India je popri Číne druhým najviac sa rozvíjajúcim hospodárskym trhom Ázie. Od začiatku reformnej politiky v roku 1991 objem zahraničného obchodu krajiny trvale rastie a liberalizovaný trh ponúka európskym obchodníkom nové možnosti a perspektívy. Súčasne je však miestom, kde sa viac ako kdekoľvek inde prelínajú dve dôležité konfliktné sféry: na jednej strane tradície a náboženstvo zohrávajú v istých skupinách obyvateľstva veľkú úlohu, na druhej sa nachádzajú rýchlo rastúce odvetvia technológií, osobitne informačných, ktoré dodali Indom nové sebavedomie. Potrebu vyvažovania tohto protikladu európski obchodníci často prehliadajú -- na svoju škodu.
Vegetariánsky McDonald´s
Nikde inde na svete na vás nestriehne toľko "prešľapov" voči dobrým spôsobom správania ako v Indii. Nie je to spôsobené len etnickou a kultúrnou mnohorakosťou, ale aj tým, že v krajine s vyše miliardou obyvateľov, na území, ktoré zodpovedá dvom tretinám Európy, nažívajú viac alebo menej pokojne vedľa seba svetové náboženstvá: hinduizmus, budhizmus, islam a kresťanstvo. K nim ešte treba pridať neprehľadné množstvo siekt a náboženských spoločností, ktoré sa riadia vlastnými pravidlami.
Krajina, ktorá pokrýva prakticky všetky klimatické zóny, má -- popri stovkách nárečí -- jeden oficiálny (hindčina) a 14 ďalších regionálnych oficiálnych jazykov. Hoci bol kastový systém zákonom zrušený, v sociálnej štruktúre Indie ešte stále zohráva dôležitú úlohu. To všetko spôsobuje, že uzatváranie obchodov priveľmi často stroskotáva na základných nedorozumeniach medzi európskymi a indickými obchodnými partnermi. Preto podniky a manažéri, ktorí chcú byť v Indii úspešní, musia disponovať vysokou mierou interkultúrnej kompetencie, pričom znalosti obchodnej kultúry, ktorá je pre krajinu typická, sú kľúčovou kvalifikáciou.
Z príslušnosti k rôznym náboženstvám vyplývajú niektoré spôsoby správania, na ktoré treba prihliadať. Hindovia nejedia hovädzie mäso a často sú vegetariáni, sikhovia sa vyhýbajú aj vajciam. Moslimovia nejedia bravčové a nepijú alkohol, jaini zasa nejedia nijaké živočíšne bielkoviny. Dokonca aj McDonald´s sa musel prispôsobiť indickým zvyklostiam a do ponuky zahrnúť vegetariánske "burgery".
Letenka nezaváži
Náboženstvo (hinduizmus 81,3 %, islam 12 %, kresťanstvo 2,3 %, sikhizmus 1,9 %, budhizmus, jainizmus a ďalšie 2,5 %) a tradície majú konkrétny vplyv na každodenný a obchodný život. Dátum svadby, termíny na podpisy dohôd, politické rozhodnutia, obchodné rokovania sa stanovujú na čas, keď sú hviezdy v priaznivom postavení. Napríklad skutočnosť, že už máte potvrdenú letenku na návrat domov, je v tejto súvislosti vedľajšia.
Rodinné zväzky zohrávajú v spoločenskom živote dôležitú úlohu. Vyznať sa v príbuzenských vzťahoch je pomerne ťažké. Brat alebo strýko neznamená to isté čo u nás, ale často je to len priateľ alebo rodinný priateľ. Veľký význam sa pripisuje rodinným udalostiam, ako sú svadby alebo pohreby. Spoločenské a obchodné termíny stretnutí sa popri nich stávajú druhoradými. Vzhľadom na zvyk žiť vo veľkých rodinách sú Indovia absolútne necitliví na hluk. Sťažnosti na hlučných susedov alebo v hoteli narážajú na nepochopenie, a preto nemajú zmysel. Z rodinného života vyplýva aj bezpodmienečný príkaz zdvorilosti voči starším ľuďom, ktorý však v obchodnom živote naráža na pravidlá, uprednostňujúce postavenie na podnikovom rebríčku dôležitosti.
Hierarchická kultúra
V každodennom indickom spoločenskom a obchodnom živote hierarchia zohráva oveľa väčšiu úlohu ako u nás. Vplyv hinduizmu a tradícia kastového systému vytvorili kultúru, kde hierarchia je obsiahnutá vo všetkých vzťahoch. V školách učiteľov nazývajú guru a vnímajú ich ako zdroj všetkých vedomostí. Otca považujú za patriarchu a hlavu rodiny. V obchodnom živote šéfa pokladajú za zdroj rozhodovania a zodpovednosti.
Pri zoznamovaní a vytváraní vzťahu s obchodným partnerom je viac ako potrebné si tieto súvislosti uvedomovať. Pretože partner sa aj v neformálnom rozhovore bude snažiť predovšetkým zistiť, kým vlastne ste, prípadne na akom mieste podnikovej hierarchie sa nachádzate. V istej švajčiarskej štúdii sa spomína príklad, ako cesta projektového manažéra s jeho nadriadeným do Indie vyvolala v indickom partnerovi neistotu. V jeho hierarchicky orientovanom myslení vznikli pochybnosti, či projektový manažér je vo Švajčiarsku skutočne správnou kontaktnou osobou. Preto bolo mimoriadne dôležité, aby nadriadený jasne vysvetlil, že projektový manažér má jeho plnú dôveru a je kontaktnou osobou pre "všetko".
Naopak, aj pre váš obchodný úspech je dôležité vedieť, s kým máte do činenia a z toho vyvodiť vaše správanie voči potenciálnemu indickému obchodnému partnerovi.
StoryEditor