StoryEditor

Obchod je filozofia

19.11.2006, 23:00

Už od detstva chcela byť vpredu, niekde, kde sa dialo niečo dôležité. Priťahovala ju síce práca pedagóga, ale už počas strednej školy sa jej kroky zvrtli do ekonomickej sféry.
K učiteľstvu sa nedostala, namiesto vzdelávania detí v škole dnes manažuje spoločnosť, ktorá pôsobí v oblasti distribúcie a obchodu.
Generálna riaditeľka a členka predstavenstva spoločnosti St. Nicolaus - trade. Soňa Hučková.

Biznis blízky povahe
V službách či obchode sa možno videla, už keď sa rozhodla študovať Hotelovú akadémiu v Piešťanoch. O profesijnej dráhe nemala konkrétnu predstavu, ale "hotelovku" považovala za vhodnú školu do života. Okrem hotelierstva poskytla prehľad o ekonomike či obchode.
V sfére, ktorú vyštudovala, pôsobila len krátko. Pred pätnástimi rokmi bola pre ňu väčším lákadlom skôr oblasť obchodu. Dilemu, či sa vydať smerom k rýchloobrátkovému biznisu či obchodu so spotrebným tovarom, riešiť nemusela. Ponuka prišla od potravinárskej firmy Čokoládovny Praha. V roku 1994 v nej nastúpila na post manažérky predaja. Zotrvala na ňom rok a pol.
Imponovalo jej, že pracuje pre nadnárodnú firmu, ktorá na trh prinášala nové trendy v oblasti obchodu. Táto spoločnosť jej ukázala smer. K spokojnosti však potrebovala viac kompetencií i viac zodpovednosti. "V istom štádiu som pochopila, že moja možnosť robiť zmeny či zásahy v stratégii firmy, ktoré by umožnili jej rýchlejšie napredovanie, je ohraničená. Aj preto som sa rozhodla pre zmenu."
Po odchode zo sveta cukroviniek sa rozhodla ostať v rýchloobrátkovom biznise. "Myslím, že je natoľko dynamický, že sedí k mojej energickej povahe."

Trh sa zmenil
Z predchádzajúceho pôsobiska odchádzala aj preto, že procesy, s ktorými sa tam oboznámila, chcela zužitkovať v činnosti rozbiehajúcej sa firmy. Príležitosť dostala vo firme St. Nicolaus-trade, kde v januári 1996 nastúpila na obchodný úsek. "Spoločnosť mala veľmi silné produktové portfólio, trh sa však významne zmenil a bolo treba s ním začať profesionálne pracovať."
Stála pri zrode firmy, o tri roky postúpila na pozíciu obchodnej a v roku 2000 generálnej riaditeľky. Popri práci v obchode vyštudovala City University v Bratislave a vzdelávanie zavŕšila štúdiom MBA v Brne.
Podnikateľské pôsobenie firmy St.Nicolaus-trade sa za jedenásť rokov, čo je na trhu, významne nezmenila. Jeho produktovým ťažiskom stále ostáva predaj alkoholických a nealkoholických nápojov. Na trhu si udržuje v daných kategóriách pozíciu lídra. Svoje produktové portfólio pred dvoma rokmi doplnila o vína importované z krajín EÚ a tretieho sveta. Tento rok získala výhradné zastúpenie pre distribúciu značky Brandy de Jerez Soberano. Šéfka St.Nicolaus-trade to odôvodňuje tým, že firma neustále hľadá medzery na trhu. Ak nejakú objaví a je tá možnosť, snaží sa ju obsadiť.
Nesúhlasí s tvrdením, že sa Slováci pri kúpe orientujú predovšetkým na cenu. Predaj značkových nápojov, ktoré firma predáva, rastie. "Skôr sa spotrebitelia selektujú na tých, čo uprednostňujú diskontné produkty, a tých, ktorí nakupujú značkový tovar."
Z pohľadu obchodu vyzerá slovenský trh v súčasnosti úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Zmenil sa aj prístup výrobcov i obchodníkov, a pod tlakom konkurencie sa prirodzene zmenil celý systém obchodovania.
Inú podobu ako v minulosti má aj vzťah s odberateľmi. "Osobné vzťahy v biznise už nemajú až taký významný priestor. Všetko je otázka biznisu, a ten začína pre každého obchodníka u spotrebiteľa a jeho preferencií." V obchode za ideálne považuje, ak sa vyjednávanie skončí spokojnosťou oboch strán. Taký stav však nie je jednoduché dosiahnuť.

Ciele a výsledky
Rada sa obklopuje kvalitnými ľuďmi, ktorí majú dostatok vedomostí, energie a dokážu tím a celú spoločnosť posúvať dopredu. Pri výbere zamestnancov považuje za dôležitú profesionalitu.
Nemá rada neakčnosť a nedodržanie sľubov a slovné spojenie "nedá sa". Tieto nedostatky sú v rýchloobrátkovom obchode dosť ťažko akceptovateľné.
Premieta do riadenia firmy niečo, čo sa jej pozdávalo na svojich šéfoch? Jej prvým šéfom v spoločnosti Čokoládovny bol manažér, ktorý pochádzal Nemecka. "Túto krajinu charakterizuje jasný, striktný štýl riadenia. Na jednej strane stoja ciele, na druhej výsledky. Aj mne sú tieto zásady blízke. Uplatňujem ich pri riadení spoločnosti."
Asi 60 percent ľudí v ich spoločnosti tvoria muži. V oblasti obchodu je ich zastúpenie ešte výraznejšie. Čím to je, keď sa obchod považuje za sféru vhodnú pre nežnejšie pokolenie? "To, že v ňom dnes pracuje viac mužov ako žien, je len otázka ponuky na trhu práce. Nerozhoduje pohlavie, ale profesionalita. Osobne by som bola rada, keby bol obchodný tím aspoň spolovice ženský. Ženský inštinkt má v obchode svoj význam."
Pri rokovaniach má v 90 percentách prípadov na opačnej strane stola mužského partnera. Nevníma, že by sa k nej odberatelia správali inak len preto, že je žena. Obchod totiž určite nie je o tom, či ho robí muž, alebo žena. Jeho úspech vyplýva z úplne iných zákonitostí.

Obchod je filozofia
Práci vždy venovala veľa času. Udržať pracovné povinnosti, chod rodiny a starostlivosť o deti v rovnováhe sa jej vždy darilo najmä vďaka tolerancii blízkej rodiny. "Nie je dôležité, koľko času v hodinách mama deťom venuje, ale ako intenzívne spoločný čas s nimi prežije."
Keď sa do vecí pustí, robí ich naozaj. Počas uplynulých rokov dostávala ponuky od iných firiem, nikdy si však nepripustila, že by sa s ľuďmi, ktorí jej ich adresovali, mala čo i len stretnúť. "Ak raz usúdim, že chcem zmeniť spoločnosť, pre ktorú pracujem, bude to moje rozhodnutie a nové pracovné pôsobenie by som nezačala riešiť predtým, než dokončím rozbehnuté procesy a nedosiahnem stanovené ciele vo firme. Dnes nad tým nemám dôvod rozmýšľať. Pracujem s tímom skvelých ľudí, práca v spoločnosti ma napĺňa."
A tak si ani po jedenástich rokov pôsobenia a šiestich rokov šéfovania v rovnakej firme nemyslí, že by už dozrel čas na zmenu.
Obchod a podnikanie považuje za filozofiu. Tvrdí, že zamestnanec sa sám môže cítiť ako podnikateľ, keď k firme, kde pracuje, tak aj pristupuje. Vyhovuje jej, že sa v spoločnosti, ktorú vedie, môže realizovať takmer ako vo vlastnej.
Zároveň považuje obchod za nekončiaci sa proces. "Cieľom našej spoločnosti je posilňovať pozíciu lídra na trhu v kategórii alkoholických a nealkoholických nápojov. Meradlom nášho úspechu je spokojnosť odberateľov premietnutá do spokojnosti spotrebiteľov."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. december 2025 02:01