„Keďže na trhu už dlhodobo chýbajú ľudia pre tie isté pracovné pozície, zostavenie takéhoto zoznamu by nemalo byť príliš zložité. Mal by obsahovať minimálne poltucet profesií, ktoré je najmä na západnom Slovensku a na Považí veľký problém naplniť už niekoľko rokov,“ hovorí Jana Mesárová, district manažérka personálnej agentúry Wincott People..
Operátor výroby
Ide o najžiadanejšiu pozíciu z pohľadu priemyselných firiem na Slovensku. Najväčší problém nájsť potrebných ľudí je v regiónoch Trnavy, Žiliny, Bratislavy, Trenčína, Nitry, Galanty a na Záhorí. „Dá sa povedať, že s výnimkou okresov na juhu a východe Slovenska, kde je nezamestnanosť najvyššia, títo ľudia chýbajú všade“ dôvodí Mesárová.
IT špecialista
Podľa odhadov na slovenskom trhu chýba približne 30-tisíc ľudí s IT vzdelaním. Šanca nahradiť tento výpadok z domácich zdrojov je minimálna. Na IT špecialistu sa nedokážete jednoducho zaškoliť. Príprava kvalitného absolventa trvá najčastejšie päť rokov, pričom mnohí mladí ľudia s príslušným vzdelaním odchádzajú do zahraničia. Dopyt po ľuďoch s IT kvalifikáciou tak stúpa rýchlejšie než ich slovenské vysoké školy stihnú vychovávať.
Elektromechanik
Táto pozícia si vyžaduje vyššiu kvalifikáciu než stačí napríklad mnohým operátorom výroby. Aj preto je zaškolenie nezamestnaných na takúto prácu pomerne náročné a v ekonomicky najsilnejších regiónoch sa voľní ľudia s potrebnou kvalifikáciou prakticky nevyskytujú.
Skladník
So skladníkmi je problém najmä v regiónoch Trnavy, Galanty, Nitry a na Záhorí, kde sú logistické parky zastúpené najvýraznejšie. Hoci ide o kvalifikačne menej náročné profesie, pre mnohých ľudí nie sú lákavé. Majú totiž pocit, že za takouto prácou sa im cestovať neoplatí a v daných regiónoch ju nemá už kto robiť.
Vodič vysokozdvižného vozíka
Tu ide o pozíciu podobnú skladníkovi. Zaškolenie trvá približne dva týždne, pri väčších vozíkoch je však potrebná niekoľkoročná prax. Najvyšší dopyt po nej je totiž v regiónoch na západnom Slovensku a na Považí, kde je nezamestnanosť veľmi nízka. Ľuďom z okresov s vyššou mierou nezamestnanosti sa však za týmto typom práce cestovať zvyčajne nechce. Odrádza ich aj fakt, že vodič vysokozdvižného vozíka nesie zodpovednosť za tovar, ktorý prepravuje.
Obrábač kovov
Opäť ide o pozíciu, ktorá je významne žiadaná v okresoch s mierou nezamestnanosti pod 4 percentá. Dopyt je vyšší než je počet dostupných pracovníkov v regióne. „V mnohých okresoch sú medzi nezamestnanými primárne ľudia, ktorí pracovať nechcú alebo z nejakého dôvodu nemôžu. V opačnom prípade by mali zamestnanie už dnes. Hľadať medzi nimi obrábačov kovov je takmer nemožné a preto je jedinou možnosťou doviezť týchto ľudí z vonku,“ vysvetľuje Mesárová. Špecifickou kategóriou obrábačov kovov sú zvárači. Aj tých je nedostatok, navyše zaškolenie na tento typ profesie je pomerne náročné.