Už 9 rokov vediete školu pre nadané deti, a nielen to, vymysleli ste ju. Prečo?
-- Prvé triedy pre intelektovo nadané deti vznikli podľa môjho autorského Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti už k 1. septembru 1993. Prakticky od tých čias vediem tento nový vzdelávací model, ako autor, psychologický gestor i ako koordinátor projektu. Pravdou však je, že samostatná škola oficiálne vznikla až 1. januára 1998, teda po štvorročnom overovaní takejto formy vzdelávania na 1. stupni. Odvtedy som aj jej riaditeľkou.
Táto forma sa teda osvedčila?
-- Školu som si nevymyslela z nejakej dlhej chvíle. Jej reálnymi iniciátormi boli rodičia nadaných detí, ktorí v rámci nášho psychologického pracoviska hľadali poradenskú službu a aj pomoc pri ďalšom vzdelávaní svojich detí. Tí vždy ako prví zaevidujú vývinový náskok, istú akceleráciu, a tým aj rozdiely u svojich detí oproti rovesníkom, súrodencom.
Ako sa prejavuje?
-- Je to rozdiel v úrovni myslenia, pamäti, kladenia otázok atď. Nadané deti v intelektovej oblasti vedia skôr počítať, čítať, písať, majú výbornú pamäť, zaujímajú sa o neobvyklé veci a pre ich vek netypické oblasti. Zároveň sa prejavujú ako iné deti, čo sa týka správania, emocionálneho prežívania či kontaktov a komunikácie s okolitým svetom.
Pracovali ste s nadanými deťmi?
-- V rámci svojej práce -- ako psychologička som sa s takýmito deťmi stretla počas výberov žiakov do matematických tried. Nadané deti predškolského veku boli ešte výraznejšie v niektorých svojich špecifických prejavoch, znalostiach a schopnostiach. To, čo dokážu takéto deti do 6 rokov, je niekedy doslova očarujúce. Keďže som spoznala ich celkovú úroveň, bolo mi jasné, že takéto deti by mohli mať problémy v bežnej škole. A preto som napísala projekt zameraný na alternatívny spôsob vzdelávania intelektovo nadaných žiakov.
Je na Slovenku toľko nadaných detí, že sa oplatí zriaďovať pre ne školy?
-- V každej populácii, v každom ročníku, platí určitá zákonitosť o prirodzenom rozložení jednotlivcov. Nachádzajú sa tu vždy isté 2 až 3 percentá nadpriemerných, ako i 2 až 3 percentá podpriemerných jednotlivcov. Takýto výskyt je platný prakticky všade, v akýchkoľvek podmienkach kdekoľvek na svete. Rovnako to platí pre Európu, i pre Slovensko. V každom väčšom meste sa nájde 10 až 15 takýchto detí. Navyše školy s takýmito triedami majú nadregionálny charakter -- a nadané deti dochádzajú do školy aj z väčších vzdialeností, ak sú zaradené do tohto vzdelávacieho programu.
Ako si vyberáte deti? Vyhľadávate talenty v škôlkach alebo sa hlásia samy?
-- Výber detí prebieha podľa už dlhodobo odskúšaných pravidiel: už v materských školách sa robia prvé nominácie, okolo 5. -- 6. roku prebiehajú isté výbery a potom nasleduje psychologická diagnostika, t. j. vyšetrenie dieťaťa štandardizovaným psychologickým testom. Samozrejme aj naďalej tieto deti prihlasujú do školy samotní rodičia. Po splnení kritéria nadania a po absolvovaní prijímacích pohovorov, ktoré zisťujú úroveň tak vedomostí, zručností, ako aj celkovej osobnostnej zrelosti dieťaťa, sú následne zaradené do tried so špeciálnym vzdelávacím programom. Potom sa postupuje všade rovnako, pracuje sa rovnakými metódami v Bratislave i na ostatných 26 školách.
Podľa čoho rodič spozná, že jeho dieťa patrí k vám?
-- Rodičia v priebehu prvých šiestich rokov života dieťaťa postupne zisťujú, že ich dieťa má netypické záujmy, má výbornú slovnú zásobu, používa cudzie i abstraktné slová, kladie otázky a pýta sa na veci, ktoré ešte ostatné deti nezaujímajú (otázky života, smrti, náboženstva, bytia, nebytia atď.). Všetko sa rýchlo naučí, má dobrú pamäť. Takéto dieťa je samostatnejšie, všetko chce urobiť samo, má vyhranené záujmy. Nadané dieťa môže byť však pritom i problémové: má vlastné názory už od malička, preukazuje silu svojej osobnosti, je ťažšie prispôsobivé, neuznáva autority, chce všetko racionálne zdôvodniť, nie vždy je ochotné s každým komunikovať, môže byť viac uzavreté, precitlivené. Preto je vždy potrebné obrátiť sa na psychológa, ktorý sa takýmto deťom venuje.
Treba deťom merať IQ, kým k vám prídu?
-- Predtým sa robili psychologické vyšetrenia -- teda IQ testy v jednotlivých pedagogicko-psychologických poradniach u rôznych psychológov. Teraz sa všetky tieto vyšetrenia robia na našej škole, tak, že sa rodičia dohovoria na termíne psychologického vyšetrenia u psychológa. Stačí sa obrátiť na sekretariát školy, kde sa rodičia dozvedia aj ďalší postup. Rovnako to platí aj v iných mestách, je dôležité kontaktovať sa so školou, a následne s pedagogicko-psychologickou poradňou.
Platí rodič za štúdium vo vašej špeciálnej škole?
-- Naša škola je štátna, a preto sa neplatí poplatok za štúdium. Rodičia sa však formou mesačných príspevkov podieľajú na zabezpečení nadštandardných podmienok tohto výchovno-vzdelávacieho programu pre nadané deti, ktorý sa realizuje formou celodennej starostlivosti od 7.00 hod. ráno do 18.00 hod. večer.
Potrebujú nadané deti špeciálne podmienky na vzdelávanie?
-- Samozrejme, že nadané deti potrebujú zabezpečiť primerané prostredie na to, aby sa ich nadanie a talent mohli rozvíjať v optimálnych podmienkach. Znamená to zároveň aj menej detí v triedach, väčšiu diferenciáciu a individualizáciu pri výučbe nadaných. Mimoriadne dôležitý je kompetentne tvorivý, tolerantný, empatický a flexibilný učiteľ a vychovávateľ. On zabezpečuje podmienky, aby nadané dieťa pracovalo na takej úrovni a takým tempom, ako si to jeho vývinový náskok v intelektovej oblasti, a pritom často aj istá disproporcia v emocionálno-sociálnej oblasti, vyžadujú.
Máte už prvých maturantov. Na aké školy sa nadané deti hlásia? Čo by chceli v živote robiť?
-- V máji 2006 u nás končili prví maturanti s priemernou známkou 1,27. Kým vlani sa viac hlásili na právo, matematiku, prekladateľstvo, tohto roku máme maturity už druhýkrát a taktiež dominuje matematika, ale aj informatika a architektúra. Rovnako ako vlaňajší maturanti, mnohí z dnešných majú už teraz v rukách potvrdenie o prijatí na vysokú školu. O ich skutočnom uplatnení sa v živote budeme priebežne získavať informácie a až potom zosumarizujeme reálne výsledky tohto vzdelávacieho modelu.
Dnes už všetky krajiny prichádzajú na to, že je potrebné zabezpečiť starostlivosť o nadaných tak, aby svoj potenciál rozvinuli do výkonov a efektívne využili svoje nadanie v prospech seba i spoločnosti. Nadaní sú považovaní za kľúčové bohatstvo každej krajiny, podobne ako športové či umelecké talenty, ktoré reprezentujú a svoju vlasť a robia jej dobré meno.