StoryEditor

Konkurencia obchod oživuje

25.02.2007, 23:00

Pochádza zo záhradníckej rodiny, ale snívala skôr o tom, že bude odovzdávať vedomosti, ako pestovať ovocie. Práve plody a kvety, ktoré jej rodina predávala na trhu, jej však zabezpečili prvý kontakt s reálnym svetom obchodu.
Neľutuje, že si nezaložila vlastnú firmu, hoci o nej uvažovala. Pracuje totiž pre koncern, ktorý patrí medzi najvýznamnejších svetových hráčov v zásielkovom obchode. Už osem rokov vedie na slovenskom trhu jeho dcérsku firmu, ktorá je tu lídrom v svojej kategórii. Riaditeľka spoločnosti Quelle Slovensko Rozi Pasztelyák.

Dotyky s obchodom
Vyrastala na vidieku v južnom Maďarsku. Ako dieťa uvažovala, že by sa mohla, tak ako otec či staršia sestra, venovať záhradníckej profesii. "Určite som si však v tom čase nemyslela, že skončím pri obchode."
Počas štúdia už mala jasno, že sa od záhradného sveta vzdiali. Obľúbila si cudzie jazyky a históriu. Na univerzite sa rozhodla venovať medzinárodným vzťahom a matematike. Po vysokej škole zamierila do zahraničného obchodu. Jej prvým zamestnaním bol štátny Hungarotex. V tom čase mal v Maďarsku v svojej oblasti monopolné postavenie.
Prvý kontakt s firmou Quelle mala už v dobe, keď pracovala pre Hungarotex. Poznala ju z pozície dodávateľa, zastrešovala výrobu firiem, ktoré pre ňu zabezpečovali pletené oblečenie, ponožky a pančuchy.
Sortiment, ktorý Quelle ponúkalo, poznala aj ako spotrebiteľka. S rodinou žila v 80. a začiatkom 90. rokov v Nemecku a v tom období bola zákazníčkou Quelle. "Mala som malé deti. Doma som trávila veľa času, takže som objednávala tovar cez katalóg."
V Nemecku ostala žiť najmä kvôli práci. V Stuttgarte a neskôr v Berlíne viedla niekoľko rokov zahraničné zastúpenie Hungarotexu.

Strach z malého sveta
Začiatkom 90. rokov firma v cudzine uzavrela desiatky zastúpení. Rozi Pasztelyák sa v roku 1993 vrátila späť do Budapešti.
Premýšľala, že si založí vlastnú spoločnosť a bude ďalej zastrešovať exportno-importné činnosti. "Jediný problém som videla v tom, že budem mať maličkú firmu, ktorá bude zamestnávať niekoľko ľudí. Bála som sa, že svet bude pre mňa neskutočne maličký."
Namiesto budovania vlastného podniku sa teda začala rozhliadať po vhodnom mieste. "Vyskúšala som niečo, čo som ešte nikdy predtým neurobila: predať samu seba."
Do stredoeurópskeho priestoru práve prichádzali nadnárodné spoločnosti a cez inzeráty hľadali ľudí. Absolvovala veľa pohovorov. Nič ju netlačilo, aby siahla po akejkoľvek ponuke. Mohla si počkať a vybrať to, čo sa jej pozdávalo najviac.
V tom čase vstupovala na maďarský trh aj firma Quelle. Oslovila ju možnosť byť pri tom, keď si v Maďarsku budovala pozíciu. Vo firme zodpovedala za tovar, jeho nákup a neskôr aj za marketing.
Po piatich rokoch pôsobenia v Maďarsku prišla ponuka posilniť tím v sesterskej spoločnosti Quelle na Slovensku. Firma tu pôsobila len s malým počtom ľudí. Fungoval tu zákaznícky servis, IT oddelenie, vedenie, administratíva a učtáreň. Chýbalo však oddelenie tovarového hospodárstva i marketing. Práve tieto oblasti mala Rozi Pasztelyák vybudovať.
"Chvíľu som premýšľala, či to vezmem. Aj kvôli rodine. Napokon som sa rozhodla, že to skúsim. Najskôr na dva roky." Neskôr sa obdobie viackrát predlžovalo. Dnes pracuje pre Quelle Slovensko deviaty rok. Z nich osem je v pozícii riaditeľky.

Dravé prostredie
Quelle malo pri budovaní firmy na slovenskom trhu šťastie. Nefungovalo tu veľa obchodov, ktoré by predávali svetovú módu, navyše za dostupné ceny. Do susedných krajín prenikli známe módne značky oveľa skôr než k nám. "Uľahčilo nám to prácu. Navyše tu bolo aj v našej kategórii málo takých odvážnych firiem ako Quelle. Ale po nás prišli ďalšie zásielkové obchody. "
V rokoch 1999 a 2000 sa značka Quelle mohla dostať do povedomia ľudí bez toho, že by tu bola veľká konkurencia. "Určite to bolo ľahšie ako napríklad v Maďarsku. Ale v poslednom období je tu trhové prostredie dravejšie ako inde. Hlavne v Bratislave a okolí. "
V najbližších týždňoch budú musieť súperiť o priazeň zákazníkov s novými módnymi hráčmi na trhu. Vie, že svoju rolu zohrá moment novosti značiek. Počíta však s tým, že z východného Slovenska do bratislavských obchodov kvôli novým značkám obyvateľstvo masovo nepocestuje.
Z príchodu módnych obchodov nemá obavy. "Konkurencia oživuje obchod i celú brandžu. Musíme byť aktívni a mať viac nápadov. Aby sme nestratili získanú pozíciu a mohli aj rásť."

Konkurent má meno Otto
Riaditeľka Quelle sa spolieha aj na vernosť zákazníkov. Za pozitívum v konkurenčnom boji považuje, že Quelle má väčšiu škálu predajných kanálov. Okrem katalógu ponúka tovar na internete a v sieti vlastných obchodov.
Niektoré zásielkové firmy, napríklad Neckermann či Móda Prima, patria s Quelle pod rovnaký koncern. Vedenie dbá, aby si výrazne nekonkurovali. "Naša priama konkurencia je spoločnosť Otto. Na Slovensku ešte nie je natoľko viditeľná ako v zahraničí, ale v oblasti internetu je významná."
Quelle za osem rokov, čo stojí na čele firmy, výrazne rozšírilo sortiment. Zmenili sa za tú dobu slovenskí spotrebitelia? Quelle je univerzálny zásielkový obchod, za zaujímavé však riaditeľka považuje, že si odevy udržali osemdesiatpercentný podiel na celkovom predaji, ako mali na začiatku. "Zákazníci sa v tovare viac vyznajú, sú kritickejší, ale aj viac spolupracujú. Vidno, že zásielkový obchod veľmi dobre spoznali. Sú ochotní dať viac peňazí za kvalitnejšiu módu."

Katalóg je ako dieťa
Už roky je pri celom procese tvorby katalógu. Napriek tomu je vždy nadšená, keď sa jej dostane do rúk. Prirovnáva to k pocitu, ktorý zažíva matka pri narodení vlastného dieťatka.
Slovenský katalóg vzniká súčasne s nemeckým. "Vyhodnocujeme si predaj na slovenskom trhu. Poznáme sortiment, ktorý nám ponúka nemecká centrála. Vieme povedať, čo v našom katalógu určite chceme mať."
Stalo sa, že spoločnosť zaradila do katalógu niečo, čo u nás nezabralo, hoci v zahraničí áno? Vraví, že zatiaľ sa vždy podarilo zastaviť to, čo firma na tomto trhu mať nechcela. Dobrým príkladom je krojová móda. V nemeckom katalógu sa nachádza a veľmi dobre sa predáva. "Tento typ módy sme u nás ešte nemali, aj keď nám ju ponúkali."
Opačným príkladom je katalóg Môj štýl. "Predaju mladej módy sa v Nemecku dobre nedarilo. Materská spoločnosť sa preto snažila tento katalóg úplne vypustiť z ponuky. My sme sa proti tomu postavili. Boli sme radi, že sa nám konečne podarilo ponúknuť katalóg náročnejšej cieľovej skupine."

Priestor pre mladších
Rada sa stretáva so zástupcami firmy z krajín strednej a východnej Európy. Je hrdá na to, že si Slovensko medzi ostatnými stojí veľmi dobre. "Roky bolo Slovensko v tomto porovnaní na prvých miestach. Aj teraz má dobrú pozíciu, ale rapídny nárast je viditeľný v pobaltských krajinách, kde je zásielkový obchod relatívne nový." Dobré šance prorokuje aj Poľsku i Rumunsku.
Vždy rada prijímala výzvy v podnikaní. Príslušnosť k nežnejšiemu pohlaviu nikdy nebrala ako nevýhodu, ale ani ako extrémnu výhodu. Subjektívne si myslí, že žena musí urobiť viac ako muž, aby dosiahla tú istú pozíciu.
Hoci rozbiehala Quelle u nás, nedala by sa už nahovoriť na budovanie firmy na niektorom z nových trhov. Priznáva, že už má svoj vek. Tento rok oslávi šesťdesiatku. Niekoľko rokov by ešte chcela pracovať na Slovensku. Aj potom by však s koncernom rada ostala v kontakte, napríklad v poradenskej pozícii. Pri obsadzovaní iných postov už chce nechať priestor mladším.
Po ukončení svojej misie pre Quelle Slovensko sa chce vrátiť do Maďarska. V júli sa jej narodí tretie vnúča. "Rodina ma bude potrebovať."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 01:39