StoryEditor

Starosta Moskvy odkloní cesty na strechy

14.01.2007, 23:00
Autor:
ČTKČTK

Za exotický a sporný označili moskovskí odborníci projekt výstavby mestských ciest na strechách domov. Napriek tomu dal starosta Moskvy Jurij Lužkov koncom roka príkaz vypracovať pilotný plán na stavbu jednej z takýchto ciest. Odvážne dielo by sa mohlo začať stavať už onedlho.
Ruská metropola rieši v posledných rokoch akútny problém preťažených ciest a bulvárov. Rozširovať terajšie ulice je však najmä v centre takmer nemožné, architekti preto hľadajú alternatívne riešenie. Nemecká spoločnosť StrassenHaus prišla s návrhom stavať cesty na strechách domov. Moskvu vybrala ako vôbec prvé mesto, kde by sa mal experiment uskutočniť. Nemci navrhujú výstavbu nevysokých, štvor- až päťposchodových domov, v ktorých by boli sklady, úrady a garáže. Vo výške 13 až 15 metrov by po prepojených strechách viedla trojprúdová spoplatnená cesta. Pod ňou by na úrovni posledného poschodia šli inžinierske siete a tunel, ktorým by jazdili vagóny s tonovým nákladom.
Nemecká firma sa zaviazala, že celú výstavbu by financovala zo svojich zdrojov. Sama by však prenajímala administratívne a skladové priestory, ťažila by z platených parkovísk, ktoré chce urobiť na strechách, a z prenájmu reklamných miest na stenách domov. Podľa prezidenta StrassenHaus Rolanda Lippa by prišla výstavba jedného štvorcového metra asi na 1 600 dolárov. Koľko bude stáť nájom priestorov, mýtne či parkovné, však neuviedol. Moskovské vedenie už navrhlo, že by sa projekt mohol vyskúšať v rajóne okolo Varšavského šosé, jednej z najväčších moskovských ulíc. "Na tento projekt sa dívame ako na exotiku. Dopravné zápchy v Moskve aj tak nevyrieši, je možné ho realizovať iba lokálne v určitých mestských oblastiach," citovali noviny Kommersant hlavného moskovského projektanta Jurija Korotkova. Vtesnať nové "domy-vozovky " do súčasného systému mestskej zástavby a magistrál by bolo podľa neho mimoriadne ťažké.
Aj developeri krútia nad projektom hlavou. "V Moskve stojí výstavba kancelárskych priestorov triedy A tisíc až 1 500 dolárov za štvorcový meter, čo je stále lacnejšie než ponúkajú Nemci," povedal developer Maxim Žulikov. Aj v Moskve sú podľa neho ľudia, ktorým je jedno, kde sa ich úrad nachádza -- či pod zemou alebo pod cestou -- ich počet je však obmedzený. "Nemožno povedať, že je Moskva už natoľko zastavaná, aby sa museli stavať ,domy-vozovky'," dodal.
Moskovský starosta je pomerne známy nezvyčajnými projektmi, tie sa však nie vždy dokončia. Už v roku 1992 navrhoval Lužkov postaviť v Moskve autodróm pre závody formuly 1; dodnes sa neuskutočnil. Pred desiatimi rokmi chcel vymeniť moskovské taxíky za londýnske "caby". Kvôli vysokým cenám za autá však projekt stroskotal. K posledným akciám Lužkova patrí program Moskovského leteckého taxi. Nakoniec ho aj tak zavrhli, lebo leteckí taxikári by museli na každý let nad Moskvou žiadať súhlas ministerstva obrany.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 13:49