Prvého marca sa na Slovensku výrazne obmedzila reklama tabakových výrobkov. Je podľa vás možné, že vďaka tomuto opatreniu klesne počet fajčiarov?
- Predpokladám, že je už dávno vyrátané, že daňové príjmy z predaja cigariet sú omnoho nižšie ako vynaložené prostriedky na liečenie chorôb spojených s cigaretami. Preto má zmysel obmedzovať reklamu na cigarety, je to všeobecne prospešné. Keďže bude zakázaná reklama na cigarety a postupne bude sťažená situácia fajčiarov (zákaz fajčenia v podnikoch, na verejných priestranstvách, čiže na miestach, kde sa začína s fajčením), je logické, že celkovo klesne počet nových fajčiarov.
Odlákajú fajčiarov od ich návyku aj varovné nápisy na škatuľkách, alebo je to len "povinná jazda" štátu a výrobcov?
- Možno samotné nápisy nevyvolajú presvedčenie prestať fajčiť, ale ak sa budú realizovať kvalitné kampane proti fajčeniu, budú tvoriť výborný Point Of Sale materiál, čiže materiál pre reklamu na mieste predaja. Nápisy na cigaretách sú však rôznorodé a aspoň v jednom z nich sa určite nájdete. Či ste potenciálny rodič, alebo máte nábeh na srdcovocievne choroby či rakovinu... Minimálne sa pri ich čítaní zamyslíte, čo si fajčením spôsobujete.
Na akú cieľovú skupinu sa orientuje cigaretová reklama?
- Každá značka má svoju cieľovú skupinu, a jasne a systematicky s ňou aj komunikuje.
Propagáciu cigariet majú mnohí spojenú najmä s panenskou prírodou a tvrdými chlapmi na koňoch. Aké posolstvá nesú, respektíve niesli takéto reklamy?
- Tvrdý chlap na koni demonštruje silu a mužnosť, a úspešne funguje už niekoľko desaťročí. Časom sa však začali meniť hodnoty, trh sa začal výraznejšie segmentovať, a hlavne ženy sa stali zásadnou potenciálnou cieľovou skupinou. Na vizuál sa preto dostala napríklad aj partia mladých, krásnych ľudí na divokej rieke, nóbl dáma vo večernej róbe, ktorá ako keby ponúkala vstupenku do vyššej spoločnosti, dokonca aj robotnícke cigarety reprezentoval pekný, silný a hlavne zdravý muž. Spoločným menovateľom týchto kampaní je však vždy sila, krása, individualita, nadradenosť alebo nadhľad.
Zmenil sa za ostatné desaťročia obraz fajčiarov a fajčenia?
- Keďže Slovensko je celkovo tolerantná krajina, nie je tu zatiaľ výrazne cítiť tento trend. Ale zato v západnej Európe alebo Amerike, áno. Samozrejme, tento jav je výsledkom dobrých protifajčiarskych kampaní, konkrétnych krokov vlád, že na ulici sa nesmie fajčiť, alebo fajčiarska časť na letisku je len maličká miestnosť- a keď z nej vyjdete von, musíte vymeniť šatník. Fajčiari sa začínajú sami cítiť, ako keby boli iní, a nastáva presný opak tej emócie, ktorú reklamy na cigarety desaťročia deklarovali - byť fajčiarom neznamená byť individualistom, ale asociálom, cigareta v ústach nepredstavuje silu, ale slabosť.
Všeobecný zákaz fajčenia na verejnosti prijímajú v jednej krajine za druhou. Je to vedené snahou ozdraviť spoločnosť, alebo je to len módna téma...?
- Menia sa hodnoty spoločnosti. Individualitu a trendovosť už nepredstavuje pivo, koňak alebo cigareta, ale wellness. Fajčenie tam jednoducho nepatrí.
Myslíte si, že na boji proti fajčeniu môžu politici získať?
- Samozrejme, boj proti fajčeniu je vážny štátny problém a má za následok zdravotné komplikácie jednotlivcov, neskôr chorú spoločnosť. Viem si celkom dobre predstaviť kampaň postavenú práve na ozdravovaní spoločnosti.
Dá sa to isté povedať o obhajcoch fajčenia?
- Fajčenie je nesmierne zlý návyk. Neexistujú nijaké argumenty, ktoré by obstáli, ak by sme ho chceli obhajovať. Väčšina fajčiarov bude súhlasiť, že sa nedá fajčiť málo, alebo sa udržať na minime cigariet. Je to choroba, ktorá sa ťažko lieči, preto by som si dovolil zacitovať pána ministra: Fajčenie je vysoko návykové - nezačínajte s tým.