcom dane vo výzve, obec mu môže uložiť pokutu, ak ide o fyzickú osobu najmenej 200 Sk, a ak ide o právnickú osobu najmenej 2 000 Sk.
- opravné, takéto priznanie sa podáva pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania (na rok 2005 do 28. februára ), vtedy, ak daňovník zistil, že v riadnom daňovom priznaní predloženom správcovi dane sú chyby alebo iné nedostatky, ktoré chce napraviť alebo odstrániť. Pri vyrubovacom konaní použije správca dane v takýchto prípadoch opravné daňové priznanie a na predchádzajúce priznanie sa neprihliada.
- dodatočné, ktoré daňovník podáva až po lehote určenej zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku vtedy, ak zistí, že jeho daňová povinnosť mala byť vyššia alebo nižšia.
* Ak po 28. februári 2005 daňovník zistí, že jeho daňová povinnosť má byť vyššia, ako bola uvedená v daňovom priznaní (prípadne aj v opravnom priznaní) alebo správcom dane vyrubená, je povinný predložiť do konca mesiaca po tomto zistení dodatočné daňové priznanie. V rovnakej lehote je dodatočne priznaná daň aj splatná.
* Dodatočné daňové priznanie na daň z nehnuteľností môže daňovník predložiť aj v tom prípade, ak zistí, že jeho daňová povinnosť má byť nižšia ako bola uvedená v daňovom priznaní, alebo správcom dane vyrubená. Znížiť základ dane na základe dodatočného daňového priznania možno len v prípade uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly.
* Opravné alebo dodatočné daňové priznanie musí byť správcovi dane podané písomne a označené ako opravné alebo dodatočné.

Kde a dokedy treba priznania podať
Na rok 2005 platí, že nie 31. január, ale až 28. február je posledným dňom, kedy treba príslušnej obci alebo mestu podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Lehotu na podanie daňového priznania nemôže obec predĺžiť. Taktiež obec nemôže zákonnú lehotu na podanie daňového priznania skracovať.
Nepodať daňové priznanie sa neoplatí. Obce sú povinné daňovníka za nesplnenie povinnosti uložených zákonom pokutovať. Výšky pokút sú určené zákonom o správe daní a poplatkov.
Ak daňovník nepodá daňové priznanie v lehote určenej zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku, správca dane je povinný uložiť pokutu vo výške:
- 0,2 % z dane uvedenej v daňovom priznaní za každý deň omeškania, až do výšky 10 % z dane uvedenej v daňovom priznaní. Celková výška pokuty môže byť najmenej 2 000 Sk a najviac 1 000 000 Sk.
Tlačivá daňových priznaní aj s poučením možno dostať na príslušnom obecnom alebo mestskom úrade. V Bratislave na rok 2005 vykonávajú správu dane z nehnuteľností ešte príslušné mestské časti, ktorým sa aj daňové priznanie predkladá, avšak v Košiciach už aj na rok 2005 vykonáva správu dane z nehnuteľností Magistrát mesta Košice.
Vyplnené tlačivá daňových priznaní možno doručiť osobne na obecný (mestský) úrad alebo podať na poštovom úrade najneskôr 28. februára 2005 na adresu mestského alebo obecného úradu toho mesta alebo obce, na území ktorého sa nehnuteľnosť daňovníka nachádza.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
08. január 2025 07:42