Účtovať možno rôzne
Ak predpokladáme, že náklady na jedného získaného sporiteľa by mali byť približne rovnaké, a ak platí, čo svorne tvrdili všetky DSS, že náklady na získanie jedného sporiteľa spolu s nákladmi na reklamu budú najvýznamnejšie ovplyvňovať hospodárenie DSS-iek, potom príčinu týchto rozdielov je možné hľadať len v účtovníctve a postupoch v rámci neho zvolených.
Niektoré spoločnosti sa rozhodli účtovať náklady súvisiace s akvizíciou klientov do aktuálneho účtovného obdobia, niektoré tieto náklady časovo rozlišujú počas niekoľkých rokov. V prípade prvej skupiny spoločností to znamená, že všetky náklady na akvizíciu klienta sú zaúčtované v aktuálnom účtovnom období, a teda ich výška je v plnej miere odzrkadlená v už zverejnených polročných hospodárskych výsledkoch. V týchto spoločnostiach je väčší predpoklad, že sa pri dobrom hospodárení v budúcich rokoch skôr dostanú do zisku, zabezpečia dividendy pre svojich akcionárov a daňové príjmy pre štát. Majetok a hospodárenie DSS je oddelené od majetku v spravovaných dôchodkových fondoch, a teda nemá vplyv na sporiteľov.
Výsledky a ich transparentnosť
Do skupiny, ktorá náklady na provízie zahrnula do polročných výsledkov podľa vyjadrení svojich zástupcov, patrí VÚB Generali a Aegon, podľa výšky dosiahnutej straty zrejme aj Prvá dôchodková sporiteľňa. "VÚB Generali účtuje všetky náklady do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia. Tieto náklady nebudú negatívne ovplyvňovať hospodárenie spoločnosti v nasledujúcich rokoch. Je to v súlade so zásadou transparentnosti, ktorú naša spoločnosť deklarovala už od svojho založenia," uviedol pre HN člen predstavenstva DSS VÚB Generali Róbert Kubinský.
V prípade druhej skupiny, ktorá náklady časovo rozlišuje, zvolený postup znamená, že v zverejnených hospodárskych výsledkoch sa výdavky vynaložené na akvizíciu klienta prejavili len menšou časťou. Zvyšná časť bude do nákladov spoločností premietnutá v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov. Počet rokov by mal pritom závisieť od doby, počas ktorej bude sporiteľ klientom DSS, a teda DSS bude mať z takéhoto sporiteľa výnosy. Uplatnenie takýchto účtovných postupov zvolili Allianz, Credit Suisse Life & Pensions, ČSOB, Sympatia - Pohoda a ING. V prípade tejto skupiny spoločností sa nám len od ING podarilo získať informáciu, že ich náklady sú časovo rozlíšené na deväť rokov.
Polročné výsledky dôchodkových spoločností | ||
Spoločnosť | Strata (mil. Sk) | Časové rozlíšenie |
VÚB Generali | 434,46 |
nie |
Prvá dôchodková sporiteľňa | 246,28 |
nie |
Aegon | 201,28 |
nie |
ING | 116,85 |
ano |
Credit Suisse Life & Pensions | 106,66 |
ano |
Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť | 84,00 |
ano |
Sympatia - Pohoda | 42,50 |
ano |
ČSOB | 38,19 |
ano |