StoryEditor

Bankové účty pre podnikateľov

14.09.2005, 00:00

Ak príde do banky klient -- podnikateľ a chce si otvoriť nový účet, zvyčajne dostane na výber medzi balíkom služieb alebo bežným účtom pre podnikateľov. V Tatra banke a VÚB banke už len medzi niektorým z balíkov -- klasické účty pre nových klientov banky neotvárajú. Naopak, Slovenská sporiteľňa ani Poštová banka zatiaľ balíky pre podnikateľov vo svojej ponuke nemajú.
V každom balíku služieb pre podnikateľa je niekoľko bezplatných účtovných položiek, niekedy aj informatívnych esemesiek o stave na účte. O ich počte rozhoduje cena balíka. Podnikateľ môže počítať aj s bezplatným vydaním jednej alebo dvoch platobných kariet, prípadne aj so zľavou na ďalšiu. Banka mu v rámci mesačného poplatku pošle poštou aj výpis z účtu, niekedy mu ponúkne zvýhodnené úročenie nadlimitných zostatkov na účte. Za transakcie nad rámec balíkových zliav sa splatí rovnako ako na bežnom účte (mimo balíka).
Ak má podnikateľ bežný účet (bez balíka), každý mesiac zaplatí banke poplatok za jeho vedenie a uhradí náklady za všetky transakcie na účte podľa sadzobníka banky. So zľavou zvyčajne nemôže počítať. Ak má na účte dostatočný zostatok, banka mu však môže ponúknuť výhodnejšie úročenie.
Otvorenie účtu
Aby banka otvorila podnikateľovi účet, stačí, ak predloží živnostenský list, prípadne výpis z obchodného registra a občiansky preukaz podnikateľa alebo konateľa. "Dokumentácia nesmie byť staršia ako tri mesiace," upozorňuje hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Za otvorenie účtu, prípadne zriadenie niektorého z balíkov služieb, si finančné inštitúcie neúčtujú žiadny poplatok. Podnikateľ však musí počítať s mesačným poplatkom za vedenie účtu alebo za balík, ktorý je zvyčajne vyšší ako pri účtoch pre bežných občanov. "Podnikateľský účet má oproti osobnému účtu rozšírenú funkcionalitu (ide napríklad o spôsob nakladania s peniazmi na účte, možnosť presmerovania poplatkov). Podnikatelia zvyčajne uskutočňujú aj viac transakcií s vyššou prácnosťou," vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová. "Potreby podnikateľov sú väčšinou náročnejšie ako klientov -- fyzických osôb, preto balíky služieb obsahujú najmä väčší počet účtovných položiek," vysvetľuje riaditeľ oddelenia pre vzťahy s verejnosťou Tatra banky Roman Začka.
Zvýhodnené úročenie
Aj pre podnikateľov platí, že bežný účet nie je určený na zhodnocovanie úspor. S vyšším úročením bežného účtu ako necelé percento nemôžu počítať. O tom, kto získa o niekoľko desatín percenta vyšší úrok, rozhodujú najmä priemerné zostatky na účte, počet transakcií, ale aj to, ako dlho je podnikateľ klientom banky. Podľa viacerých bánk, bežné úrokové sadzby platia pre vklady do jedného milióna korún. Kto chce teda zaujímavejšiu sadzbu, musí mať v banke vyššie zostatky. "Zaujímavým je takzvaný cash pooling, ktorý umožňuje spájať zostatky na viacerých účtoch podnikateľa, čo prináša zvýhodnené úročenie všetkým zapojeným účtom. Podnikateľ teda získa výhodnejší úrok, aj keď nemá na konkrétnom účte viac ako jeden milión korún. Bankový systém zostatky páruje vždy na konci dňa," hovorí hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Zvýhodnené úročenie nadlimitných zostatkov môže byť pribalené aj v niektorých balíkoch služieb.
Zrušenie účtu
Kto sa rozhodne vymeniť banku, mal by počítať s poplatkom za zrušenie účtu. Pohybuje sa od sto do tristo korún. Ak nemá k účtu naviazané iné služby (napríklad platobnú alebo kreditnú kartu, kontokorentný úver, trvalé príkazy), banka môže zrušiť jeho účet na počkanie. Ak podnikateľ má k účtu platobnú kartu a využíval ďalšie produkty, zrušenie môže trvať aj 30 až 45 dní. Finančné domy to vysvetľujú tým, že treba nechať čas všetkým platbám, kým sa zúčtujú. Viac času napríklad zoberie zrušenie účtu, ku ktorému bola vydaná embosovaná karta. Aj počas výpovednej lehoty platí klient banke poplatok za vedenie účtu a výpisy.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
01. február 2023 03:00