Maroš Stano pravidelne lyžuje už niekoľko rokov. "Vidím zmenu k lepšiemu," zhodnocuje slovenské lyžiarske strediská, napriek tomu, že momentálna situácia je v dôsledku počasia zúfalá. "Najmä v súvislosti s technickým vybavením, ako napríklad v Jasnej na Chopku alebo v Západných Tatrách vo Veľkej Rači-Oščadnici, kde za posledné roky pribudli nové lanovky. Čo zaostáva, je najmä možnosť parkovať pri strediskách, prípadne využiť služby kyvadlovej dopravy." Zuzana Páleníková má podobné skúsenosti, ale pripomína ešte nedostatok stánkov s občerstvením a neochotný personál. "Chodievame lyžovať najmä do strediska Veľká Rača, kde sa za posledné roky vymenili takmer všetky sedačky, ale stále sa nemáte poriadne kde najesť alebo zohriať. O dlhšom posedení v teple nehovoriac. Chabá ponuka a zemiakové placky s príchuťou indulony naozaj nemusím mať," otvorene kritizuje nedostatočný cateringový servis.
Čakanie kontra lyžovanie
Práve nekvalitné služby sú jedným z dôvodov, prečo mnohí Slováci uprednostňujú zimné dovolenky v iných krajinách, najmä v Rakúsku. Prispieva k tomu aj fakt, že vzdialenosť do Tatier a rakúskeho Simmeringu je približne rovnaká, a vzhľadom na to, že počas jedného dňa si tu dovolenkári zalyžujú viac, sú len o niečo vyššie ceny zanedbateľnou skutočnosťou. "Na Slovensku ľudia čakajú. V Rakúsku lyžujú," hovorí Štefan Ševčík z dovolenka.sk.
Aj Petra Lipovská z bratislavskej cestovnej agentúry Timex potvrdzuje väčší predaj zimných dovoleniek do Rakúska ako na Slovensko. "Tento počet by som však negeneralizoval na celé Slovensko, stále platí, že väčšina Slovákov chodí lyžovať na domáce svahy," vysvetľuje Štefan Ševčík. "Do Rakúska chodievajú najmä Bratislavčania a solventnejší ľudia."
Nový ski región
Pod zlepšenie technickej vybavenosti slovenských lyžiarskych stredísk sa podľa Štefana Ševčíka podpísal okrem investícií aj vznik lyžiarskeho regiónu, do ktorého patria Vysoké Tatry, Jasná, Donovaly a stredisko Veľká Rača-Oščadnica. "Vznikom regiónu sa jednotlivé strediská konečne zjednotili, čím môžu marketingovo jednoduchšie prilákať turistov," myslí si. Za jeden z hlavných problémov Slovenska považuje nedostatočné doplnkové služby. "Ľudia u nás síce môžu lyžovať, ale dolyžujú, a čo? Nič. Nemajú čo robiť, kam sa ísť zabaviť alebo oddýchnuť si po celodennej lyžovačke." Riešenie problému vidí vo wellness centrách, ktoré síce zaznamenali boom už aj u nás, ale ich počet a servis nie sú dostačujúce. "Pritom lyžovanie a kúpanie je skvelá kombinácia. Využiť ju už môžete napríklad v Jasnej, kde sa po celodennej lyžovačke môžete ísť okúpať do Tatralandie."
Nie naša vina?
Aj v prípade kritiky zlyhávania ľudského faktora zostáva triezvy. "Problémy okolo služieb neeliminujete úplne. Zažil som personál z dvojhviezdičkového hotela, ktorý spravil všetko, čo vám uvidel na očiach, ale aj zle vyspatých čašníkov v štvorhviezdičkových hoteloch." Pochopenie rovnice -- príjemné vystupovanie spojené s ochotou rovná sa väčší počet zákazníkov, si nikto neuvedomí za päť minút, potrvá to roky. Podľa Štefana Ševčíka to súvisí nielen s tradíciou, ale aj finančnou motiváciou, a tá u nás zatiaľ nie je vysoká.