Éra licenčných sprostredkovateľov, ktorí predávali penzijným sporiteľom sporenie v II. pilieri, sa od januára spolu s novelou zákona o starobnom dôchodkovom sporení končí. Hlavná vlna náboru klientov je za nami. Tí, čo sa rozhodli do systému zapojiť, už v ňom sú. Práca sprostredkovateľov, ktorých úlohou pôvodne malo byť aj vhodne poradiť, či sa do systému vôbec zapojiť alebo nie, v súčasnosti stráca význam.
Hystéria je za nami?
To, že sa pôvodná myšlienka odborného poradenstva a uzatvárania zmlúv neskôr čiastočne zvrhla na hystériu vyhľadávania klientov, ktorí sporenie ešte nemajú a ktorí už môžu zmeniť dôchodkovú správcovskú spoločnosť, majú na svedomí peniaze (ako inak). Mnohí sprostredkovatelia zarobili, ale boli aj takí, ktorým sa to nevyplatilo. Do vyhľadávania nových klientov sa púšťali aj v rámci radových pozícií v hierarchii multilevel marketingu. A ten je neúprosný: nepredáš rovná sa nezarobíš. Aby sa takémuto sprostredkovateľovi vrátili aspoň náklady na preškolenie, licenciu a ďalšie poplatky (nehovoriac o nákladoch za pohonné látky a podobne), musel uzatvoriť za dva roky napríklad aspoň sedem zmlúv. Ak chceli zarobiť, museli sa dobre obracať. Napríklad v rámci rodiny dokázal uzatvoriť iba tri, štyri zmluvy. Menej schopní sa potom utiekali k iným, aj v praxi multilevel marketingu neželateľným praktikám. Hlavným motívom mnohých prestupov sa tak stalo to, že sprostredkovatelia ľuďom za zmenu správcovskej spoločnosti platili. Klient sa preto mohol ocitnúť v inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti bez toho, že by si to uvedomil -- za podpis dostal tisícku. Sprostredkovateľ, ktorého motivovala výška provízie, za neho vyplnil formulár.
Zmluva na pobočke
Novela zákona celú situáciu mení. Ruší sa inštitút sprostredkovateľa, ktorý doteraz umožňoval, aby zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení uzatváral aj iný človek, ako zamestnanec dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Tí sprostredkovatelia s licenciou na poradenstvo teda končia. Zákon síce hovorí o zavedení maximálnej výšky výdavkov na uzatvorenie jednej zmluvy, podľa Asociácie dôchodkových správcovských spoločností je však len na správcovskej spoločnosti, či sa rozhodne takúto odmenu niekomu za nájdenie nového klienta vôbec poskytnúť, keďže zmluvu bude musieť uzatvoriť až jej vlastný zamestnanec napríklad na pobočke.
Inak to nešlo
Podľa samotných dôchodkových správcovských spoločností, právna úprava bola jediným možným spôsobom riešenia masívnych prestupov. "Ak by sme sa snažili dohodnúť sa na maximálnej výške provízie pre sprostredkovateľov, konali by sme v rozpore so zákonom o ochrane hospodárskej súťaže. Zákon by sme porušili aj v prípade, keby sme zverejnili mená sprostredkovateľov, ktorí sa správali nekorektne, pretože by sme sa tým dostali do rozporu so zákonom o ochrane osobných údajov," vysvetľuje situáciu Zuzana Adamová z Asociácie dôchodkových správcovských spoločností.
StoryEditor