StoryEditor

Nástroje darcovstva

24.04.2006, 00:00

Publikácia Sprievodca firemnou filantropiou, ktorú vydalo Fórum donorov, uvádza celý rad možností a spôsobov, ako sa firmy môžu angažovať vo verejnoprospešných projektoch. Na Slovensku, rovnako ako v zahraničí, je najčastejším spôsobom daru finančná podpora.

1. Peňažné darcovstvo
Finančná podpora je najjednoduchší a najrýchlejší spôsob podpory. Využívajú sa viaceré formy.
Priama podpora
Najvyužívanejšou a najjednoduchšou je priama podpora finančným alebo vecným darom. Firma jednorazovo alebo opakovane daruje prostriedky na podporu verejnoprospešného projektu. Opakovaná podpora umožňuje použitie daru plánovať, a tým ho aj efektívnejšie využiť.
Zbierka medzi zamestnancami a matchingový fond
Zbierku medzi zamestnancami organizuje priamo firma alebo samotní zamestnanci. Zbierka je často založená na princípe "matchingu" -- v jeho rámci firma znásobuje prostriedky získané od zamestnancov. Iným, najmä v zahraničí obľúbeným spôsobom, je tzv. payroll giving čiže darcovstvo formou zrážok zo mzdy. Firma tiež vyzbieranú sumu v určitom pomere znásobí.
Firemná nadácia/Firemný nadačný fond
Nadácie si firmy zakladajú pre svoje dlhodobé darcovské programy. Špecifickou kategóriou sú firemné nadácie, ktoré okrem zdrojov od materskej firmy získavajú aj ďalšie zdroje, napríklad od iných firiem či usporadúvajú verejné zbierky.
Charitatívne aukcie a výstavy
Firma organizuje rôzne charitatívne aukcie a výstavy pre zamestnancov, obchodných partnerov alebo zákazníkov. Finančný výťažok potom daruje na dobročinné účely.

2. Nepeňažné darcovstvo
Čoraz bežnejším spôsobom podpory charity sa stávajú aj dary nepeňažnej povahy. Typickým príkladom takejto "win-win" situácie je podpora, keď firmy poskytujú vlastný majetok a výrobky a popri podpore neziskovej organizácie posilňujú aj svoju značku.

U.S. Steel Košice daovali pomôcky Základnej škole Ľudmily Podjavorinskej v Košiciach, ktorú navštevuje približne tisíc rómskych žiakov zo sídliska Lunik IX. Akumulátorové vŕtačky a ochranné okuliare poslúžia na skvalitnenie pracovného vyučovania a zvyšenie jeho bezpečnosti.

Školenia, vzdelávanie a odborná pomoc
Firmy poskytnú neziskovým organizáciám svoje poradenské služby či know-how zadarmo alebo za výhodnú cenu -- napríklad školenia organizované finančnými inštitúciami, grafické návrhy reklamných firiem a podobne.

Poskytnutie zázemia
Všetko, čo potrebuje pre svoje dobré fungovanie firma, potrebuje aj nezisková organizácia. Firmy môžu svoju pomoc poskytnúť aj tým, že uhradia nájomné, požičajú techniku, poskytnú prezentačné a reklamné plochy (na obaloch výrobkov, v korešpondencii) alebo požičajú svoju distribučnú sieť.

Firemné dobrovoľníctvo
Firma môže neziskovej organizácii požičať aj svojich zamestnancov a odborníkov na jednorazové akcie alebo na dlhodobé projekty. Firemné dobrovoľníctvo môže predstavovať aj ideálny "teambuildingovým" nástroj, najmä, ak firma vyšle niekoľko svojich zamestnancov naraz. Neziskové organizácie môžu dobrovoľníkov využívať na čisto charitatívne pomocné práce, napríklad pri priamej pomoci deťom, starým ľuďom či sociálne znevýhodneným, ale aj pri tvorbe PR alebo marketingového plánu, webovej stránky či počítačovej siete.
Dobrovoľníctvo môže mať tiež formu tzv. secondmentu. V tomto prípade firma pridelí pracovníka na prácu do neziskovej organizácie minimálne na šesť mesiacov. Na Slovensku sa tento spôsob zatiaľ veľmi nevyužíva, ale v zahraničí je pomerne obľúbený. Vo Veľkej Británii je bežnou súčasťou zamestnancovej kariéry vo firme.

Členstvo v správnych radách a grantových komisiách
Táto forma podpory je veľmi cenná. Zástupcovia firiem prinášajú do neziskovej organizácie pohľad profesionála z "druhej" strany a zároveň prispievajú k dôveryhodnosti organizácie v očiach verejnosti.

Spojenie filantropie a komerčných aktivít firm
y
Firma môže preukázať svoj filantropický prístup aj prepojením so svojimi komerčnými aktivitami, napríklad využitím marketingových nástrojov.

Cause related marketing
Táto forma podpory spočíva v tom, že firma prepojí svoje komerčné aktivity s filantropickými a z určitého vybraného produktu daruje istú čiastku na dobročinné účely -- napríklad jednu korunu z konkrétneho výrobku. To zvyšuje záujem verejnosti o filantropiu.

Nové produkty s využitím nových technológií
Firma sa môže prejaviť ako filantrop aj tým, že pomôže vytvoriť mechanizmus, ktorý uľahčí podporu verejnoprospešnej činnosti. V Českej republike je úspešným príkladom projekt DMS -- Darcovská SMS správa.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
04. máj 2024 01:06