StoryEditor

Trať opravili z eurofondov

30.05.2007, 00:00

Europrojekty
Jedným z úspešných projektov financovaným zo štrukturálnych fondov EÚ je projekt Elektrifikácia trate Zvolen -- Banská Bystrica. História tejto trate siaha do predminulého storočia, kedy sa začala výstavba v januári 1872 z rozhodnutia uhorského parlamentu, zhruba o rok a pol bola trať odovzdaná do prevádzky. Rekonštrukcia tejto "historickej trate" sa začala v novembri 2004. Žiadateľom projektu boli Železnice Slovenskej republiky.
Koľko projekt stál
Rozpočet projektu bol niečo vyše miliardy korún. Európsky fond regionálneho rozvoja prispel takmer 824 miliónmi, ďalších takmer 274 miliónov bolo financovaných zo štátneho rozpočtu. Železnice slovenskej republiky odovzdali stavenisko ako investor v novembri 2004. Lehota výstavby bola plánovaná na 26 mesiacov -- ukončenie teda bolo naplánované na január toho roku. Stavba bola predčasne uvedená do užívania a súčasne do skúšobnej prevádzky vlani v decembri. Skúšobná prevádzka trvala do 15. marca.
Vymenený bol aj most
Vďaka elektrifikácii sa zrýchli doprava na tejto trati, zvýši sa bezpečnosť a v neposlednej miere prevádzka bude ekologickejšia. Celková dĺžka elektrifikovaného jednokoľajného úseku Zvolen -- Banská Bystrica je 21 kilometrov. Celková dĺžka trakčného vedenia je však až 37 kilometrov, takmer 17 kilometrov tvorí trať medzi stanicami a 20 tvorí v železničných staniciach. Trakčná napájacia stanica s transformovňou 110/27 kilovoltov je umiestnená v banskobystrickej v lokalite Majer. Súčasťou projektu bola aj rekonštrukcia železničného mosta cez rieku Hron v Banskej Bystrici. Pôvodnú konštrukciu nahradila moderná, 90 metrov dlhá a takmer 600 ton vážiaca stavba so 17 metrov vysokým oblúkom -- takzvaný Langerov nosník. Prvýkrát mohli cestujúci vyskúšať kvalitu mosta 29. septembra 2006 na Deň železničiarov. Po uvedenom moste môžu premávať vlaky až 120 kilometrov za hodinu. Okrem toho vo Zvolene pribudla aj budova na odstavovanie špeciálneho vozidla opráv a údržby trakčného vedenia. Elektrifikácia si vyžiadala výstavbu nových staničných zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach Sliač, Banská Bystrica a úpravu zabezpečovacích zariadení na ochranu pred účinkami prúdu z elektrickej trakcie vo Vlkanovej, v Radvani, Šalkovej a Kostiviarskej.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
06. október 2024 07:26