Zrušiť investičné limity
Ďalším problémovým okruhom v zákone sú limity na investovanie správcovských spoločností do slovenských cenných papierov a výkon dohľadu nad činnosťou DSS. Podľa Vladimíra Bačišina zo spoločnosti Bačišin/Tkáč na slovenskom kapitálovom trhu sa obchodujú len štátne dlhopisy. Akcie sa na ňom takmer neobchodujú a v blízkej budúcnosti sa vo väčšej miere ani obchodovať nebudú. Na povinných limitoch pre investíciu na slovenskom kapitálovom trhu môže podľa neho najviac zarobiť štát, ktorý vplyvom zvýšeného dopytu o štátne dlhopisy lacnejšie prefinancuje svoj dlh. Aj v krajinách Latinskej Ameriky zavedenie druhého piliera viedlo najmä k masívnemu nákupu štátnych dlhopisov. Likvidita trhu s majetkovými cennými papiermi sa ani tam nezvýšila a podniky nevyužili kapitál z dôchodkových fondov na svoje financovanie. Podľa Huttovej podnety na rozvoj slovenského kapitálového trhu by mali prísť z iných oblastí a prikláňa sa za zrušenie limitov pre investovanie DSS na Slovensku. Podľa nej by správcovské spoločnosti mohli investovať na Slovensku aj do nehnuteľností. Snahy o využitie dôchodkových úspor na rizikové investície na Slovensku podľa predstáv Ministerstva hospodárstva SR Bačišin odmietol.
Dohľad posilniť ľuďmi z praxe
Podľa Huttovej je problémom v druhom pilieri aj výkon dohľadu nad správcovskými spoločnosťami. "Zákon spresnil výkon dohľadu nad spravovanými peniazmi a je takmer nemožné zneužitie alebo defraudácia týchto peňazí," uviedla Huttová. Úrad pre finančný trh však podľa nej nedisponuje osobami, ktoré by mali odborné praktické skúsenosti s kapitálovým trhom, ani osobami so skúsenosťami so správou majetku. Aby bol úrad schopný efektívneho dohľadu mal by zamestnávať osoby, ktoré majú v tejto oblasti minimálne trojročnú odbornú prax, tak ako je to aj v prípade štatutárnych zástupcov a vedúcich zamestnancov správcovských spoločností. Je otázne, či situáciu môže podľa nej zmeniť integrácia dohľadu Národnou bankou Slovenska.
Hrubé dôchodkové záväzky rozvinutých krajín, v % k HDP | ||||||
Rok | USA | Japonsko | Veľká Británia | Francúzsko | Nemecko | Taliansko |
1990 | 66,6 | 68,3 | 43,4 | 39,5 | 41,4 | 11,6 |
1995 | 74,2 | 86,6 | 60,5 | 62,9 | 57,1 | 132,4 |
2000 | 58,7 | 133,1 | 55,6 | 65,2 | 60,9 | 120,4 |
2001 | 58,7 | 141,5 | 50,4 | 64,5 | 60,5 | 117,8 |
Prameň: OECD Statistics, Finance Fiscal Balances and Public Indebetness – E074 Annex, |