Umelecké dielo môže byť dobrou investíciou. "Preto je dobré poradiť sa s odborníkom a sledovať vývoj cien na trhu," komentuje konateľka aukčnej spoločnosti Art SK Ľudmila Soókyová. Tých možno nájsť v renomovaných aukčných domoch, galériách a v akademických kruhoch.
Treba sa informovať
Na lepšiu orientáciu treba sledovať výstavné katalógy a informácie aukčných domov. Zverejňujú aj ceny, za ktoré sa predávalo v minulosti. Rovnako prínosné je sledovať nákupnú a výstavnú politiku galérií a veľkých zberateľov. Pri rozhodovaní medzi malým obrazom známeho maliara a plátnom neznámeho by sa mal kupec rozhodnúť pre prvú alternatívu. Značkou dobrého umeleckého diela je vyhranený, osobný štýl umelca.
Ďalšou zásadou je: "Pýtať sa." Treba sa informovať na výstavnú históriu predmetu. Samostatné výstavy v známych, pokiaľ možno medzinárodných galériách sú jasnou výhodou. Aukčná spoločnosť Art SK takisto odporúča, aby klient vyžadoval od predávajúceho podrobný "životopis" diela od jeho vzniku. Takisto je vhodný aj detailný opis stavu diela. Mohlo by to mať význam i pre eventuálnu neskoršiu poistnú udalosť. Laik navyše obvykle nespozná rôzne poškodenia. Rovnako nie je dobré kupovať diela, ktoré boli v poslednom čase často ponúkané na aukciách. Prípadne také, čo zostali nepredané. A čo je najdôležitejšie. Treba si kupovať to, čo sa vám páči.
Hra čísel
Aukcia sa začína registráciou účastníka dražby. Ten dostane dražobné číslo, ktoré neskôr používa pri licitovaní. Licitátor začne dražbu, podrobne opíše a predvedie dielo. Povie minimálnu cenu a kolotoč ponúk sa môže začať. Pravidlá má tiež zvyšovanie ceny. Nie je to ľubovoľné, inak by sa kupujúci donekonečna prebíjali o malé sumy. Ak dielo stojí do 10-tisíc korún, cena sa môže zvyšovať o tisíc korún. Pri polmiliónovej hodnote je jedno zvýšenie až 25-tisíc. Zvýšenie robí dražiteľ zdvihnutím čísla. Ak chce preskočiť niekoľko krokov, musí ponúkanú sumu povedať nahlas. Niekedy je to aj psychologický ťah. Výrazné zvýšenie môže zaraziť ostatných a pri rýchlosti dražby môže byť ponúkaná cena odklepnutá. Takýto postup sa však odporúča iba tým najskúsenejším. Len málokto totiž dokáže odhadnúť, do akej sumy je odhodlaný ísť konkurent.
Dôležité priklepnutie
Pokiaľ ani po druhom vyzvaní nikto nezvýši cenu, oznámi licitátor ešte raz posledné zvýšenie a slovami "a po tretí raz pre číslo..." priklepne vec dražiteľovi. Príklep je najdôležitejším právnym úkonom aukcie a treba mu teda venovať primeranú vážnosť. Stáva sa totiž, že klient nepočúva dosť pozorne a nevšimne si, že aj keď má číslo zdvihnuté, licitátor vec priklepol niekomu inému. V tejto záležitosti je rozhodovanie licitátora absolútne suverénne a pokiaľ okamžite hlasno a viditeľne dražiteľ neprotestuje, dodatočné námietky sa neprijímajú. Kontrola je pritom trojnásobná. Príklep si jednak zaznačí licitátor, takisto je uvedený v oficiálnej zápisnici z aukcie a rovnako sa vpisuje aj do aukčného potvrdenia.
O koľko sa ceny pri aukciách zvyšujú | |||
Soga | Art SK | ||
cena diela | zvýšenie | cena diela | zvýšenie |
do 10 000 Sk | 1 000 Sk | do 5 000 Sk | 100 Sk |
10 000 – 50 000 Sk | 2 000 Sk | 5 000 - 10 000 Sk | 500 Sk |
50 000 – 100 000 Sk | 3 000 Sk | 10 000 - 50 000 Sk | 1 000 Sk |
100 000 – 500 000 Sk | 5 000 Sk | 50 000 - 100 000 Sk | 5 000 Sk |
500 000 – 1 000 000 Sk | 25 000 Sk | 100 000 - 500 000 Sk | 10 000 Sk |
nad 1 000 000 Sk | 50 000 Sk | nad 500 000 Sk | 50 000 Sk |
zdroj: Soga, Art SK |