- Prvých päť, šesť rokov pôsobenia v consultingu som často pracoval pre telekomunikačné firmy. A aj keď s postupom času telekomunikácie trochu ustúpili a prišli nové projekty, stále som si uchoval vzťah k tomu "pôvodnému" odvetviu. Druhou spojnicou s mojou konzultačnou minulosťou bolo procesné riadenie vo firmách, nastavenie organizácie, zlepšovanie výkonnosti prostredníctvom podpory pracovníkov v predajniach. Obe tieto roviny sadli dohromady, a to bol aj dôvod, prečo som akceptoval ponúknutú príležitosť.
Dali by sa v tomto zmysle uplatniť aj niektoré procesy, ktoré fungovali v IBM či PricewaterhouseCoopers, kde ste pôsobili pred príchodom do T-Mobilu?
- Model fungujúci v jednej firme nie je možné jednoducho preniesť do inej spoločnosti. Každá má svoje špecifiká, problémy a výzvy, a model jej fungovania musí byť šitý priamo na ňu. Samozrejme, existujú určité všeobecné princípy, na základe ktorých sa firemné procesy nastavujú, ale to neznamená, že sa kopírujú.
Je aj v T-Mobile potrebné výraznejšie zasahovať do obchodných procesov či systému?
Kto je Richard Páleník Richard Páleník má za sebou bohaté skúsenosti z pôsobenia v konzultačných spoločnostiach. Pred príchodom do spoločnosti T-Mobile Slovensko pracoval od roku 2002 v spoločnosti IBM Business Consulting Services ako Associate Partner a konzultant. Predtým v rokoch 1997 - 2002 pôsobil ako Senior consultant a Director v spoločnosti PricewaterhouseCoopers Consulting. Na pozíciu výkonného riaditeľa divízie predaja spoločnosti T-Mobile nastúpil od 1. septembra. Richard Páleník vyštudoval automatizované systémy riadenia výroby na Poľnohospodárskej univerzite v Nitre. |
A čo spôsobí v tejto oblasti príchod tretieho operátora?
- Zmení sa prostredie, úroveň konkurencie. Pohnú sa určité "kamene" na trhu, a na to bude potrebné reagovať. Som presvedčený, že sa s touto zmenou vyrovnáme.
Ktoré "kamene" by sa mohli pohnúť?
- Určite príde k prerozdeleniu trhu, existujúci operátori však nebudú spať. Telefónica si bude hľadať svoj priestor, naši zákazníci však podľa nás dostávajú hodnotu, pre ktorú budú chcieť u nás zostať. Čoraz viac propozícií sa týka aj existujúcich zákazníkov a tí si už zvykli na určitú úroveň služieb a starostlivosti, ktorú nebudú chcieť stratiť.
Ktorá časť klientov Orange a T-Mobile je najviac náchylná "putovať" medzi firmami, ktorá časť trhu je, takpovediac, voľná?
- Existuje ešte určité percento trhu, ktoré sa dá obsadiť. Bude nasledovať jeho prirodzený vývoj, ako napríklad to, že ľudia začnú používať viacero SIM kariet. Trh bude organicky rásť a dávať priestor všetkých hráčom.
Nesúhlasím s názormi, že "najrizikovejší" je segment klientov s predplatenými kartami. Používajú ich mladí ľudia, je, prirodzene, veľmi dynamický, rýchlo rastie a poskytuje možnosti všetkým operátorom.
Kedy nastane situácia, že získať nového klienta bude možné len tak, že ho odlákate konkurencii?
- Už dnes sme relatívne blízko k nasýteniu trhu. Ale vždy tu bude organický rast v kombinácii s tým, že zákazník bude žiadať čoraz viac služieb za tie isté peniaze. Ak bude mať pocit, že viac dostane u konkurencie, tak k nej jednoducho prejde.
Kam teda bude smerovať mobilná komunikácia v podmienkach Slovenska v najbližšom období?
- Rozhodne veríme mobilnému internetu. Súvisí to aj s rastom predaja počítačov či notebookov. Mobilita začína byť čoraz dôležitejšia nie len v oblasti hlasu, ale aj dát. Ďalej to bude aj nárast používania "nehlasových" služieb telefónu, predovšetkým MMS správ, mobilnej televízie či mobilného contentu, ako sú obrázky a zvonenia. V mnohom to bude závisieť od rastu kúpyschopnosti obyvateľstva.
Vnímate najmä v oblasti internetu ako jedného z konkurentov aj Slovak Telekom, ktorý je akcionárom T-Mobilu?
- Nemôžeme hovoriť o priamej konkurencii. Každý z nás oslovuje iný segment zákazníkov, v žiadnom prípade to nehodnotím ako konkurenčnú situáciu.
Práve cena služieb je stále veľmi dôležitá. Dá sa očakávať pokles cien, alebo sa uplatní skôr stratégia poskytovania viac za tie isté peniaze?
- Všeobecný trend je "viac muziky za tie isté peniaze". Spotrebiteľ očakáva, že bez toho, aby musel viac platiť, bude čoraz lepšie uspokojovať svoje potreby. Neočakávam však v blízkej budúcnosti žiadnu revolúciu. Zákazník sa môže tešiť na postupné zlepšovanie produktov, viac hodnoty za svoj rozpočet vyčlenený na komunikáciu, väčší komfort služieb, ktorý dostáva od svojho operátora. V konkrétnej rovine to je napríklad rýchlejší mobilný internet. Pozíciu T-Mobilu ako jednotky v poskytovaní vysokorýchlostného mobilného internetu na Slovensku však určite potvrdíme.