StoryEditor

Spoločnosti účtovali rôzne

19.09.2005, 00:00
Všetky dôchodkové správcovské spoločnosti zaznamenali v prvom polroku podľa očakávaní relatívne vysoké straty. Najväčšie straty však nevykázali spoločnosti s najväčším počtom klientov.
V uplynulých dňoch zverejnili dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) údaje o hospodárení za prvý polrok 2005. Všetky dosiahli relatívne vysoké straty. To však neprekvapilo. Už od odštartovania reformy totiž dôchodkové spoločnosti uvádzali, že počiatočné náklady na rozbeh ich činnosti (najmä na provízie súvisiace s uzatváraním zmlúv) budú vysoké. Zverejnené hospodárske výsledky však priniesli zaujímavé výsledky. Dve spoločnosti s najväčším počtom klientov nevykázali najväčšie straty.
Účtovať možno rôzne
Ak predpokladáme, že náklady na jedného získaného sporiteľa by mali byť približne rovnaké, a ak platí, čo svorne tvrdili všetky DSS, že náklady na získanie jedného sporiteľa spolu s nákladmi na reklamu budú najvýznamnejšie ovplyvňovať hospodárenie DSS-iek, potom príčinu týchto rozdielov je možné hľadať len v účtovníctve a postupoch v rámci neho zvolených.
Niektoré spoločnosti sa rozhodli účtovať náklady súvisiace s akvizíciou klientov do aktuálneho účtovného obdobia, niektoré tieto náklady časovo rozlišujú počas niekoľkých rokov. V prípade prvej skupiny spoločností to znamená, že všetky náklady na akvizíciu klienta sú zaúčtované v aktuálnom účtovnom období, a teda ich výška je v plnej miere odzrkadlená v už zverejnených polročných hospodárskych výsledkoch. V týchto spoločnostiach je väčší predpoklad, že sa pri dobrom hospodárení v budúcich rokoch skôr dostanú do zisku, zabezpečia dividendy pre svojich akcionárov a daňové príjmy pre štát. Majetok a hospodárenie DSS je oddelené od majetku v spravovaných dôchodkových fondoch, a teda nemá vplyv na sporiteľov.
Výsledky a ich transparentnosť
Do skupiny, ktorá náklady na provízie zahrnula do polročných výsledkov podľa vyjadrení svojich zástupcov, patrí VÚB Generali a Aegon, podľa výšky dosiahnutej straty zrejme aj Prvá dôchodková sporiteľňa. "VÚB Generali účtuje všetky náklady do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia. Tieto náklady nebudú negatívne ovplyvňovať hospodárenie spoločnosti v nasledujúcich rokoch. Je to v súlade so zásadou transparentnosti, ktorú naša spoločnosť deklarovala už od svojho založenia," uviedol pre HN člen predstavenstva DSS VÚB Generali Róbert Kubinský.
V prípade druhej skupiny, ktorá náklady časovo rozlišuje, zvolený postup znamená, že v zverejnených hospodárskych výsledkoch sa výdavky vynaložené na akvizíciu klienta prejavili len menšou časťou. Zvyšná časť bude do nákladov spoločností premietnutá v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov. Počet rokov by mal pritom závisieť od doby, počas ktorej bude sporiteľ klientom DSS, a teda DSS bude mať z takéhoto sporiteľa výnosy. Uplatnenie takýchto účtovných postupov zvolili Allianz, Credit Suisse Life & Pensions, ČSOB, Sympatia - Pohoda a ING. V prípade tejto skupiny spoločností sa nám len od ING podarilo získať informáciu, že ich náklady sú časovo rozlíšené na deväť rokov.

Polročné výsledky dôchodkových spoločností
Spoločnosť Strata (mil. Sk) Časové rozlíšenie
VÚB Generali 434,46

nie

Prvá dôchodková sporiteľňa 246,28

nie

Aegon 201,28

nie

ING 116,85

ano 

Credit Suisse Life & Pensions 106,66

ano 

Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť 84,00

ano 

Sympatia - Pohoda 42,50

ano 

ČSOB 38,19

ano 

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
06. máj 2024 14:27