StoryEditor

Pacient je vždy na prvom mieste

21.05.2018, 00:00
Mnohí pacienti sa nemôžu domôcť pravdy, kontaktujú rôzne inštitúcie, chodia od dverí k dverám. Ako im pomôcť, hovorí Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov.

Ktoré najčastejšie prípady riešite a aký postup ľuďom odporúčate?
V rámci našej poradne ich vypočujeme. Ak boli porušené ich práva, pomôžeme im zorientovať sa v tom, na ktorú inštitúciu sa majú obrátiť, alebo spísať podnet na konkrétne inštitúcie. Pomáhame im zorientovať sa v systéme sociálneho a zdravotného poisťovníctva a legislatívy. Objasňujeme ľuďom, za akých podmienok a na čo majú nárok. V minulom roku sa na nás obrátilo 1 086 pacientov, mesačne je to približne 90 ľudí. Najčastejšie nás kontaktovali telefonicky – 59 percent prípadov, cez e-mail 38 percent, niektorí pacienti osobne.

Čo pacientov najviac trápi?
Najviac sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov. Na lekárov, na poskytnutú zdravotnú starostlivosť, ich prístup či správanie. Ľudí tiež trápia dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie, neochota personálu komunikovať. Často je porušované právo pacienta na zrozumiteľné informovanie o zdravotnom stave či liečebnom postupe. Takisto právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase, alebo aj právo na výber, alebo zmenu poskytovateľa.


Pomenujte najčastejšie pochybenia štátnej správy, ak ide o práva pacientov. Kde vidíte medzery v zákonoch?
Hoci máme práva prehľadne spísané v Charte práv pacientov a sú teda zakotvené v zákonoch, v praxi sa vždy nedodržiavajú. Zostávajú skôr v teoretickej rovine. Mnohí pacienti ich nepoznajú, preto si ich nevedia ani uplatniť. Preto jedným z najväčších problémov z pohľadu pacienta zostáva vymožiteľnosť jeho práv. Hoci veľa problémov by sa dalo riešiť ešte pred ich vznikom, priamo na oddelení, v konkrétnej nemocnici a nemuseli by sa končiť sťažnosťami u zriaďovateľov na úrade pre dohľad. Našou snahou je vzdelávať pacientov v tejto oblasti.

Oslovujú vás pacienti skôr ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-23 13:52:21 - Feat.: - Title: Šéf slovenských hotelierov pre HN: Už čoskoro privítame klientov z netradičných trhov ako je Čína či Japonsko 02 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf indonézskeho turizmu pre HN: Novú metropolu staviame v džungli. Neďaleko mesta uvidíte orangutany i prales 03 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 04 - Modified: 2024-11-23 22:29:21 - Feat.: - Title: Strategické slovenské zásobníky plynu slúžia Európe: 60 – 70 percent zisku máme zo zahraničia (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. november 2024 03:13