Ktoré najčastejšie prípady riešite a aký postup ľuďom odporúčate?
V rámci našej poradne ich vypočujeme. Ak boli porušené ich práva, pomôžeme im zorientovať sa v tom, na ktorú inštitúciu sa majú obrátiť, alebo spísať podnet na konkrétne inštitúcie. Pomáhame im zorientovať sa v systéme sociálneho a zdravotného poisťovníctva a legislatívy. Objasňujeme ľuďom, za akých podmienok a na čo majú nárok. V minulom roku sa na nás obrátilo 1 086 pacientov, mesačne je to približne 90 ľudí. Najčastejšie nás kontaktovali telefonicky – 59 percent prípadov, cez e-mail 38 percent, niektorí pacienti osobne.
Čo pacientov najviac trápi?
Najviac sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov. Na lekárov, na poskytnutú zdravotnú starostlivosť, ich prístup či správanie. Ľudí tiež trápia dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie, neochota personálu komunikovať. Často je porušované právo pacienta na zrozumiteľné informovanie o zdravotnom stave či liečebnom postupe. Takisto právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase, alebo aj právo na výber, alebo zmenu poskytovateľa.
Pomenujte najčastejšie pochybenia štátnej správy, ak ide o práva pacientov. Kde vidíte medzery v zákonoch?
Hoci máme práva prehľadne spísané v Charte práv pacientov a sú teda zakotvené v zákonoch, v praxi sa vždy nedodržiavajú. Zostávajú skôr v teoretickej rovine. Mnohí pacienti ich nepoznajú, preto si ich nevedia ani uplatniť. Preto jedným z najväčších problémov z pohľadu pacienta zostáva vymožiteľnosť jeho práv. Hoci veľa problémov by sa dalo riešiť ešte pred ich vznikom, priamo na oddelení, v konkrétnej nemocnici a nemuseli by sa končiť sťažnosťami u zriaďovateľov na úrade pre dohľad. Našou snahou je vzdelávať pacientov v tejto oblasti.
Oslovujú vás pacienti skôr ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.