Ministerstvo spravodlivosti začalo pripravovať očakávaný návrh zákona o justičnej štátnej službe. Jeho cieľom má byť stabilizácia personálneho obsadenia súdov, ako aj podporného aparátu sudcu, a to tak, aby boli dodržané princípy rozhodovania zákonným sudcom. Od 1. júna 2017 je síce účinná nová právna úprava, ktorú priniesol zákon o štátnej službe, nie je však možné použiť ju v celom rozsahu aj na štátnu službu pri výkone súdnictva. Vzhľadom na určité špecifiká, ktoré táto štátna služba vykazuje, navrhuje rezort spravodlivosti, aby sa na ňu aplikoval zákon o štátnej službe len vtedy, ak nový návrh zákona nebude obsahovať špecifickú úpravu.
Mnohé rezorty majú už dávno osobitú úpravu. V justícii sa na ňu stále čaká. Ingrid Vrkočová, predsedníčka Odborového zväzu justície, to považuje za nepochopiteľné vzhľadom na to, že súdnictvo je tretím pilierom moci v krajine. „Malo by byť prioritou štátu, aby justícia bola stabilná, efektívna a rýchla. Aby úprava štátnozamestnaneckých vzťahov v nej bola jasne zadefinovaná, pracovníci zodpovedajúco platovo ohodnotení, pretože bez kvalitných odborných a administratívnych pracovníkov rozhodovacia činnosť sudcu nie je dobre možná,“ vysvetlila Vrkočová.
Slabé zázemie
Platí, že sudcovia by sa mali zamerať na tie veci, ktoré skutočne vyžadujú právne znalosti sudcu. V Európe je preto bežné, že sudcovia majú aspoň jedného právneho asistenta, ktorý pomáha pri právnom výskume a príprave návrhu, a tiež asistenta, ktorý napríklad riadi pojednávanie a každodenné záležitosti. Len v porovnaní so susednou Českou republikou majú naši s...
Zostáva vám 85% na dočítanie.